B
Har en Bosch Compress 5000 LLVP som fungerade fint för några veckor sedan. Idag rengjorde jag filtren i innedelen,dammsög lamellerna och sprutade lite destilerat vatten på lamellerna lite försiktigt. Skulle sen starta AC och få lite kondensvatten att rinna ut. Men nu är den helt stendöd. Går inte att starta alls, ungefär som om strömmen är bruten. Den fasta brytaren är dock påslagen och ingen automstsäkring eller jordfelsbrytare har löst ut. Prövade att bryta strömmen i 10 minuter och sedan på igen men hjälpte inte. Även testat AUX knappen uppe på innedelen, stendöd. Eftersom jag inte haft den igång på över två veckor är det svårt att säga om städningen gjort något eller om det hänt däremellan.

Vad är nästa steg? Finns det någon säkring eller något jag missat?

Har du mätt att du har ström fram till den?

B
Stefan N Stefan N skrev:
Var precis och köpte en multimeter så ska kolla ikväll.

B
Stefan N Stefan N skrev:
Känner mig som en idiot nu men var ett tag sedan jag använde en multimeter. Öppen eldosa med kablar anslutna till märkta terminaler E, N, 1 och 2, gul/grön som jord och blå som nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul/grön är ju jord. Blå nollan. Normalt sätt sätt så mäter man ju mellan nollan och fas. Men här finns två faser eller? Kan jag mäta först mellan N och 1 och sedan mellan N och 2?

S
B blork skrev:
Känner mig som en idiot nu men var ett tag sedan jag använde en multimeter. [bild]

Gul/grön är ju jord. Blå nollan. Normalt sätt sätt så mäter man ju mellan nollan och fas. Men här finns två faser eller? Kan jag mäta först mellan N och 1 och sedan mellan N och 2?
Japp mät så

2 är förmodligen signaleringen mellan ute- och innerdelen så du behöver först leta var någonstans elen kommer till luftvärmepumpen. Innerdelen eller utedelen etc?

B
J Josth skrev:
2 är förmodligen signaleringen mellan ute- och innerdelen så du behöver först leta var någonstans elen kommer till luftvärmepumpen. Innerdelen eller utedelen etc?
Bilden jag postade tidigare än innedelen. Skruvar jag av kåpan på utedelen så ser det ut såhär:
Öppen elanslutningspanel på en värmepump med tydligt märkta ledningar och terminaler.
Skapa konto

Så ser ut att vara 1 som ger ström.

Mät i brytaren som första steg! Annars N och 1

Ok, då är alltså den undre kabeln med blå, brun och gul/grön inkommande el. Den övrekabeln med även svart ledare går till innerdelen.

B
Mätte både inne och ute, helt dött. Skruvade isär brytaren.

Inkommande ström där uppe, har 230v. Den nedre, mot pump, visar inget alls.

Kan det vara så att den inte fungerar korrekt?

• Öppen elbrytare med kablar mot en röd vägg, potentiell felaktig anslutning till pump.
    Skapa konto
Redigerat:
Om det är en brytare som du snurrar på måste den vara bra ihopskruvad annars klickar den inte över.
Så om du klickar över den med kåpan borta vet du om den funkar.

B
E Emanuel01 skrev:
Om det är en brytare som du snurrar på måste den vara bra ihopskruvad annars klickar den inte över.
Hand håller en vit IP54-klassad strömbrytare med en stor vred.
Skapa konto
Hand håller en vit dosa med rund mekanism och skruvar, mot en suddig bakgrund av bruksanvisningar.
Skapa konto

Ja det är en sån.

B
E Emanuel01 skrev:
Så om du klickar över den med kåpan borta vet du om den funkar.

Problem found!

Det är brytaren. Men såfort jag skruvar ihop den så slås den av igen.

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Om du inte provat med locket borta kan du dra runt några varv och höra om den klickar över sen mäta/prova starta.

B
E Emanuel01 skrev:
Om du inte provat med locket borta kan du dra runt några varv och höra om den klickar över sen mäta/prova starta.
Jag lyckades tillslut skruva på locket och fortfarande ha den på. (y) Risken finns ju att det händer igen men då vet jag var jag ska kolla iaf!

Tackar alla för den snabba hjälpen.

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.