Ramnemark Ramnemark skrev:
Kroatien nästa sommar :cool:;)

Ev. kryssa med Royal Carribean igen, fast i Europa :)
Var kryssade ni sist? Vi har kryssat med RC .. hm vad var det nu Sthlm-Helsingfors- st Petersburg - Riga - Gdansk - Visby … (y)

Sist kryssade vi med MSC i Norge :love: Så vackert!
 
Snigla Snigla skrev:
Var kryssade ni sist? Vi har kryssat med RC .. hm vad var det nu Sthlm-Helsingfors- st Petersburg - Riga - Gdansk - Visby … (y)

Sist kryssade vi med MSC i Norge :love: Så vackert!
Ft Lauderdale - Bahamas - St Thomas - St Marteen :)

När vi kryssade var det på världens största skepp (Allure of the Seas) men den har fått stryk av Harmony och eventuellt någon till sen dess :p
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Idag var det inte så varmt på vinden så nu är limträt där. Nu kan det sakta börjas riva i hallen.

Renoveringsarbete på en vind med nyinstallerade limträbalkar och upprivet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På fredag har jag hyrt en bilmaskin och ska fixa till för avloppet. Testade Hygglo för första gången och det verkar smidigt :)
 
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Idag har det bilats för avloppet. Ingen bild på resultatet men på leksaken jag hyrde.
Man får köra med känsla när det är valv, man vill inte titta igenom taket i badrummet under :p

Avbilat golvområde markerat med neonorange för avloppsinstallation, omgivet av träreglar och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk bilningshammare och mejslar i en röd verktygslåda, använd för avloppsbilning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


268kr för ett dygn med två mejslar (y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag provade på att flytspackla för första gången,, blev sådär. Fick bila bort en del och göra om.
I badrummet under så hade det lossnat lite betongdelar i taket. Var oväntat och man undrade vad som hade hänt då man duschade i det badrummet :)
 
  • Haha
Ramnemark
  • Laddar…
En milstolpe avklarad. Rörläggaren har fixat avlopp och kopplat in elementet i burspråket. Vi tittade även på ett element till garaget så jag slipper köra byggfläkten jag gjorde förra vintern. Jag har även fått låna en betongvisp av en kollega så på fredag gjuter jag igen för avloppet och gjuter klacken/balken som tegelväggen ska stå på. Sen får väll det torka lite innan jag isolerar och fortsätter lite med golvet. Vad är rimligt att låta betongen torka? 1 vecka? Är som tjockast typ 15 cm och brett 20 cm

Renoveringsprojekt med nytt avloppsrör genom regelverk i golv, element i burspråk och gjutningsförberedelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat element i ett burspråk med rörkopplingar, omgivet av byggverktyg och isolering på golvet i renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade ju lite problem med avloppet i gamla köket och nu fick vi se hur illa det var :crysmile:

Närbild på en igentäppt avloppsrör med synliga avlagringar och föroreningar inne i röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betong med ett igensatt och rostigt rör för avlopp, som behöver repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Anderscurl och 14 till
  • Laddar…
S
Använd tex Weber 318 så kan du lägga golv dagen efter.

Vad är det för avloppsrör? Ser ut som metall.
 
S sinuslinus skrev:
Använd tex Weber 318 så kan du lägga golv dagen efter.

Vad är det för avloppsrör? Ser ut som metall.
Blir någon basic betong då vi nästan bor granne med Byggmax.

Det är gjutjärnsrör. Vi och flera grannar har haft problem med råttor. Jag har även gjort en hel del försäkringsjobb varav ett när råttorna tuggat av avloppet i köket och konsekvensen det gav. Rörläggaren tyckte det var en bra idé och senare kommer det även bli golvbrunnar i rostfritt
 
  • Wow
saiter
  • Laddar…
Igår kväll byggde jag ihop min raggar-form och idag har jag gjutit allting.

Nyligen gjuten betongbalk för vägg med avloppsrör och ingjutet fall i ett hemprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjuten betongklack i ett hem, med synliga avloppsrör och förstärkningsjärn, bredvid en trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balken/klacken där väggen till klädkammaren ska vara och där den teglade väggen ska vara.

Nyggjuten betongbalk för klädkammarens vägg på ett trägolv i ett hemmabyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten betongbalk på ett golv med träutseende, avsedd som väggklack i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget mästerverk men det duger till det som är tänkt. Avloppet är ingjutet och fallet är ”fixerat ”.

Nyutgjuten betongklack för vägg med ingjutet avloppsrör och träformar, 275kg betong vispad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


275kg betong har det vispats :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 12 till
  • Laddar…
I helgen har det lånats en rejäl Hilti med SDS-Max. En sur fru fick man efter att ha dammat ner tvättstugan men vi behöver vatten i nya köket :).
Var ett rejält gympass att borra uppåt med den bjässen :crysmile:.
Träffade tyvärr armeringsjärn i pannrummet som gjorde en rejäl kaka, men det ska väll gå och laga :)

Upplyft golv med synliga rör och elinstallationer i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flertalet borrade hål i en gul vägg och tak, damm och borrspån, med en plastlock vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i betongvägg med synligt armeringsjärn omgivet av rör i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av aktivitetsdata från en Fitbit-enhet visar steg, trappor, distans, kalorier, vilopuls och viktförändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Pinhu78 och 12 till
  • Laddar…
Det går sakta framåt.
Idag har jag lagt halva golvet i köket och imorgon blir det resten. Har beställt ett vattenskåp till köket så man slipper se kopplingarna. I helgen ska vi dra om elen mellan fasadskåpet och nya centralen så och då kan vi få igång lite mer uttag :)
 
  • Renoveringsarbete med halvlagt golv och synliga rör- och elkablar i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvlagt golv i ett kök under renovering med synliga golvspår och väggar i plywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
S
Kan du inte koppla i diskbänksskåpet?
 
S sinuslinus skrev:
Kan du inte koppla i diskbänksskåpet?
Det känns som väldigt mycket rör genom golvet i vaskskåpet så nu blir vattenskåpet i vaskskåpet och rören blir ”infällda”. Blir ju en del kopplingar när det är så mycket rör
 
S
Må så vara men du får öppna väggen och dra dem där.
Du gör som du vill. Bara ett tips för att slippa köpa en dyr pryl.
 
S sinuslinus skrev:
Må så vara men du får öppna väggen och dra dem där.
Du gör som du vill. Bara ett tips för att slippa köpa en dyr pryl.
Den är redan köpt och rören jag dragit var gratis så jag ligger rätt bra till i VVS budget :)

Väggen är påreglad 45mm så det passar rätt bra att öppna den och lägga in rören/skåpet :).
Verkar som det kommer liva med baksidan på vaskskåpet
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.