Jag har tänkt koppla min pellets-panna till en inverter så att jag kan driva pelletspannan även vid ett strömavbrott. Min pelletspanna är känslig för fas/nolla, dvs den måste ha dessa rätt. När jag försöker mäta på invertern vilket som är fas resp nolla så verkar det som om fas och nolla byter plats!! Är det möjligt att invertern jobbar så??

På vilket sätt verkar det som att fas och nolla byter plats? Hur mäter du då?
Jag är säker på att pannan inte kan skilja på fas och nolla i sig och inte heller bryr sig.
Däremot kan den ha en referens mot skyddsjord. Det är då skyddsjorden som indirekt anger vilken pol som har 230 V mot jord. En inverter kan ha någon form av mittpunktsjordning eller högimpediv jordfelsskydd som gör att pannan inte uppfattar detta.

Jag rekommenderar att du frågar tillverkaren av pannan vad den kräver från reservkraft.

T Tonk01 skrev:
Jag har tänkt koppla min pellets-panna till en inverter så att jag kan driva pelletspannan även vid ett strömavbrott. Min pelletspanna är känslig för fas/nolla, dvs den måste ha dessa rätt. När jag försöker mäta på invertern vilket som är fas resp nolla så verkar det som om fas och nolla byter plats!! Är det möjligt att invertern jobbar så??
Har läst på lite mer. Invertern verkar ge 2x110V. Multimetern visar 230V i uttaget. Frågan är om det kommer att funka att driva en anläggning som är känslig för vilken tråd är fas/nolla med 2x110V? Någon som vet??

vad är det för pelletspanna du har ?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag är säker på att pannan inte kan skilja på fas och nolla i sig och inte heller bryr sig.
Däremot kan den ha en referens mot skyddsjord. Det är då skyddsjorden som indirekt anger vilken pol som har 230 V mot jord. En inverter kan ha någon form av mittpunktsjordning eller högimpediv jordfelsskydd som gör att pannan inte uppfattar detta.

Jag rekommenderar att du frågar tillverkaren av pannan vad den kräver från reservkraft.
Hmm. Invertern har ju ingen jord....Vet inte om jag vågar koppla och testa....
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Vågar jag koppla och testa? Eller kommer jag att bränna upp något då??

Vilken inverter har du?

nisse123 nisse123 skrev:
vad är det för pelletspanna du har ?
Ariterm Biomatic

D Dilato skrev:
Vilken inverter har du?
Luxorparts Pure sine wave1000W

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur skulle det ö h t kunna spela roll? Det är som jag ser det omöjligt ur pelletspannans perspektiv.
Däremot kan frekvensriktare, beroende på kvalité och inställningar( t ex PWM-frekvens) putta ur sig en blandning av frekvenser som kan störa ut viss känslig apparatur. Därför är det bra att du köpt en "pure sinewave".

Undrar på om det kommer fungera att driva hela värmeanläggningen med en inverter.
Klarar den över huvud taget att generera nog hög startström för att få fart på anläggningen?
Och det lär krävas en rejäl batteribank för att försörja invertern nån längre stund.
Vill du gardera för längre strömavbrott borde du köpa ett bensindrivet elverk.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Förutom pelletspannan så behöver även cirkulationspumpar och styr kraft

GoC GoC skrev:
Undrar på om det kommer fungera att driva hela värmeanläggningen med en inverter.
Klarar den över huvud taget att generera nog hög startström för att få fart på anläggningen?
Och det lär krävas en rejäl batteribank för att försörja invertern nån längre stund.
Vill du gardera för längre strömavbrott borde du köpa ett bensindrivet elverk.
Jag har iofs bara en pelletskamin, men jag kan starta och driva kaminen i c:a 30 tim. med min inverter och ett litet 100Ah 12v batteri. I KMP's eget paket ingår en 800w victron inverter, jag använder själv en 1200w victron pure sine.

Tändrör är nog c:a samma effekt på panna och kamin, och är den man får dimensionera invertern efter. Uppstarten för mig ser ut som följer:

< 1 sek. 720w när jag slår på kaminen
~2 min 500w när tändröret värmer
~2 min 350w tills jag har låge
sedan ~30-35w kontinuerligt (matning+fläkt)

Viktigt att batteriet klarar av effektuttaget utan spänningsfall som går under inverterns cut-off. En ganska dyrköpt läxa. :p

JesperKn JesperKn skrev:
Jag har iofs bara en pelletskamin, men jag kan starta och driva kaminen i c:a 30 tim. med min inverter och ett litet 100Ah 12v batteri. I KMP's eget paket ingår en 800w victron inverter, jag använder själv en 1200w victron pure sine.

Tändrör är nog c:a samma effekt på panna och kamin, och är den man får dimensionera invertern efter. Uppstarten för mig ser ut som följer:

< 1 sek. 720w när jag slår på kaminen
~2 min 500w när tändröret värmer
~2 min 350w tills jag har låge
sedan ~30-35w kontinuerligt (matning+fläkt)

Viktigt att batteriet klarar av effektuttaget utan spänningsfall som går under inverterns cut-off. En ganska dyrköpt läxa. :p
Vad händer om batteriet inte klarar effektuttaget utan spänningsfall?

Invertern stänger av sig. Det gör dom automatiskt vid för låg spänning för att inte förstöra batteriet.

• Gilla
JesperKn och 1 till
  • Laddar…
T Tonk01 skrev:
Ariterm Biomatic
Vilken version, +20, +40, light eller ultralight, med eller utan i ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.