Funderar på att installera en kamin i vårt hus, som vi flyttar in i till hösten. Är det någon som har koll på vad själva installationen brukar kosta?

/Elin

Gjorde det själv med hjälp av en polare, kostnad 4 pilsner!

Tror att du får räkna med 15-20 tusen för det, inkl "besiktning" av fejarmästaren.

Hemmakatten
Det tror jag inte räcker om det inte bara är själva kaminen som avses. Till detta kommer en skorsten om man inte har en sedan tidigare. 2-3000 kronor per meter för skorstenen inkl. installation och takarbeten får man nog räkna med.

Precis köpt en Handöl 25 kamin från Eldabutiken. De skulle ha 8000 kr för installationsarbetet. Jag kommer göra det själv och förnärvarande står grejorna i garaget.

Tack för svaren! Skorsten finns redan, så det behöver jag inte betala för. Jag trodde att det skulle kosta runt 50.000:- inkl. kamin så jag blev positivt överraskad av era svar.

/Elin

Beror ju på vad du väljer för kamin. En kamin kostar från ca 3000 för det simplaste till i princip hur mycket som helst.

1200 tar förresten sotarn i mina trakter för besiktning efter installation.

1500:- till kommun för bygganmälan
1500:- till sotarn för provtryckning
6000:- för (i vårat fall) sänkning av bef. anslutning i murstock och anslutning.
6000:- kostade kaminen.

summa 15tkr.

600 kr för bygganmälan.
1200 kr till sotaren
12900 kr för kamin (Vår rea. Normalpris 18900)
11700 kr för modulskorsten (enplansvilla) inkl tillbehör.
ca 500 kr för tilluftskanal till kaminen
ca 1000 för klinkers och fix runt kamin. Alternativt är plåt eller glasskiva för 900-2000 kr.
Installationen gör jag själv. i annat fall skulle den kosta 8000 kr.

kaminen står på plats men jag väntar med skorstenen tills jag lägger om taket i höst så det kan tillkomma något.
Totalpris 27.900 inkl skorsten.

Och naturligtvis har inte sotaren varit och inspekterat men jag har ringt och stämt av och samtidigt fått pris.

Då har sotaren varit och inspekterat och gett klartecken. "Ser alltid bra ut när det är gjort själv och inte måste gå så fort" :D

Två dagar tog det för mig ensam för installationen med premodulskorsten genom tak och tilluftskanal genom krypgrund. Lättförtjänta 8000 kr.:D:D
Inget tillkom på priserna i tidigare inlägg. Allt var med i satsen. T o m extra isolering och diffspärr för bjälklag

Ringde idag lokala räddningstjänsten och frågade vad de ställde för krav för att man skulle få sota själv. "Kan man byta bromsar på bilen själv så kan man sota själv. Skicka bara in ansökan". Blir nog att vara snålänning även här :D

45 000 kostar det att få en Contura 560T installerad i ett 1½ hus med skorsten, tilluft dragen, taksteg(?) på taket. Då kostar kaminen ca 20 000.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.