194 003 läst · 381 svar
194k läst
381 svar
Budar vi mot bulvaner?
Nej jag håller med dig till fullo. Blev just överbudade men bara med 5000:- så han börjar tackla av. Vi lägger oss nu. Helt finito. Sorgligt men man kan inte ruinera sig för ett sommarhus. Vi ska sälja av lite saker samt spara så mycket vi kan tills nästa hus dyker upp. Och om räntorna då rusat så kanske folk inte får lån medans vi står där och kan betala cash. Vårt hus kommer väl. Men skall inte göra om samma misstag utan kommer ha en svalare inställning.M myrstack skrev:Reflektioner
En budgivning som drar iväg. Ni är är på bristningsgränsen av er förmåga på budet eller över. Ni nämner att ni är högt belånade på er lägenhet. Objektet verkar ha ordentliga renoveringsbehov.
Marknaden är på väg ner från en överhettning och tror man på bankernas prognos handar det om prisfall i samband med ökad räntor på 15-25%
Ni förstår säkert var jag är på väg men er förälskelse i detta hus känns inte så rationellt....
Redigerat:
Tror du har en bra tanke där.T Tessebubblan80 skrev:Nej jag håller med dig till fullo. Blev just överbudade men bara med 5000:- så han börjar tackla av. Vi lägger oss nu. Helt finito. Sorgligt men man kan inte ruinera sig för ett sommarhus. Vi ska sälja av lite saker samt spara så mycket vi kan tills nästa hus dyker upp. Och om räntorna då rusat så kanske folk inte får lån medans vi står där och kan betala cash. Vårt hus kommer väl. Men skall inte göra om samma misstag utan kommer ha en svajade inställning.
När räntorna sticker kommer folk få svårt att låna, och folk kanske måste sälja av sina fritidshus för att minska sina utgifter.
Kan ni då svepa in med kontant betalning har ni mycket att vinna tror jag.
Så länge ni hinner köpa innan trenden vänder och inflationen visar sitt fula tryne dvs.
Eller så har snart budgivare 5 hoppat avT Tessebubblan80 skrev:Nej jag håller med dig till fullo. Blev just överbudade men bara med 5000:- så han börjar tackla av. Vi lägger oss nu. Helt finito. Sorgligt men man kan inte ruinera sig för ett sommarhus. Vi ska sälja av lite saker samt spara så mycket vi kan tills nästa hus dyker upp. Och om räntorna då rusat så kanske folk inte får lån medans vi står där och kan betala cash. Vårt hus kommer väl. Men skall inte göra om samma misstag utan kommer ha en svajade inställning.
Bästa svaret
Min personliga filosofi är att när det är ”meningen” så faller allt på plats utan problem. I ert fall har precis ALLT krånglat och dessutom har ni haft en dålig magkänsla.
Ert hus finns därute och när när ni rätt så kommer det vara motsatt till denna situation.
Jag önskar er all lycka till
Ert hus finns därute och när när ni rätt så kommer det vara motsatt till denna situation.
Jag önskar er all lycka till
Vad lustigt att du skriver detta för just så resonerar jag alltid också! Men i detta fallet tappade jag bort detta motto. Så nej det var inte meningen med detta huset. Jag har kommit till ro med det nu. Mycket tack vare denna tråden! Skönt att diskutera och bolla. När vi får vårt drömhus kommer vi se tillbaks på detta och tänka att vilken tur vi inte fick ”det andra huset”.pippii långstrump skrev:
Ja, då ökar ju också risken för budande från bulvan markant alternativt att säljaren ändrar sig ändå och inte vill sälja för utsatt pris. I affärer ska man tyvärr alltid vara sval, vilket jag själv inte alltid lyckas med heller.T Tessebubblan80 skrev:Vi har ju varit så jävla dumma rent ut sagt. Apropå ”flytta in” Under semestern åkte vi till huset flera gånger, (det var okej med säljare och mäklare). Vi gick runt i omgivningarna och lärde tom känna folk lite lätt där, som hoppades att vi skulle vinna budgivningen. Vi har gjort 3 olika planritningar samt bestämt hur trädgården skall se ut. Vi ska ha en liten båt i sjön. Fy fan vad trött man blir på sig själv. Det är därför vi sitter här nu med bud på 100 000:- över vad vi hade tänkt lägga från början.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 965 inlägg
Synd. Uppdatera gärna hur det går, är spännande även för oss åskådare!T Tessebubblan80 skrev:Nej jag håller med dig till fullo. Blev just överbudade men bara med 5000:- så han börjar tackla av. Vi lägger oss nu. Helt finito. Sorgligt men man kan inte ruinera sig för ett sommarhus. Vi ska sälja av lite saker samt spara så mycket vi kan tills nästa hus dyker upp. Och om räntorna då rusat så kanske folk inte får lån medans vi står där och kan betala cash. Vårt hus kommer väl. Men skall inte göra om samma misstag utan kommer ha en svalare inställning.
När det väl blir köp för er del är ni i en bra sits, eftersom ni har pengarna kontant. Det är inte alla förunnat att casha en sommarstuga, bra jobbat att ni sparat ihop så mycket!
Det känns surt att bli överbjuden, men det är 'bara' att gå vidare. Det finns fler hus!
Sedan när har förälskelse varit rationell?M myrstack skrev:Reflektioner
En budgivning som drar iväg. Ni är är på bristningsgränsen av er förmåga på budet eller över. Ni nämner att ni är högt belånade på er lägenhet. Objektet verkar ha ordentliga renoveringsbehov.
Marknaden är på väg ner från en överhettning och tror man på bankernas prognos handar det om prisfall i samband med ökad räntor på 15-25%
Ni förstår säkert var jag är på väg men er förälskelse i detta hus känns inte så rationellt....
pippii långstrump skrev:
.fan också, jag kunde inte låta bli att protestera mot detta. Jag vet att jag borde knipa kakhålet.
Det här låter ju som att man 1. inte styr över livet själv utan det är några högre makter som bestämt hur det ska gå samt 2 nästan ännu värre, överallt där det tar emot lite så är det bara att lägga ner för det var inte meningen att det skulle hända.
Jag vet inte om det bara är jag, men är inte själva poängen med livet att ta sig an saker som INTE bara är en räkmacka hela vägen till mål?
Jag vill bara understryka det ni säger om ”mening” vi var i samma läge ifjol, drog loss ett antal budgivningar upp till ohanterliga belopp och kastade till slut in handduken och tänkte att vi inte ska ha någon stuga. I november dök den perfekta tomten upp, ingen budgivning - fast pris. Vi har nu stommen uppe, har haft en jätterolig byggsommar och det känns toppen. Inget av de andra objekten hade varit lika bra. Så sörj en stund, det behöver man få göra, och ställ in er på nått ännu bättre
Alltså jag kan instämma i ditt resonemang även om jag är mycket för ”mening” det ska vara utmaningar! Man ska inte ge upp utan kamp - Men inte i form av att dras med i en galen cirkus som sätter en i ett hopplöst ekonomisk läge.MathiasS skrev:.fan också, jag kunde inte låta bli att protestera mot detta. Jag vet att jag borde knipa kakhålet.
Det här låter ju som att man 1. inte styr över livet själv utan det är några högre makter som bestämt hur det ska gå samt 2 nästan ännu värre, överallt där det tar emot lite så är det bara att lägga ner för det var inte meningen att det skulle hända.
Jag vet inte om det bara är jag, men är inte själva poängen med livet att ta sig an saker som INTE bara är en räkmacka hela vägen till mål?
SågspånPappspikEternit skrev:Synd. Uppdatera gärna hur det går, är spännande även för oss åskådare!
När det väl blir köp för er del är ni i en bra sits, eftersom ni har pengarna kontant. Det är inte alla förunnat att casha en sommarstuga, bra jobbat att ni sparat ihop så mycket!
Det känns surt att bli överbjuden, men det är 'bara' att gå vidare. Det finns fler hus!
Självklart skall jag uppdatera hur det går. Har ju mina misstankar fortfarande mot budgivare 1. Det känns inte helt rätt. Mycket märkligt att säljarna får magsjuka precis när det är dags att skriva kontrakt också. Vi har pratat nu i eftermiddag jag och maken och det känns väldigt bra att vi inte gick högre!SågspånPappspikEternit skrev:Synd. Uppdatera gärna hur det går, är spännande även för oss åskådare!
Redigerat:
Stort grattis till er!! Man längtar till den dagen man står där och faktiskt kan kamma hem en liten stuga som är bara våran. Det känns förvånansvärt bra nu i kväll. Känslan av att lägga nästan alla pengar man har var inte angenäm. Kände mig ruinerad och nu plötsligt rik igen. Behövde det på nåt sätt.M Mseli skrev:Jag vill bara understryka det ni säger om ”mening” vi var i samma läge ifjol, drog loss ett antal budgivningar upp till ohanterliga belopp och kastade till slut in handduken och tänkte att vi inte ska ha någon stuga. I november dök den perfekta tomten upp, ingen budgivning - fast pris. Vi har nu stommen uppe, har haft en jätterolig byggsommar och det känns toppen. Inget av de andra objekten hade varit lika bra. Så sörj en stund, det behöver man få göra, och ställ in er på nått ännu bättre
Folk är väl fria o bjuda vad dem vill.T Tessebubblan80 skrev:Jag undrar om vi budar mot bulvaner och om ”det får gå till så här” som det har gjort, från mäklarens sida. Antagligen får det väl det…
Vi hittade ett litet torp för 250 000:- i somras. Ett normalt pris i området, kanske något åt det lägre hållet. Vi ringde mäklaren och erbjöd 275 000:- på förhandsbud. Säljarna tackade nej och ville avvakta budgivning. För en vecka sedan drog budgivningen igång. Budgivare 1 startade med bud på 250 000:- raskt kom budgivare 2 in i bilden och kontrade med 260 000:- Budgivare 1 la då 270 000:- men när denne blev överbuden så stannade han på 270 000:- Då gav vi oss in i leken som budgivare 3. Priset trissades upp mellan oss och budgivare 2 till 380 000:-och vi valde att stanna då så han vann. Idag efter en vecka blir vi uppringa av mäklaren som säger att budgivare 2 inte har lånelöfte på mer än 300 000:- Han har alltså suttit och budat på falska premisser. Vi sa att då vill vi lägga ett bud på 300 000:- men det hade redan budgivare 2 gjort fick vi veta via sms med en ny budgivning som startat. Varför fick han chansen först när han har ljugit sig igenom en hel budgivning, kan man ju undra. Vi hann inte ens reagera på detta sms fören det plingade till i telefonen och vi fick sms om att budgivare 1 nu är med i leken igen. Nu trissades priset upp mellan oss och budgivare 1 istället. Han som för en vecka sedan la sig på 270 000:-budade nu upp huset till 360 000:- bara sådär. Vi stannade på 350 000:- då huset inte är värt mer. Hur kan någon som för en vecka sedan la sig på 270 000:- plötsligt få för sig att buda 90 tusen kronor mer idag? Det känns onekligen som en bulvan. Han var väl säker på att vi skulle hänga med upp till samma bud igen, dvs 375 000:- Det visar sig ju snart här om budgivare 1 existerar eller ej. Men det som stör mig är att om inte budgivare 2 hade trissat upp priset så hade ju vi fått huset eftersom budgivare 1 då stannade på 270 000:- Får det gå till så här är min fråga. Vi känner oss lurade och irriterade.