103 952 läst · 229 svar
104k läst
229 svar
Elförbrukning villa, vad drar ström när man inte är hemma?
Tjena!
Jag har stött på ett, i mina ögon, märkligt problem. Jag har under 2h, 18-20, stängt av strömmen hemma med huvudströmbrytaren i elskåpet men har ändå ingen timförbrukning=0 (se bild). Är det någon som vet hur det kan komma sig?
Tack!
David
Jag har stött på ett, i mina ögon, märkligt problem. Jag har under 2h, 18-20, stängt av strömmen hemma med huvudströmbrytaren i elskåpet men har ändå ingen timförbrukning=0 (se bild). Är det någon som vet hur det kan komma sig?
Tack!
David
Har du flera centraler med var sin brytare? Verkar förbrukningen rätt i övrigt, så att det är rätt abonnemang som mäts?David Svensson3 skrev:
/Fumble
Tusen tack för snabbt svaret! Nej, grejen är att förbrukningen inte verkar stämma, vi har nämligen varit bortresta i 3 dagar denna veckan men ändå har förbrukningen varierat (se bild). Personligen har jag inga fler centraler. Dock har min och grannens bostad delat central för ca 3 år sedan men dessa har delats upp i två separata, en för varje hus (detta sköttes dock av tidigare ägare av husen). Kan det vara så att något gått fel i en sådan uppdelning? Någon idé om hur man kan fortsätta felsöka?F Fumble skrev:
Ja får du inte noll i 3 timmar när du slår av huvudbrytaren så lär du sitta och betala någon annans el...David Svensson3 skrev:Tusen tack för snabbt svaret! Nej, grejen är att förbrukningen inte verkar stämma, vi har nämligen varit bortresta i 3 dagar denna veckan men ändå har förbrukningen varierat (se bild). Personligen har jag inga fler centraler. Dock har min och grannens bostad delat central för ca 3 år sedan men dessa har delats upp i två separata, en för varje hus (detta sköttes dock av tidigare ägare av husen). Kan det vara så att något gått fel i en sådan uppdelning? Någon idé om hur man kan fortsätta felsöka?
Sitter el mätaren där du har huvudbrytaren?
Om du stänger av via huvudbrytaren i mätarskåpet, slocknar grannens hönshus måntro?
Hej igen och tack för alla svar!
Grannen och jag gjorde ett test igår mellan 17 och 18 där grannen maxade sin förbrukning, körde ugn, torktumlare, induktionshällen och tvättmaskinen samtidigt som vi drog av huvudbrytaren! Som ni kan se nedan så råder ju inget tvivel om vad problemet är. Min fråga nu är, hur går man vidare? Krävs det elektriker för att åtgärda eller "räcker" det att grannens central frånkopplas min "på pappret"?
Grannen och jag gjorde ett test igår mellan 17 och 18 där grannen maxade sin förbrukning, körde ugn, torktumlare, induktionshällen och tvättmaskinen samtidigt som vi drog av huvudbrytaren! Som ni kan se nedan så råder ju inget tvivel om vad problemet är. Min fråga nu är, hur går man vidare? Krävs det elektriker för att åtgärda eller "räcker" det att grannens central frånkopplas min "på pappret"?
Strömmen verkar ju försvinna före din huvudbrytaren
Så en elektriker kan vara en idé, som kollar under plomberingen mellan huvudsäkringen och mätaren. För att se hur det är kopplat där
Så en elektriker kan vara en idé, som kollar under plomberingen mellan huvudsäkringen och mätaren. För att se hur det är kopplat där
Renoverare
· Falun
· 114 inlägg
Det ser ut som att abonnemangen är förväxlade. Det borde ni prata med nätbolaget om, det är de som ska hålla ordning på mätare och abonnemang. Fast en elektriker är en bra början för att skaffa underlag.
Senaste uppdateringen i mitt mysterium:
När jag tittade på min senaste faktura idag såg jag att den mätarställningen matchade ställningen i grannens elskåp och inte i mitt eget... misstänker att jag nu börjar närma mig en lösning! Vet någon om det är en enkel sak att "byta" anläggningsID?
Tack!
När jag tittade på min senaste faktura idag såg jag att den mätarställningen matchade ställningen i grannens elskåp och inte i mitt eget... misstänker att jag nu börjar närma mig en lösning! Vet någon om det är en enkel sak att "byta" anläggningsID?
Tack!
Renoverare
· Falun
· 114 inlägg
Det är väldigt enkelt för dig, du ringer till ditt nätbolag och säger att de har blandat ihop din anläggning med grannens. Mer behöver du inte göra.David Svensson3 skrev:
Nätägaren har däremot en grannlaga uppgift framför sig. De måste nämligen reda ut att det är som du påstår. Sedan måste de göra en utredning hur mycket el du har förbrukat jämfört med grannen, och eventuellt kreditera dig eller grannen för det som är fel på nätfakturan. Därefter kommer nätbolaget att skicka de uppgifterna till din och din grannes elhandlare, som i sin tur behöver komma överens om hur fakturering ska hanteras.