Har ett duschrum på knappt 6 kvm i källaren som vi ska göra om. Jag har tänkt att byta ut avloppet och komplettera med wc-stol samt isolera golvet och lägga i golvvärme. När jag nu efter miljoner timmars hackande på putsväggen har börjat ge mig på golvet så tycker jag inte att det ser ut som att vi har någon slags sula under väggarna i källaren. Enligt ritningen så består grundläggningen av utbredda plattor men någon sådan platta kan jag inte se eller känna i det lilla hål jag slagit upp. Se bilderna. På den ena bilden framgår att översta hårda betong utgör ca 5-6 cm och därefter ca 15 cm mjukare cement. Sedan verkar det inte finnas mer. Det ser nästan ut som att väggarna murats upp direkt på den mjukare cementen, alltså utan sula. Kan det verkligen vara möjligt. Jag vågar ju aldrig gräva mig ner 30 cm när det ser ut som att jag då hamnar 10 cm under huset. Gruset som ligger under verkar hur löst som helst.
Jag vore tacksam för kommentarer från er erfarna källar-renoverare.
Så här såg det ut hos oss om det kan vara till någon ledning.
Vårt hus är byggt 1938 på grundsulor. Det ljusa på bilden är sulorna och det mörka leran som huset står på. Sulorna var någorlunda raka överst och sedan rät yviga längre ner. Vi fick känslan av att de helt enkelt har skottat rännor i leran och sedan gjutit sulorna i dem. Sulorna bestod av ganska knölig betong med rätt stora stenar i.
Till höger på bilden syns en bredare sula som gick lite på diagonalen genom huset och under pannan och skorstenen.
Våra golv var också mellan 5 och 10 cm tjocka och av någon lite annorlunda betong. Ett ytskikt på ca 1 cm som var hårt och sedan ungefär samma sort som sulorna fast med mindre stenar i.
Vårt hus är byggt 1938 på grundsulor. Det ljusa på bilden är sulorna och det mörka leran som huset står på. Sulorna var någorlunda raka överst och sedan rät yviga längre ner. Vi fick känslan av att de helt enkelt har skottat rännor i leran och sedan gjutit sulorna i dem. Sulorna bestod av ganska knölig betong med rätt stora stenar i.
Till höger på bilden syns en bredare sula som gick lite på diagonalen genom huset och under pannan och skorstenen.
Våra golv var också mellan 5 och 10 cm tjocka och av någon lite annorlunda betong. Ett ytskikt på ca 1 cm som var hårt och sedan ungefär samma sort som sulorna fast med mindre stenar i.
Nu har jag bilat upp lite till i källaren och testat att ge mig ner på djupet på ännu ett ställe. Det verkar som att man gjutit en platta på 10-15 cm direkt på sand och därefter murat upp väggarna på den. Plattan är inte armerad och av ganska grov och porös betong. Kan det verkligen stämma? Om jag känner med en mejsel under plattan direkt under väggarna så är det hur lätt som helst att riva ut sanden under. Det verkar således inte finnas någon betongsula under vårt hus. Fuskbygge? Huset är byggt 1957.
Vågar jag fortsätta och gräva ur 30 cm när det ser ut som det gör hos oss?
Tacksam för råd!
Tacksam för råd!
Är inte erfaren men utgår ifrån att man byggde ditt hus på plattan av någon anledning. Tänker bara att man skulle väl inte slösa med 15-20cm betong om det skulle räcka med vanliga sulor under väggarna. Underlaget var kanske rätt fuktig , besvärlig och ostabil att gräva i och då blev det platta i stället för sulor.lexus skrev:Enligt ritningen så består grundläggningen av utbredda plattor men någon sådan platta kan jag inte se eller känna i det lilla hål jag slagit upp. Se bilderna. På den ena bilden framgår att översta hårda betong utgör ca 5-6 cm och därefter ca 15 cm mjukare cement. Sedan verkar det inte finnas mer. Det ser nästan ut som att väggarna murats upp direkt på den mjukare cementen, alltså utan sula. Kan det verkligen vara möjligt. Jag vågar ju aldrig gräva mig ner 30 cm när det ser ut som att jag då hamnar 10 cm under huset. Gruset som ligger under verkar hur löst som helst.
Du har upptäckt att underlaget är inte pakat och då kan det bli sättningar om du slår sönder och gräver ut det stödd huset står på. Om den nu stämmer så skulle jag inte våga gräva och ändra i grunden för mycker och för nära vägg. Spendera pengar på att hålla högre temp i badrummet fex 25-27 grader så känns golven inte så kalla ...och mindre ont i ryggen .
gaia
Hur löste det sig såhär 13år efter? Grävde du ur? Vårt hus 1959 verkar också vara fuskbygge utan grundsula/vot även om ritningen anger det ska finnas.lexus skrev:Nu har jag bilat upp lite till i källaren och testat att ge mig ner på djupet på ännu ett ställe. Det verkar som att man gjutit en platta på 10-15 cm direkt på sand och därefter murat upp väggarna på den. Plattan är inte armerad och av ganska grov och porös betong. Kan det verkligen stämma? Om jag känner med en mejsel under plattan direkt under väggarna så är det hur lätt som helst att riva ut sanden under. Det verkar således inte finnas någon betongsula under vårt hus. Fuskbygge? Huset är byggt 1957.
Tacksam för råd!
Jag bilade upp golvet och grävde försiktigt så jag inte rörde gruset som låg under väggarna/syllen. Sedan frigolit och armering samt avlopp och vatten. Högst upp golvvärmerör och därefter gjutning. Det blev bra till slut.oscarwww skrev:
Liknande trådar
-
Varför finns det ett 40-option på armeringsdistanserna?
Grund & Markarbeten -
Varför finns det ibland inget varmvatten? NIBE VVM300
Värmepumpar -
Var finns ny skyddsplast till lysröret
Belysning -
Finns det någon som vet något om NIBE F760 Frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik