Jag tänkte sätta liggande ytterpanel.

Vilket avstånd brukar man sätta mellan spikläkten? CC-avstånd mellan reglar är 600. Ska jag spika en spiklist på varje regel? Eller räcker det att spika ytterpanel CC1200 ?

Jag kikar lite på denna beskrivning http://www.ggmplast.se/pdf/mont_bison_vindskydd.pdf
Se fig 1, där verkar det vara CC 1200 som gäller för spiklisten.

Hur gör man vid takfot och bjälklag? Om jag sätter en vågrät spiklist längst ner vid bjälklag (enl fig1) samt vid takfot så kommer väl ingen uteluft kunna komma in till de då täta facken? Är inte tanken att det ska vara drag från bjäklaget genom luftspalten och sen ut vid takfoten?

Jag har satt på varje regel och inga i våg mer än där fönster och dörrsmygar kräver det.
Blir lätt lite svajigt om man kör med t ex stockpanel och har cc 1200 på spikläkten.

/Kent

Jag kommer nog vara tvungen att sätta i våg ändå för att klämma vindskyddet.

Men man kan om man vill bygga in luftspalten med spikläkt på alla sidor? Den behöver inget "ventilationshål" mot friskluft?

Fäst vindpappen med plyfaremsor då så är problemet löst och du har ändå fritt blås bakom fasaden.

/Kent

Ok nu förstår jag...

Det står K-board på min ritning men den var inte med i genomskärningsritningen...

Tack tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.