Hoppas att någon av er med lite bättre kunskap om el kan hjälpa mig att förstå detta.
Vi nyligen fått totalt 10st laddstolpar monterat på våran parkering. Än så länge har vi endast en hybrid och en elbil som nyttjar dom, men trots så få bilar som laddar så har bilarnas ägare fått turas om att ladda för att en huvudsäkring löser ut titt som tätt när dom laddar samtidigt.
Vi har beställt en elbil som snart dyker upp och vill gärna lösa detta så fort som möjligt så vi slipper ”boka” laddtid. Tanken är ju, även om det kommer ske sällan, att alla platser ska ha möjligheten att ladda samtidigt.
Huvudsäkringarna är på 20A, se bilder för mer info.
Vi nyligen fått totalt 10st laddstolpar monterat på våran parkering. Än så länge har vi endast en hybrid och en elbil som nyttjar dom, men trots så få bilar som laddar så har bilarnas ägare fått turas om att ladda för att en huvudsäkring löser ut titt som tätt när dom laddar samtidigt.
Vi har beställt en elbil som snart dyker upp och vill gärna lösa detta så fort som möjligt så vi slipper ”boka” laddtid. Tanken är ju, även om det kommer ske sällan, att alla platser ska ha möjligheten att ladda samtidigt.
Huvudsäkringarna är på 20A, se bilder för mer info.
Har installatören konfigurerat lastbalansering korrekt? 20A kan ju en laddning dra. Ni kör ju behöva 50-100A om 5-10 bilar ska kunna ladda samtidigt i vettig hastighet?
På 20A även med lastbalansering kommer kanske 3-4 kunna ladda? Minimum brukar ju vara 6A per bil annars kan iaf Zoe ha svårt att starta laddningen?
Sen beror de ju på om bilarna laddar 3 fas eller 1 fas hur mkt dom drar.
På 20A även med lastbalansering kommer kanske 3-4 kunna ladda? Minimum brukar ju vara 6A per bil annars kan iaf Zoe ha svårt att starta laddningen?
Sen beror de ju på om bilarna laddar 3 fas eller 1 fas hur mkt dom drar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det måste styras upp på något sätt. Annars kommer inte en huvudsäkring på 20A räcka för 10st stolpar.
Så nånstans har det brustit. i kommunikationen eller i avtalet. Som det är nu så får alla stolparna dela på 20A
Eftersom bilarna troligtvis inställda på att ladda till max så är det inte alls konstigt.
Som sagts tidigare. det är lite snålt med 20A på 10stolpar. Men det kan vara så att det inte finns kapacitet till mer?
Nu kanske jag är blind, men enligt förteckningen finns inte laddplatser. Däremot motorvärmare. Den är på 16A 6kvmm. Så om det är dessa säkringar så är det 16A säkringar
Så nånstans har det brustit. i kommunikationen eller i avtalet. Som det är nu så får alla stolparna dela på 20A
Eftersom bilarna troligtvis inställda på att ladda till max så är det inte alls konstigt.
Som sagts tidigare. det är lite snålt med 20A på 10stolpar. Men det kan vara så att det inte finns kapacitet till mer?
Nu kanske jag är blind, men enligt förteckningen finns inte laddplatser. Däremot motorvärmare. Den är på 16A 6kvmm. Så om det är dessa säkringar så är det 16A säkringar
Redigerat:
Även om det går segt med 20A så ska det ju fungera även om många ansluter. Standarden går inte lägre än 6A. Så om många kopplar in får bilar antagligen vänta på sin tur. Men det ska ju ske automatiskt.
Precis, 6A är lägsta hastigheten. Lägre än så går inte att ladda. Det betyder att max 3 bilar kan ladda samtidigt. Möjligtvis kan säkringen överlastas lite till innan den går.D Daniel 109 skrev:
I vilket fall som helst behöver ni en lastbalansering för detta. Easee equalizer är sannolikt den bästa alternativet. Sen kan ni ställa ner hastigheten på Easee-laddaren till antingen det lägsta, dvs 6A så att åtminstone 3 bilar kan ladda samtidigt.
Det är inte helt optimalt om ni är beroende av era bilar och det är 10 platser men bara 3 kan ladda samtidigt. 3x6A. Risk för att det kan bli lite gnabbande om det är någon som måste ladda fullt till dagen därpå pga långresa osv.
Ni måste ha styrning på det, annars går det inte.
Sedan är 20A på 10 stolpar minsta laget, men jag tror det kommer fungera helt OK så länge ni får en styrning på det. Hinner nog att ladda alla bilarna över en kväll/natt med balansering och kö.
Sedan är 20A på 10 stolpar minsta laget, men jag tror det kommer fungera helt OK så länge ni får en styrning på det. Hinner nog att ladda alla bilarna över en kväll/natt med balansering och kö.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Börja med att ställ dem på 1-fas. Då kan ni iaf få 6A på 9st samtidigt.
Det satt uttag för motorvärmare tidigare och installatören har inte bemödat sig att uppdatera gruppförteckningen. Vad jag vet så har dom inte grävt upp något utan endast plockat bort uttagen för motorvärmare och smackat på laddarna istället.Bananskalare skrev:Det måste styras upp på något sätt. Annars kommer inte en huvudsäkring på 20A räcka för 10st stolpar.
Så nånstans har det brustit. i kommunikationen eller i avtalet. Som det är nu så får alla stolparna dela på 20A
Eftersom bilarna troligtvis inställda på att ladda till max så är det inte alls konstigt.
Som sagts tidigare. det är lite snålt med 20A på 10stolpar. Men det kan vara så att det inte finns kapacitet till mer?
Nu kanske jag är blind, men enligt förteckningen finns inte laddplatser. Däremot motorvärmare. Den är på 16A 6kvmm. Så om det är dessa säkringar så är det 16A säkringar
Stämmer att säkringen till dessa (uppdelat på två grupper) är på 16A, men det är inte dvärgbrytarna som löser ut, utan huvudsäkringen.