EMC är en annan sak. Någon sade att det är ett specialintresse att tänka på EMC men det är kanske tur att någon gör det för det är antagligen därför man hyser de åsikterna eftersom någon redan tänkt till så det inte blir ett störningsmoment och en uteslutande mängd produkter levereras med godkänd EMC utan att vanligt folk överhuvudtaget tänker på det.

Elektromagnetiska fält är någonting man pratar mycket om i branschen och kablar levereras med skärm vilken man ansluter på en sida till jord för att minimera fälten. Dessa fält gör så olika kablar kan störa varandra och för att minimera dessa störningar krävs en jord.

Klart att folks hem fungerar bra ojordade men jord är ändå alltid bäst. Finns jord i en kabel krävs mycket mindre för att elen ska slå ifrån, speciellt i skärmade kablar där skärmen är kopplad till jord för då behöver bara fasen träffa den för att säkringen ska slå ifrån i centralen om kabel går sönder av någon anledning, kanske klämskada. Någon kanske råkar klippa av kabeln i ren klantighet.

Jorden kompletterar jordfelsbrytaren och jordfelsbrytaren kompletterar jorden. Det finns en anledning till att Elsäk ser ut som den gör 2022, inte för skoj skull såklart. Det är erfarenhet av över 100 år med elektricitet där det var betydligt mycket mer elolyckor 1950 jämfört med idag.

Men folk dör fortfarande 2022 i elolyckor, även elektriker. Det krävs så lite ström för en människa vid 230 volt växelström eftersom hjärtat så lätt hamnar i obalans och det räcker med en mycket kort stund av genomströmning. Som sagt, jordfelsbrytaren känner inte att det är något fel om strömmen går från fasen in i en människas kropp och sedan ut i nollan på en annan del av den. Då blir människan som en elpatron dvs en last som inte jordfelsbrytaren känner av. Står personen olyckligt så inte ström "läcker ut" någon annanstans så står man där. De flesta säkringar är "tröga" C10 och människor leder ström dåligt så säkringen går rätt snart men ändå, man kanske har dött tills dess.

Tanken med jord i ekvationen är att den ska vara nära fas och nolla och lätt "ta smällen" om fas lossnar eller leder strömmen fel.

Jorda på om ni tänker på säkerhet. Dock gör okunskap så husen inte stiger i värde av jordning.

Om ni ska bygga nytt så installerar elektriker ingenting utan att dra fram nya trådar med jord.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S SifVerT skrev:
EMC är en annan sak. Någon sade att det är ett specialintresse att tänka på EMC men det är kanske tur att någon gör det för det är antagligen därför man hyser de åsikterna eftersom någon redan tänkt till så det inte blir ett störningsmoment och en uteslutande mängd produkter levereras med godkänd EMC utan att vanligt folk överhuvudtaget tänker på det.
Det var jag som skrev det. 99%, lågt räknat av de se tittar på ett hus har ingen aning om vad du talar om ifall du ställer frågor om EMC. Har man sen haft det som jobb/yrke hela sitt liv så är det såklart något man tänker på. Det är givetvis bra att någon tänker på det. Förslagsvis de som utvecklar nya prylar, så slipper vi kanske att elbilen går sönder för att någon stoppar in en laptop-adapter i ett ojordat uttag. Jag hoppas och tror att den som utvecklar elbilar och laddstationer tänker på sådana saker.

S SifVerT skrev:
Jorda på om ni tänker på säkerhet. Dock gör okunskap så husen inte stiger i värde av jordning.
Vilket ju var frågeställningen.
Sen är värdet av ett hus inte summan av komponenterna, utan vad folk är beredda att betala. En renovering för 1 miljon kan göra att husets värde ökar med 0 kr tilll några miljoner.
 
Vi skulle ha varit glada om vårt hus hade haft jordade uttag, modern elcentral och jfb. Eftersom det inte hade det så fick vi börja med att ta in elektriker som härjade runt i ett par veckor innan vi kunde göra så mycket annat. Vi hade kunnat betala mer för huset om det redan hade varit gjort eftersom vi tog med kostnaden i vår priskalkyl. Sen vet vi ju inte om de vi bjöd mot också hade bjudit högre om elen hade varit fräsch.

Vi gjorde för övrigt samma manöver i förra huset. Det var väldans bekvämt att ha det gjort och sedan slippa bry sig mer om elen.

L Lilla Yk skrev:
Idag kom en elektriker hit och tittade på huset. Han rekommenderade att jorda hela huset, har mycket ojordade uttag. Vidare menade han att om jag gör så blir synergin, förutom att allt blir säkrare, att värdet på huset höjs.

Stämmer detta verkligen? Är eldragningen något man tittat på när man köper hus?
 
  • Gilla
jonathanGubbe och 2 till
  • Laddar…
Jag tror jordade uttag höjer värdet på ett äldre hus om man anger det i prospektet vid försäljning.

"Alla eluttag i huset är skyddsjordade, petskyddade och håller modern standard"

Det kan nog få de som annars inte ägnat elsystemet en tanke att se det som en fördel och tar med det i jämförelsen med andra objekt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
För den invigde så har det säkert betydelse, övrig majoritet vet inte ens vad jordade uttag är för nåt. De tittar hellre på planlösningen och om kök och badrum är 10 poängare.
En homestyling är ju idag betydligt viktigare än övriga petitesser. De upptäcker man först efter köp och så vill man ta det som dolda fel...........
 
  • Gilla
Lilla Yk och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trådens fråga, om jordning av en gammal elanläggning höjer värdet på huset eller inte är ju en empirisk fråga. Kräver data och statistik för att besvaras. Forum- eller hantverkartyckande får nog ses som killgissningar eller försäljningsmetod.
Sant, för det finns en sak som missats i denna tråd.

Medelsvensson förstår inte vad jordfelsbrytare är, eller varför jordade uttag är bra.
Så varför skulle de då prioritera att betala mer för detta?

Folk ser saker som nytt kök, ny färg på väggarna och att det är snyggt i trädgården.
Folk ser om det sitter solceller på taket, och förstår att det det levererar el.

Därför är min "killgissning" elinstallationens kvalité påverkar väldigt lite, för folk tittar på helt andra saker, och jordade uttag skapar inte den magiska "jag vill ha detta huset till vilket pris som helst" :D
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
jsiei97 jsiei97 skrev:
Sant, för det finns en sak som missats i denna tråd.

Medelsvensson förstår inte vad jordfelsbrytare är, eller varför jordade uttag är bra.
Så varför skulle de då prioritera att betala mer för detta?

Folk ser saker som nytt kök, ny färg på väggarna och att det är snyggt i trädgården.
Folk ser om det sitter solceller på taket, och förstår att det det levererar el.

Därför är min "killgissning" elinstallationens kvalité påverkar väldigt lite, för folk tittar på helt andra saker, och jordade uttag skapar inte den magiska "jag vill ha detta huset till vilket pris som helst" :D
Jag är tänker nog lite åt det hållet också. Men samtidigt är man van vid jordade uttag från sina tidigare hem och det plötsligt dyker upp uttag utan jord så kan det kan det nog väcka olust hos en av de okunniga köparna. Vi har haft ett antal trådar här där köpare har köpt hus och bostadsrätter det det har "renoverats" genom att skruva upp jordade vägguttag där ingen jord fanns dragen. De har inte uppskattat det enkla förslaget att byta till korrekta ojordade uttag, utan har promt velat att säljaren ska betala jordning av hela bostaden.

Om köparna hade kriteriet jordade uttag i hela bostaden vid köpet eller om det är olusten som infinner sig när man känner sig lurad eller att något man hade tas ifrån en låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Det är lite ironiskt att ojordade uttag och diazed-central skrämmer någon. Vi talar då om en anläggning installerad på den tiden då elinstallationer nästan uteslutande gjordes av kvalificerade yrkesmän. Hus byggda de senaste 60 åren med en hel, ren och någorlunda orörd anläggning är kanske inte i alla avseenden dimensionerade för dagens bruk, men kompletteras de med JFB och i förekommande fall petsäkra uttag så är de säkerhetsmässigt alldeles utmärkta.
Hittar man en ny elinstallation i ett gammalt hus är risken betydligt större att uppgraderingen är gjort av någon multitalang och/eller svartjobbare eller kanske en husägare utan insikt om sina begränsningar. Är jobbet dessutom gjort precis innan huset läggs ut till försäljning hade jag nästan utgått från att man tagit alla möjliga genvägar för att hålla nere kostnaderna.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
S SifVerT skrev:
Som elektriker skulle jag hävda att plastiga apparater med såkallad dubbelkapsling blir övervärderat. Det är ett gott skydd med plast eftersom det är en urusel ledare men det är i regel ett relativt skört material. Går plasten sönder så är kan ledarna vara blottlagda och då är det säkrare att jorden finns där.
Ja, det är rimligt att tro, men statistiken från när vi införde skyddsjord för att försöka undvika alla dödsfall som klass-0 utrustningen gav upphov till håller inte med dig. Man började med skyddsjord, men det visade sig att den inte fungerade något vidare, för den föll ofta bort. (Pga undermålig materiel förvisso). Och det är ett tyst fel som man inte upptäcker förrän det är för sent.

Sedan så kom plasten och med den fick man dubbelisoleringen på köpet s.a.s. Det ledde till en mycket stor förbättring; vi får ett tydligt tapp i statistiken. Detta trots att man inte ändrat några regler om jordning, infört jfb på bred front eller dylikt.

Så jag är tveksam. Plast må vara skörare än metall (nåja, det är också långtifrån sant i alla lägen) men man ser för det mesta ganska enkelt att man har haft sönder apparaten. De flesta slutar då att använda den. (Ett bra exempel är t ex jämförelsen mellan de gamla platta trefashandskarna, Semko-17, i metall, och de nya CEE i plast. De nya är så mycket säkrare vid användning att det öht inte går att jämföra. De gamla är som sagt förbjudna att ens överlåta... Skyddsjorden hjälpte inte mycket där, tvärtom.)

Ett fel på skyddsjorden är som sagt i nästan samtliga fall tyst. Visst, vi har bättre kablar, uttag och stickproppar idag (nåja, kineserna gör rapplig skit inom alla de områdena) men jag vet ändå inte om det uppväger. Om man gör sönder en apparat så att elsäkerheten komprometeras så spelar det nog mindre roll om den är dubbelisolerad eller skyddsjordad. Man kan lika gärna råka klippa skyddsjorden i det läget.

Så vad gäller elsäkerhet har statistiken så långt sagt att dubbelisolering och jfb vinner i längden. Vilket naturligtvis inte hjälper alls när "hoverboarden" brinner upp...
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är rimligt att tro, men statistiken från när vi införde skyddsjord för att försöka undvika alla dödsfall som klass-0 utrustningen gav upphov till håller inte med dig. Man började med skyddsjord, men det visade sig att den inte fungerade något vidare, för den föll ofta bort. (Pga undermålig materiel förvisso). Och det är ett tyst fel som man inte upptäcker förrän det är för sent.

Sedan så kom plasten och med den fick man dubbelisoleringen på köpet s.a.s. Det ledde till en mycket stor förbättring; vi får ett tydligt tapp i statistiken. Detta trots att man inte ändrat några regler om jordning, infört jfb på bred front eller dylikt.

Så jag är tveksam. Plast må vara skörare än metall (nåja, det är också långtifrån sant i alla lägen) men man ser för det mesta ganska enkelt att man har haft sönder apparaten. De flesta slutar då att använda den. (Ett bra exempel är t ex jämförelsen mellan de gamla platta trefashandskarna, Semko-17, i metall, och de nya CEE i plast. De nya är så mycket säkrare vid användning att det öht inte går att jämföra. De gamla är som sagt förbjudna att ens överlåta... Skyddsjorden hjälpte inte mycket där, tvärtom.)

Ett fel på skyddsjorden är som sagt i nästan samtliga fall tyst. Visst, vi har bättre kablar, uttag och stickproppar idag (nåja, kineserna gör rapplig skit inom alla de områdena) men jag vet ändå inte om det uppväger. Om man gör sönder en apparat så att elsäkerheten komprometeras så spelar det nog mindre roll om den är dubbelisolerad eller skyddsjordad. Man kan lika gärna råka klippa skyddsjorden i det läget.

Så vad gäller elsäkerhet har statistiken så långt sagt att dubbelisolering och jfb vinner i längden. Vilket naturligtvis inte hjälper alls när "hoverboarden" brinner upp...
Det är en bra sammanfattning men det jag vänder mig mot lite är att du skriver "Man började med skyddsjord...". Det gjordes inte i de delar tråden tar upp dvs i utrustning, apparater, belysningar osv avsedda för rummen det i stort rör sig om här. Det är naturligt att övergången till sladdar, lamphållare mm i isolerande material överbryggar och maskar de i grunden kvarstående bristerna med ojordade don och en i praktiken bristande isolerad miljö.

Frågan i TS är skev och har lockat till ett enormt spretande i olika inlägg. Just värdet som höjs eller sänks vid en försäljning är en sak och kanske helt oåtkomlig om man ska vara noga. Enkelt sett håller jag med de som antar att en ytterst liten del har med detta som något av vikt. Det som jag däremot inte förstår är den återkommande försvarslinjen för att på olika sätt motivera att inte göra enligt nutida regelverk vid upprustningar utan söka kryphål etc. Man har kommit riktigt snett om man tror att just jordning av uttag som ändå byts och /eller utökas innebär någon större kostnad i sammanhanget. Just TS fall och nivåerna som nämns har knappast med jordning att göra troligare en mer fullständig genomgång, sanering, omtrådning i övrigt osv där den stackars jorden av någon anledning hamnat i fokus.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är en bra sammanfattning men det jag vänder mig mot lite är att du skriver "Man började med skyddsjord...". Det gjordes inte i de delar tråden tar upp dvs i utrustning, apparater, belysningar osv avsedda för rummen det i stort rör sig om här. Det är naturligt att övergången till sladdar, lamphållare mm i isolerande material överbryggar och maskar de i grunden kvarstående bristerna med ojordade don och en i praktiken bristande isolerad miljö.
Hmm, det är så jag läst och förstått att man gjorde (jag var inte med på den tiden...) Dvs man avsåg att lösa problemet genom att klass-0 utrustning som förut varit ojordad skulle jordas. Det fungerade inte. Dels pga tysta fel, men också som du säger pga att man fortsatte med (den huvudlösa) idén att isolerad miljö var ett skydd. (Min far hade en klasskamrat som avled på det sättet. Ledning mellan klass-0 lampa och sängen som stod mot radiator).

Men sedan så kom som sagt dubbelisoleringen på köpet, och man kunde fortsätta med "isolerad miljö" och jordningen kom lite på skam. (Annat än i kök, m.m.)

Men om jag fattat fel, eller det finns intressanta utläggningar/detaljer att lära så är jag, som alltid, idel öra! (Finns inget bättre sätt att lära sig rätt på internet än att tvärsäkert uttala sig fel! ;))


P.S. Och jag håller naturligtvis med om grundfrågan. Jag har svårt att tro att det skulle påverka priset, eller framförallt att man skulle kunna urskilja den eventuella påverkan det har. Det är ju värt att notera att besiktningsmän friskriver sig från just elinstallationens skick, och ingen köpare verkar fästa någon större vikt vid det.

Det är nog främst vi nördar som läser vilken klass det står på jordfelsbrytaren... ;)
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
S SifVerT skrev:
Jo, angående argumentet att skyddsjorden inte behövs om man har jordfelsbrytare så finns det exempel på scenarion där jordfelsbrytaren faktiskt inte fungerar även om den är mycket bra i installationen.

Låt säga att apparaten inte har sina utsatta delar anslutna till jord och fasen har kontakt mot den pga ett fel med isoleringen. Någon tar i apparaten och trycker den utsatta delen mot nollan så det blir kortslutning. Då fungerar faktiskt inte jordfelsbrytaren därför att personen och den utsatta delen blir så att säga en del av kretsen. När strömmen bryts nu beror på när säkringen löser ut vilket är betydligt långsammare än jordfelsbrytaren och det beror på avsäkringen.

Hade apparaten varit utrustad med skyddsjord så skulle strömmen tagit sin väg tillbaka genom jordledaren och redan då varit en sluten krets och säkringen snabbt löst ut. Då räcker det att fasen och den utsatta delen har kontakt med varandra oavsett om nollan är med i bilden eller ej.

Det är bra att lyssna på folk som har utbildning i ämnet.

Jag har varit med på platser med jordfel och även om uttaget hade avsäkring så hade det hunnit bli helt becksvart av kortslutningen. Hade en person fått en "kyss" där hade det naturligtvis kännts väldigt obehagligt.

Det är med dubbel kapsling är ingen garant för att apparaten inte kan bli spänningsförande om den går sönder pga olycka. Jag är lite oroad över att man inte drar fram jord i apparaterna även om de inte är tillverkade i ledande material men sen är jag ju yrkesskadad. Gemene man tänker inte så långt.

Drar vi fram kabel till en ny fast installerad apparat oavsett om den behöver jord eller ej så får den jord och jorden finns där på en plint. Jord är bra oavsett situation för att den tillför en extra ledare som kan få kontakt och bryta strömmen. Det finns en anledning till att det kallas skyddsledare.
Strömmen går om en apparat får ett inre elfel direkt i den den gulgröna skyddsjordkabeln som ofta är ansluten till nollskenan i säkringsskåpet och personen får ingen stöt alls eller en mycket lätt. Gör man något som utlöser bara jordfelsbrytaren (gammal ej skyddsjordad apparat) hinner man få en bautastöt som man inte hinner undan från om man till exempel står med en trasig brödrost av plåt i händerna. Går strömmen genom hjärtat (båda händerna i strömkretsen) finns då en klar risk för hjärtstopp. Så skyddsjorda huset innan, och släng alla gamla livsfarliga bords- och golvlampor av metall (eller byt åtminstone kabeln, och skyddjorda ordentligt om det går). Sätt krympslang utanpå kabeln inuti golvlampor där kabeln nöts mot metall när lampan vrids i sin fot. Det var inte så noga förr. Nu är det obligatoriskt även med nya fula EU-jordade takuttag, som inte ger någon ström till lampan om det inte finns skyddsjord.
Och som du säger, många görbilliga Kinaapparater kanske inte har fullgod skyddsjord, CE kan betyda Certifikat Europa, men också China Engineering.
 
  • Gilla
SifVerT
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
Strömmen går om en apparat får ett inre elfel direkt i den den gulgröna skyddsjordkabeln som ofta är ansluten till nollskenan i säkringsskåpet och personen får ingen stöt alls eller en mycket lätt. Gör man något som utlöser bara jordfelsbrytaren (gammal ej skyddsjordad apparat) hinner man få en bautastöt som man inte hinner undan från om man till exempel står med en trasig brödrost av plåt i händerna. Går strömmen genom hjärtat (båda händerna i strömkretsen) finns då en klar risk för hjärtstopp. Så skyddsjorda huset innan, och släng alla gamla livsfarliga bords- och golvlampor av metall (eller byt åtminstone kabeln, och skyddjorda ordentligt om det går). Sätt krympslang utanpå kabeln inuti golvlampor där kabeln nöts mot metall när lampan vrids i sin fot. Det var inte så noga förr. Nu är det obligatoriskt även med nya fula EU-jordade takuttag, som inte ger någon ström till lampan om det inte finns skyddsjord.
Och som du säger, många görbilliga Kinaapparater kanske inte har fullgod skyddsjord, CE kan betyda Certifikat Europa, men också China Engineering.
Jord är inte ett onödigt påfund.
 
S star_daddy skrev:
Strömmen går om en apparat får ett inre elfel direkt i den den gulgröna skyddsjordkabeln som ofta är ansluten till nollskenan i säkringsskåpet och personen får ingen stöt alls eller en mycket lätt.
Njae, även om skyddsjordning är bra, så är det inte riktigt så perfekt. Om du håller i apparaten när jordfelet uppstår (vilket inte är ovanligt, det är sällan jordfel uppstår utan en liten puff från omgivningen i form av en användare) så blir spänningen i höljet halva fasspänningen, alltså ca 115V.

Och säkringen har enligt norm då 0,4s på sig att lösa. Så det kan allt bli en djefla smäll det med om det vill sig illa.

Sedan så finns det inte mycket klass-0 utrustning längre, utan "lampor i metall" är typiskt dubbelisolerade.

Rent praktiskt så är jordade uttag utan större verkan för personsäkerheten idag, eftersom vi har så få jordade apparater utanför köket. (Med några få undantag.)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, även om skyddsjordning är bra, så är det inte riktigt så perfekt. Om du håller i apparaten när jordfelet uppstår (vilket inte är ovanligt, det är sällan jordfel uppstår utan en liten puff från omgivningen i form av en användare) så blir spänningen i höljet halva fasspänningen, alltså ca 115V.

Och säkringen har enligt norm då 0,4s på sig att lösa. Så det kan allt bli en djefla smäll det med om det vill sig illa.

Sedan så finns det inte mycket klass-0 utrustning längre, utan "lampor i metall" är typiskt dubbelisolerade.

Rent praktiskt så är jordade uttag utan större verkan för personsäkerheten idag, eftersom vi har så få jordade apparater utanför köket. (Med några få undantag.)
Jag tänkte på alla gamla glappa lampor från auktioner och loppis. En kväll fick jag "laga" 11 st på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.