Det här är del lilla biten yttervägg i vårt badrum i källaren:
Duschhörna med duschhuvud, slang och märkning på väggen som indikerar 172 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har vi ingen ventilering av badrummet, förutom en öppning till tvättstugan som i sin tur har frånluft via självdrag i murstock.

En badrumsfläkt (IP44) skulle alltså behöva sitta här någonstans. Vågar man placera den så nära dusch? Dålig idé att dessutom ha den så nära radiator? Duschen är ovanför badkar, höjd från golv ca 2.10.

Den enda andra lösning jag ser är att sätta fläkten i vägg mot förrådet intill och dra rör till ytterväggen därifrån. Påverkar det hur effektiv fläkten är jämfört med ett hål rätt ut i det fria? Det skulle också göra att till- och frånluft låg vid samma kortvägg istället för diagonalt över badrummet, om nu det har betydelse.

Kanske en PAX-fläkt som matas med 12 V från en nätdel (SELV).

E etompau skrev:
Kanske en PAX-fläkt som matas med 12 V från en nätdel (SELV).
Ja det kanske kan vara nåt. Tack för tips!

Hur ser det ut till vänster om fönstret? Kanske ett bättre ställe för genomföring ut där. Själv har jag en modern fuktstyrd Pax-fläkt installerad uppe på väggen i ett motsvarande källarutrymme, installerad av elektriker rätt nära duschen. Inga som helst problem med det.

___
Ser ut så här, en spot hamnade över duschmunstycket och ger bra indirekt ljus. Ca 50 cm till fläkten och det hamnar normalt inga stänk på den även om den tål det.

Väggmonterad Pax-fläkt ovanför kaklade väggar med dusch och takspotlight i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
JonteP83
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hur ser det ut till vänster om fönstret? Kanske ett bättre ställe för genomföring ut där. Själv har jag en modern fuktstyrd Pax-fläkt installerad uppe på väggen i ett motsvarande källarutrymme, installerad av elektriker rätt nära duschen. Inga som helst problem med det.
Finns ingen yttervägg till vänster, fönstret ligger direkt i hörnet. Det var på den väggen runt hörnet från fönstret jag funderade på att dra via förrådet. Men det låter ju betryggande att det verkar funka att ha intill duschen då!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.