Excel
Vad kostar ett kärnkraftverk?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Och vi som satt fast i bundna priser då, då? Har vi oss själva att skylla?
Ja om du hade ett bra avtal med kort tid kvar. Det går utmärkt att köpa sig ur ett fast avtal och teckna ett nytt längre.

Vi tecknade på 36 månader. Det lär knappast gå snabbare än så att få ordning på energimarknaden.
 
Fairlane
Z Zlatje skrev:
Förra bidragetsupplägget gynnade folk som förbrukade mycket. Oftast de med dåligt isolerade hus eller de som kör 100% el-element osv.. Inte direkt schyst. Norska staten går in och täcker en del av del elen som kostar X öre. Det är mycket bättre för då blir alla hjälpta mer rättvist och man vill gärna hålla nere alla kwh man kan till skillnad från förra året när folk öppnade fönster hemma för att komma upp till 2000kwh...
Jag tycker förra rundan var dålig, men man tog ett snabbt beslut. Sen är jag inte helt enig om att vinsten var för storförbrukare. Max var för 2000 kWh per månad, vintertid, vilket jag tror väldigt många villaägare har. Har man dåligt isolerat och direktverkande el så ligger man nog högre.

Nackdelen med alla sådan här stöd, inklusive det norska, är att incitamentet att minska förbrukningen är låg för många. Samtidigt så är det inte bra för samhället att folk inte kan betala heller.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Excel
Ulltand Ulltand skrev:
Ja om du hade ett bra avtal med kort tid kvar. Det går utmärkt att köpa sig ur ett fast avtal och teckna ett nytt längre.

Vi tecknade på 36 månader. Det lär knappast gå snabbare än så att få ordning på energimarknaden.
Vad fick ni betala för 36 månader?
 
Sverige förbrukade 140TWh förra året.

90G kr / 140TWh = 64 öre / kWh

Elskatten är ca 30 öre fast + 25% moms. På 3 kr blir det då 60 öre moms + 30 öre punktskatt.

Så de tänker sig i princip dra bort momsen på 3 kr/kWh? Fast på ett komplicerat sätt antar jag.

Det skulle ju va enklast att bara sänka momsen på el.
 
  • Gilla
Johan Sahlin och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Vad kostar ett kärnkraftverk?
Vad är OL3 uppe i? 83 miljarder?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja om du hade ett bra avtal med kort tid kvar. Det går utmärkt att köpa sig ur ett fast avtal och teckna ett nytt.
Ok. Jag kan säga att det fanns endast rörliga avtal under första kvartalet. När de bundna återkom så kom de först med 6-12 månader till extrema priser. Du menar alltså att om man har ett bundet avtal med ett för tillfället ok pris, så skall man binda om med ett mycket högre pris och ta straffavgiften det medför? Då undrar jag varför du inte binder om till ett högre pris redan nu? Det fanns INGEN som visste att det skulle rusa till 6 kr/kWh under sommaren. Inte en enda själ.
Jag har löst min elförbrukning på annat sätt, så för min personliga del bryr jag mig inte, men det finns gott om fattigpensionärer och andra som lever på marginalerna och som hade klarat sig utmärkt om politikerna varit kompetenta och gjort sitt jobb gentemot befolkningen snarare än EU och minst sagt förvirrade ideologier.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Vad fick ni betala för 36 månader?
Vi har två avlat, ett hamnande på ca 50 öre och ett på ca 70 öre. exkl moms skatter certifikat osv. Så all in närmare 1 sek/kwh

För någon månad sedan kunde man binda på drygt 2 sek. Idag närmare 4 sek. Det har inte blivit billigare att vänta.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
. Du menar alltså att om man har ett bundet avtal med ett för tillfället ok pris, så skall man binda om med ett mycket högre pris och ta straffavgiften det medför? Då undrar jag varför du inte binder om till ett högre pris redan nu? Det fanns INGEN som visste att det skulle rusa till 6 kr/kWh under sommaren. Inte en enda själ.
Ja precis. Efter vintern visste väl alla att energisystemen och marknaden i Europa inte alls är att lita på. Straffavgiften när man går till ett högre pris borde vara nära noll.

Svar på fråga två. Jag kunde inte få ett längre avtal än 36 månader.
 
Bekanta har avtal som löper ut i oktober/november,,, de kunde inte binda när det var "billigt" och binda nu är inte roligt....

Så att säga att alla i SE 3 och SE 4 skulle binda när det var billigare är enkelt att säga när det inte ens var möjligt för de som satt fast i befintliga avtal...
 
  • Gilla
Lived och 5 till
  • Laddar…
S
R raspen86 skrev:
Heja, mer inflation och högre räntor åt folket!
Höjda räntor träffar åtminstone rätt, det gör inte höjda elpriser.
Det är folk med över 2 miljoner i lån per person som behöver tryckas dit rejält för att dämpa inflationen, att totalt dunka ner de fattigaste genom elpriserna är helt fel väg att gå.

Hellre 15% ränta än nuvarande elpriser.
 
  • Gilla
  • Älska
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja precis. Efter vintern visste väl alla att energisystemen och marknaden i Europa inte alls är att lita på. Straffavgiften när man går till ett högre pris borde vara nära noll.

Svar på fråga två. Jag kunde inte få ett längre avtal än 36 månader.
Ja, och när det då inte fanns bundna avtal att välja? När de väl återkom så var de extremt dyra och korta. Alla vet att det alltid varit billigast att binda vår-sen sommar, men ingen kunde förutse att elpriserna på sommaren skulle vara än högre än i vintras. Så, nej. Straffavgiften är absolut inte noll. Oavsett vilket håll ditt nya pris går åt.

Det kan du säkert nu, och de priserna är högre, så det är bara att teckna ett längre avtal till ett högre pris. Så är det ju med din logik. Vi kommer inte att få avlastning förrän om 8-12 år när vi byggt ett eller ett par kärnkraftverk igen. Så min fråga kvarstår; varför binder du dig inte på ett längre och dyrare avtal nu och tar straffavgiften?
 
B
Ulltand Ulltand skrev:
Vi har två avlat, ett hamnande på ca 50 öre och ett på ca 70 öre. exkl moms skatter certifikat osv. Så all in närmare 1 sek/kwh

För någon månad sedan kunde man binda på drygt 2 sek. Idag närmare 4 sek. Det har inte blivit billigare att vänta.
ok, men snittade 178 öre/kwh i aug nu, inkl moms.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Excel
Tror detta kommer lösa sig på EU nivå. Detta knäcker ryggraden på ekonomin, medans elproducenter täljer guld med smörkniv.

Företag kommer falla som korthus med arbetslöshet som följd, medborgare kommer skuldsättas. Det är i dessa tider som icke önskvärda ideologier får fäste. Lägg dessutom på åtstramning och inflation.

Hoppas på att marknaden regleras med pristak per kraftslag inom hela EU samtidigt som elransonering måste ske. Annars tror jag det kommer gå åt helvete på riktigt!
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Tror detta kommer lösa sig på EU nivå. Detta knäcker ryggraden på ekonomin, medans elproducenter täljer guld med smörkniv.

Företag kommer falla som korthus med arbetslöshet som följd, medborgare kommer skuldsättas. Det är i dessa tider som icke önskvärda ideologier får fäste. Lägg dessutom på åtstramning och inflation.

Hoppas på att marknaden regleras med pristak per kraftslag inom hela EU samtidigt som elransonering måste ske. Annars tror jag det kommer gå åt helvete på riktigt!
Det är ju för fan EU som skapat skiten vi står i nu ju! Nejdu, centralstyret kommer inte att lösa ett smack.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.