3 374 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
HUAWEI Solcellsbatteri
Hej
Jag ska få en Huawei växelriktare till min solcellsanläggning och jag tänkte skaffa batteri till den också.
Dom som installerar den säger att man är låst till huaweis batterier. Finns där inget sätt att kringgå detta? Eller man måste ha en annan växelriktare som kan ta vilka solcellsbatterier man vill?
Med vänlig hälsning,
Jag ska få en Huawei växelriktare till min solcellsanläggning och jag tänkte skaffa batteri till den också.
Dom som installerar den säger att man är låst till huaweis batterier. Finns där inget sätt att kringgå detta? Eller man måste ha en annan växelriktare som kan ta vilka solcellsbatterier man vill?
Med vänlig hälsning,
JAG skulle i största utsträckning försöka hålla mig till en och samma tillverkare av VR, smartmätare, batteri, optimerare m.m.. just för att undvika kompabilitetsproblem och att den ena tillverkaren skyller på den andre när det kommer till support.G Governoren skrev:Hej
Med vänlig hälsning,
Nu kan jag dock inte Huaweis batteriutbud.
Ok tack för svar. jag tyckte bara batterierna va så dyra. Det kanske fanns något billigare. Ibland kan man få dubbelt så mycket för samma pris fast ett annat märke eller något.
Vilka batterier är billigare? Farsan la till Huawei batteri 15kWh och en easee laddare. Offerten blev bara 48.000kr dyrare. Tyckte det var prisvärt.
Med laddare va det ju rätt billigt tyckte jag. Vilket företag anlitade han?
Intelligensen/styrningen ligger alldeles säkert i Växelriktaren och inte i batteriet i sig. Batteriet är väl bara en klump med metallWalle85 skrev:
Jo, det förstår jag också, syftade på Huawei som paket kontra andra tillverkare/lösningarM mortimer skrev:
Vilket jag kan tycka är intresserant i sammanhanget som TS ställde sin fråga om kostnaden för vad man får.
Med behörigheten installatör i systemet kan man sätta klockslag per vecka där den ska ladda i och ur vid specifika klockslag. Men inget api eller smidig kalender eller "on/off-knapp" i appenWalle85 skrev:
OK, bra att veta att man iaf kan ladda på natten (från nätet antar jag) och sedan konsumera på kvällen när solen gått ner men elpriset fortfarande är högt. Är ju något som spelar in om man vill kunna räkna hem kostnaden för batteriet. Inte givet att det lönar sig oavsett, men det är kanske en annan diskussion (spelar ju mindre roll oavsett tillverkare).K knightjocke skrev:
Liknande trådar
-
Huawei vr ofta offline
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Sällan använt solcellsbatteri, konsekvens?
Så påverkar Skatteverkets nya villkor ditt gröna avdrag för solcellsbatterier
Artikelkommentarer -
Huawei Sun 2000 - frågor solcells el - övervakning och kalkyler
Ilska hos solcellsbatteriföretag efter Skatteverkets regelförtydligande
Artikelkommentarer