I DN så citeras flitigt ovan siffra i diverse ledare och liknande. Här är ett urklipp ur artikeln som citeras:

En lätt åtgärd är att börja med den elanvändning som inte gör någon egentlig nytta i dag, och som de flesta inte ens känner till, menar Louise Ödlund.

– Man brukar säga att i hemmet är ungefär 30 procent ren tomgång, el som används fast man inte behöver använda den. Det kan vara belysning som slår igång, laddare och standbyfunktioner.
Min intuition säger att det är helt orimligt. 30% av värmen i mitt hus skulle alltså komma från något annat än värmesystemet. Jag har extremt svårt att se att jag skulle kunna komma upp i de siffrorna även med all belysning tänd och TV igång osv 24 timmar om dygnet.

Kanske för 25 år sedan om man hade alla sina glödljus igång dygnet runt... Eller räknar de på en bostadsrätt där värmen inte ingår i elkostnaden?

Men jag kanske har fel. Vad säger ni? Är det verkligen möjligt att belysning och apparater i standby kan utgöra 30% av förbrukningen i en villa?
 
  • Gilla
jonas.o och 7 till
  • Laddar…
Om du börjar med att räkna bort varmvatten och värme så blir det kanske rimligt. Inte annars.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Beror ju på vad man menar förbrukning. Hushållsel schablon 5000 kWh eller vad det är så är 30% 1500 kWh vilket blir ca 170W per timme i "waste"
 
170Wh per timme, inte W.
 
Ja det är helt omöjligt, troligen någon journalist som har lite svårt med läsförståelse/teknik. Vilket ju inte är så ovanligt.
 
  • Gilla
big mike och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
170Wh per timme, inte W.
Ofan det visste jag inte
 
  • Gilla
  • Haha
jonas.o och 7 till
  • Laddar…
Här kan det vara värt att kolla på vem som kommer med kommentaren. Hon har en lång rad inlägg i debatten om hur problemet är att det slösas med energi och att det är problemet snarare än att det produceras för lite i delar av Sverige.

Louise Ödlund skrev:
– Jag blir frustrerad över att diskussionen är så otroligt fokuserad på nya kraftverk,
i stället för att man tittar seriöst på hela systemet och börjar med att täta de delar som läcker som ett såll.
Hon figurerat i Greenpeace-podcast till exempel. Har insamlingar till WWF och Naturskyddsföreningen. Se henne som en politiker som använder sin universitetstjänst som plattform.

Givetvis slösas inte 30% av elen bort.
 
  • Gilla
big mike och 24 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja det är helt omöjligt, troligen någon journalist som har lite svårt med läsförståelse/teknik. Vilket ju inte är så ovanligt.
Nja, hon är professor i energisystem... Iofs i Linköping, men ändå.
 
  • Haha
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 13 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Nja, hon är professor i energisystem... Iofs i Linköping, men ändå.
Och jag är en vanlig elektriker som anser att jag har en viss förståelse för el och elenergi samt hur den förbrukas och hur stort "spillet" är. MEN man kan ju alltid räkna som hinhåle läser bibeln.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 16 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ofan det visste jag inte
Fast snarare 170W i waste
 
  • Gilla
Granngubben och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag är en vanlig elektriker som anser att jag har en viss förståelse för el och elenergi samt hur den förbrukas och hur stort "spillet" är. MEN man kan ju alltid räkna som hinhåle läser bibeln.
Ja, jag tror att du har betydligt mer rätt, men jag undrar om makthavare använder sig av sådana här totalt orimliga siffror när de tar beslut? "Om vi bara säger åt folk att släcka lampan kan vi minska landets elförbrukning med 30%".
 
  • Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Nja, hon är professor i energisystem... Iofs i Linköping, men ändå.
En professor i energisystem borde rimligtvis ha publikationer som granskas av flera oberoende forskare samt handleda studenter och doktorander i enlighet publicerad vetenskap. Nu är jag för lat att leta upp källan till detta men om denna individ nu gör kraftigt förenklade eller missvisande partsinlagor i debatten så hoppas jag verkligen det betalda förmodade heltidsjobbet utgår mer from fakta som i detta fallet rimligtvis rätt enkelt via empiriska studier kan bevisa påståenden
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
En professor i energisystem borde rimligtvis ha publikationer som granskas av flera oberoende forskare samt handleda studenter och doktorander i enlighet publicerad vetenskap. Nu är jag för lat att leta upp källan till detta men om denna individ nu gör kraftigt förenklade eller missvisande partsinlagor i debatten så hoppas jag verkligen det betalda förmodade heltidsjobbet utgår mer from fakta som i detta fallet rimligtvis rätt enkelt via empiriska studier kan bevisa påståenden
Nu är det väl även så att om man är professor betyder det knappast att man ser allt klart, utan dom ser sin omvärld genom sina färgade glas precis som alla andra och försöker att påverka omvärlden i den riktning som dom tror är den "rätta". Det är ju knappast någon hemlighet att professorer inom samma område ofta har helt olika åsikter och saker och ting.
 
  • Gilla
jonas.o och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu är det väl även så att om man är professor betyder det knappast att man ser allt klart, utan dom ser sin omvärld genom sina färgade glas precis som alla andra och försöker att påverka omvärlden i den riktning som dom tror är den "rätta". Det är ju knappast någon hemlighet att professorer inom samma område ofta har helt olika åsikter och saker och ting.
Nu handlade det om fakta som är tämligen enkel att verifiera. Där borde det inte skilja i uppfattning.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E
joakim_j joakim_j skrev:
I DN så citeras flitigt ovan siffra i diverse ledare och liknande. Här är ett urklipp ur artikeln som citeras:



Min intuition säger att det är helt orimligt. 30% av värmen i mitt hus skulle alltså komma från något annat än värmesystemet. Jag har extremt svårt att se att jag skulle kunna komma upp i de siffrorna även med all belysning tänd och TV igång osv 24 timmar om dygnet.

Kanske för 25 år sedan om man hade alla sina glödljus igång dygnet runt... Eller räknar de på en bostadsrätt där värmen inte ingår i elkostnaden?

Men jag kanske har fel. Vad säger ni? Är det verkligen möjligt att belysning och apparater i standby kan utgöra 30% av förbrukningen i en villa?

Det är ju fullt möjligt att texten du inte länkar till innehåller kontext till citatet som är relevant. Den tolkning att 30% av värmen kommer från andra källor än uppvärmningssystemet håller jag med om att den låter galen.

men börjar man räkna på transmissionsförluster och annan ineffektivitet i elnätet kanske det blir annorlunda.

kan du inte länka texten?
 
  • Gilla
l3ff3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.