Nej den är inte jordad någonstans, det är glättingskondensatorn på DC-sidan av primären.

RA/RB/RC/RD är vad jag förstår 4 resistanser med vardera 10 MΩ och sådana kortsluter aldrig, dom ger avbrott.

PH1/PH2 är optokopplare, dom har ju ett fysiskt isoleringsgap mellan lysdiod och fotodiod.

Återstår CY1 som är säkerhetsklass Y vilket innebär att den är designad att vid eventuellt fel bli ett avbrott, aldrig kortslutning.
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Du skriver ”Jag tycker det låter som skräp om elbilen och solcellerna inte kan hantera detta,”

Just för att ”hantera detta” så finns i ofta EMC-filter i apparaterna. EMC-filter som i många fall måste kopplas till skyddsjord för att fungera som avsett. Det är därför som apparater med jordad stickpropp provas i jordat uttag och vid användning är avsedda att anslutas till i jordat uttag.

Har man skyddsjord i sitt hem och kan ansluta sina apparater med jordad stickpropp i jordat uttag, då använder man apparaterna som tillverkaren avsett och minskar på sikt rimligen sina bekymmer med störningar

Tycker du att det är "skräp" att bilar behöver ha säkerhetsbälte eller krockkuddar för att undvika skador? :)
Du får gärna förklara för jag är inte med på vad du menar och då är nog inte 99% av husköparna det heller. Om jag köper elbil och låter en elfirma montera laddstation, ska den innte då kunna hantera att dottern kopplar in sin laptop i ett ojordat uttag i sovrummet?

Om du frågar 100 potentiella husköpare om du i framtiden ser att de kanske kommer ha solceller på huset och elbil så är jag övertygad om att en väldigt stor andel kommer säga ja.

Om du sen frågar dessa "Påverkar EMC hur du lägger dina bud på huset?" Så skulle jag gissa att de allra flesta inte vet vad du pratar om. De skulle alltså inte bjuda annorlunda, alltså påverkas inte husets värde.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då menar du också att krockkudden ger 100x bättre säkerhet än bromsar på en bil?
Du skulle inte vilja ha både och?

En JFB får inte ersätta en skyddsledare (där skyddsåtgärden automatisk frånkoppling tillämpas). Det står uttryckligen 531.2.1.5. Man får alltså inte "fixa" en trasig isolerad miljö med ojordade uttag mha en JFB. Anläggningen måste i grunden vara intakt. JFBn är ett komplement till detta.
Om du var tvungen att välja mellan jordfelsbrytare och jordat uttag. Vad hade du valt?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du får gärna förklara för jag är inte med på vad du menar och då är nog inte 99% av husköparna det heller. Om jag köper elbil och låter en elfirma montera laddstation, ska den innte då kunna hantera att dottern kopplar in sin laptop i ett ojordat uttag i sovrummet?

Om du frågar 100 potentiella husköpare om du i framtiden ser att de kanske kommer ha solceller på huset och elbil så är jag övertygad om att en väldigt stor andel kommer säga ja.

Om du sen frågar dessa "Påverkar EMC hur du lägger dina bud på huset?" Så skulle jag gissa att de allra flesta inte vet vad du pratar om. De skulle alltså inte bjuda annorlunda, alltså påverkas inte husets värde.
Hej Fairlane

Att följa EMC-normerna innebär ingen garanti för att man aldrig har störningsbekymmer lika lite som att göra det motsatta (att inte bry sig om att följa EMC-normerna) ger garanterade störningsbekymmer.

På samma sätt; att använda bilbälte och krockkudde, innebär ingen garanti för att man aldrig kommer att skadas i en olycka, lika lite som att göra det motsatta (att inte använda bilbälte och krockkudden) ger garanterade skador.

Jag har haft körkort i ca 50 år men aldrig varit med om en incident där jag behövt bilbälte eller krockkudde, jag kommer ändå att fortsätta att använda dessa.

Du har nog rätt, i att väldigt många är nog omedvetna om EMC, och om hur (varför) vi undviker att drabbas av störningsbekymmer. Det är en anledning till att normerna är skrivna som de är, med en automatik.

Sedan 1996 krävs det att ny elinstallation har skyddsjordade uttag. Företagen som tillverkar apparater måste följa maskindirektivet som bl.a. innehåller EMC-kraven. Följer vi detta (den automatiken) så minskar vi risken för störningsbekymmer.

När jag köpte mitt hus 1994 var det nästan ingen som talade om eller värdesatte låg driftskostnad för el och uppvärmning. Huset (som hade vattenburen värme) behövde då 42 600 kWh (ett genomsnitt under 6 år). Idag köper jag ca 30 % av den ursprungliga elenergin tack vare att huset, till en rimlig kostnad, kunde konverteras till ett lägre elenergibehov, med investeringar som har återbetalat sig. Idag är det betydligt fler, än när jag köpte huset, som talar om och värdesätter låg uppvärmningskostnad.

Jag värdesätter att ett hus har skyddsjord eftersom jag är medveten om fördelarna. På samma sätt som jag 1994 sökte efter hus med vattenburet system för att jag var medveten om fördelarna.

Om andra idag inte värdesätter skyddsjordens fördelar gällande bl.a. säkerhet och EMC, så kan jag inte hjälpa det. Jag har i alla fall berättat om varför jag värdesätter att vi har skyddsjord i våra bostäder, hoppas att fler kunde följa efter. :)
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Att följa EMC-normerna innebär ingen garanti för att man aldrig har störningsbekymmer lika lite som att göra det motsatta (att inte bry sig om att följa EMC-normerna) ger garanterade störningsbekymmer.

På samma sätt; att använda bilbälte och krockkudde, innebär ingen garanti för att man aldrig kommer att skadas i en olycka, lika lite som att göra det motsatta (att inte använda bilbälte och krockkudden) ger garanterade skador.

Jag har haft körkort i ca 50 år men aldrig varit med om en incident där jag behövt bilbälte eller krockkudde, jag kommer ändå att fortsätta att använda dessa.

Du har nog rätt, i att väldigt många är nog omedvetna om EMC, och om hur (varför) vi undviker att drabbas av störningsbekymmer. Det är en anledning till att normerna är skrivna som de är, med en automatik.

Sedan 1996 krävs det att ny elinstallation har skyddsjordade uttag. Företagen som tillverkar apparater måste följa maskindirektivet som bl.a. innehåller EMC-kraven. Följer vi detta (den automatiken) så minskar vi risken för störningsbekymmer.

När jag köpte mitt hus 1994 var det nästan ingen som talade om eller värdesatte låg driftskostnad för el och uppvärmning. Huset (som hade vattenburen värme) behövde då 42 600 kWh (ett genomsnitt under 6 år). Idag köper jag ca 30 % av den ursprungliga elenergin tack vare att huset, till en rimlig kostnad, kunde konverteras till ett lägre elenergibehov, med investeringar som har återbetalat sig. Idag är det betydligt fler, än när jag köpte huset, som talar om och värdesätter låg uppvärmningskostnad.

Jag värdesätter att ett hus har skyddsjord eftersom jag är medveten om fördelarna. På samma sätt som jag 1994 sökte efter hus med vattenburet system för att jag var medveten om fördelarna.

Om andra idag inte värdesätter skyddsjordens fördelar gällande bl.a. säkerhet och EMC, så kan jag inte hjälpa det. Jag har i alla fall berättat om varför jag värdesätter att vi har skyddsjord i våra bostäder, hoppas att fler kunde följa efter. :)
Jag är med på att jordning kan vara bra, både för skyddseffekt och för att minska problemen med EMC. Jag är dock fortfarande helt övertygad om att eventuell EMC-problematik med ojordade uttag inte påverkar ett hus värde mätbart.

Jag vidhåller också att om jag köper en elbil för en halvmiljon så är det en skitprodukt om den kan slås ut av att någon ansluter en laptop i ett ojordat uttag i ett sovrum. Samma sak om jag installerar solceller på taket för några 100-tusen, så tycker jag det är rimligt att de inte ska haverera om någon ansluter en laptop i ett ojordat uttag. Går solcellerna eller andra delar i den installationen för en sådan sak så borde de inte vara ute på marknaden.

Som jag ser det kan det finnas mängder med skäl för TS att jorda sina ojordade uttag, såsom skyddseffekt, EMC, allmän genomgång av elsystemet, nytt utseende på strömbrytare (om de byts) och uttag, nya funktioner etc. Däremot skulle jag aldrig göra det i hopp om någon värdeökning.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Randomguy Randomguy skrev:
Om du var tvungen att välja mellan jordfelsbrytare och jordat uttag. Vad hade du valt?
jordfelsbrytare.
Jag är en sån där som bor i ett hus från 60-talet som bara har jordade uttag i köket och i källaren till brunnsvattenpump och några utanpåliggande uttag.

Jag har inte ens jordfelsbrytare i min elcentral så här levs det farligt!

Jag har flera portabla jordfelsbrytare, sådana som man sätter i vägguttag som används ibland.

Men jag vet på ett ungefär hur grejer fungerar och vilka risker som finns (jag läste ellära på 70-talet, då var jordfelsbrytare exotiska grejer).

En produkt jag saknar (till ett vettigt pris) är vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare.
Dom finns men kostar typ 1200-1500
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-1-vags-m-jfb
för det får man ju en hel byggcentral.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/byggcentraler/byggcentral-402389/
Portabel kostar en hundring.
https://www.elbutik.se/product.html/portabel-jordfelsbrytare-16a?category_id=2144

Borde väl inte vara så märkvärdigt att bygga in i vanliga (jordade) vägguttag?

Om alla vägguttag hade sin egen jordfelsbrytare skulle väl säkerheten vara jättehög tycker jag.
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är med på att jordning kan vara bra, både för skyddseffekt och för att minska problemen med EMC. Jag är dock fortfarande helt övertygad om att eventuell EMC-problematik med ojordade uttag inte påverkar ett hus värde mätbart.

Jag vidhåller också att om jag köper en elbil för en halvmiljon så är det en skitprodukt om den kan slås ut av att någon ansluter en laptop i ett ojordat uttag i ett sovrum. Samma sak om jag installerar solceller på taket för några 100-tusen, så tycker jag det är rimligt att de inte ska haverera om någon ansluter en laptop i ett ojordat uttag. Går solcellerna eller andra delar i den installationen för en sådan sak så borde de inte vara ute på marknaden.

Som jag ser det kan det finnas mängder med skäl för TS att jorda sina ojordade uttag, såsom skyddseffekt, EMC, allmän genomgång av elsystemet, nytt utseende på strömbrytare (om de byts) och uttag, nya funktioner etc. Däremot skulle jag aldrig göra det i hopp om någon värdeökning.
Hej Fairlane

Jag köpte inte mitt hus för att det skulle stiga i värde, utan bl.a. för att jag villa ha en trivsam bostad med låga boendekostnader.

På samma sätt så är inte motivet att jag rekommenderar att ha jordade uttag i sitt hus, för att då stiger huset i värde. Det är andra skäl, gällande bl.a. säkerhet och EMC.

Det är teknikutvecklingens baksida, att med switchad teknik (små, lätta, billiga, energisnåla, enheter) så kommer det en ökad en risk för störningar. Samhällets aktörer (även militären) har bedömt att det rimligaste (billigaste) sättet att lösa detta är via normer och åtgärder gällande bl.a. EMC.

Jag har arbetat med elkvalité och att hantera och lösa störningsproblematik större delen av mitt liv så för mig är nog de frågorna, lika naturliga som att hantera mat och sömn i vardagen.

Vill vi i samhället använda switchad teknik, då får vi nog leva ned den teknikutvecklingens baksida, störningar och EMC. Vi har själva valt den utvecklingen.

Vi kan ju välja att använda den teknik vi t.ex. hade för 40–60 år sedan. Då slipper vi mycket (men inte allt) av dagens störningsproblematik och EMC-frågor. Men då finns det rimligen andra bekymmer….
 
Randomguy Randomguy skrev:
Om du var tvungen att välja mellan jordfelsbrytare och jordat uttag. Vad hade du valt?
Det valet är inte tillämpbart. Du pratar om skyddsjordade uttag här, medan du pratade om "jordkabel" i förra inlägget. Det är olika saker. Men hur som helst, min prioritering här i detta sammanhang är:

1. En underhållen och korrekt anläggning med hänsyn till dess användning. Med småbarn innefattar det t.ex petskyddade uttag, och allting kan i slutändan innebära skyddsjordning av isolerade rum.
2. JFB.
3. Skyddsjordning av isolerade rum.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En fråga till TS: När ni köpte huset var en stor del av uttagen ojordade. Hur mycket påverkade det erat bud?

Om svaret är något i stil med "Ingenting, vi kan inget om detta" så är det nog som för de flesta och det säger nog ungefär hur mycket husets marknadsvärde påverkas.
Sen finns det alltid några med ett specialintresse som tittar på vissa delar, men om de är väldigt få påverkas nog inte marknadsvärdet av huset.
Det påverkade endel. Som helhet kändes huset nästan som ett drömhus, men jag såg direkt de ojordade uttagen och ställde frågan till mäklaren. Vi kom några hundratusen kronor under utgångsbudet. I praktiken var vi de enda budgivarna. Huset var svårsålt och var till salu i nästan ett år. Om det berodde på uttagen eller något annat vet jag inte, men jag reagerade i alla fall på att uttagen var ojordade. Om jag sett att alla uttag var jordade så hade jag definitivt sett det som ett drömhus
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har du inte själv här svarat på din fråga? Det handlar om så mycket mer än om skyddsjord finns.

Om du renoverar elen måste jord installeras överallt, dagens regelverk kräver detta vid större renoveringar.

Det jag som köpare skulle titta på är om elen är ok och inte ful, gammal eller full med hempul. En snygg anläggning från 78 med jordfelsbrytare skulle jag acceptera som köpare. Men, vad har detta för betydelse, funderar du på att sälja eller för att få ett bekvämare och säkrare hem för dig och din familj?

Men nu till det viktiga, en modern anläggning har så mycket mer. Troligtvis finns betydligt fler eluttag och även på platser som tidigare saknade uttag. Belysning kanske går att styra från flera platser. Belysningen i tex kök och badrum var inte rolig 1978. Utebelysning och andra uttag kan säkert förbättras. Vill man gå ännu längre kanske man ska installera eller förbereda för att kunna installera ett smart hem.

Har du direktverkande el för uppvärmning, har du planer på att ändra till något vattenburet? Då kan du riva bort denna delen av elsystemet vid en totalrenovering.

Så detta beslut handlar om så mycket mer än jord.
Framförallt är det för att jag skulle vilja ha ett säkrare hem. Ända sedan vi flyttat in har jag stört mig på att vi har ojordade uttag. Däremot är vi ju fler än jag i hushållet, vilket varit en försvårande omständighet till en början.

Nu, när vi i somras byggde ut en takkåpa, och elektrikern såg en massa tok, fick jag bara känslan att jag ville fixa till allt. Samtidigt verkar det extremt dyrt med skyddsjordning. Om det inte resulterar i någon som helst värdeökning blir det väldigt svårmotiverat, dock vill jag ha lite mer säkrare då jag arbetar mer hemifrån sedan 2020. Det kan väl knappast vara sunt att sitta med en dator, docka, skärmar och router i ett ojordat rum? Eller?

Tioårsplanen är att fixa till badrummen också då de sjunger på sista versen. I övrigt inget som är akut just nu.
 
L Lilla Yk skrev:
Idag kom en elektriker hit och tittade på huset. Han rekommenderade att jorda hela huset, har mycket ojordade uttag. Vidare menade han att om jag gör så blir synergin, förutom att allt blir säkrare, att värdet på huset höjs.

Stämmer detta verkligen? Är eldragningen något man tittat på när man köper hus?
Ja och nej.

Ingen dealbreaker dock. Vi köpte ojordat. Det kom senare någon tjomme och installerade utebelysning. Han ville sälja in att vi skulle dra om elen och jorda uttagen pga barn som kunde fara illa.
Jag resonerade att har ingen farit illa sen -67 så är det nog fortsatt lugnt.
 
Jonas Persson
L Lilla Yk skrev:
Det kan väl knappast vara sunt att sitta med en dator, docka, skärmar och router i ett ojordat rum? Eller?
Det har diskuterats i tråden, se dig omkring i ditt hus och du kommer finna väldigt få apparater som har en stickkontakt med jord, än färre utanför köket. Stationära datorer är jordade, det är i princip allt.
Så att bygga om elsystemet till jordat ger inte så mycket då få apparater ansluter till jord. Självklart kan du be elektrikern att fixa rummen där du har stationära datorer. Men att göra iording hela huset känns onödigt. Jag skulle lägga pengar på annat, t ex fler uttag.

Jordfelsbrytare ska du däremot installera om det saknas, det kostar inte mycket och höjer säkerheten rejält.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Jag resonerade att har ingen farit illa sen -67 så är det nog fortsatt lugnt.
Hur vet du det, du har ju inte bott där så länge?

(Skämt åsido, jag har också ojordat men satte in jfb innan inflytt och har bytt alla gamla uttag mot nyare med djupa brunnar)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det har diskuterats i tråden, se dig omkring i ditt hus och du kommer finna väldigt få apparater som har en stickkontakt med jord, än färre utanför köket. Stationära datorer är jordade, det är i princip allt.
Så att bygga om elsystemet till jordat ger inte så mycket då få apparater ansluter till jord. Självklart kan du be elektrikern att fixa rummen där du har stationära datorer. Men att göra iording hela huset känns onödigt. Jag skulle lägga pengar på annat, t ex fler uttag.

Jordfelsbrytare ska du däremot installera om det saknas, det kostar inte mycket och höjer säkerheten rejält.
D Dilato skrev:
jordfelsbrytare.
Jag är en sån där som bor i ett hus från 60-talet som bara har jordade uttag i köket och i källaren till brunnsvattenpump och några utanpåliggande uttag.

Jag har inte ens jordfelsbrytare i min elcentral så här levs det farligt!

Jag har flera portabla jordfelsbrytare, sådana som man sätter i vägguttag som används ibland.

Men jag vet på ett ungefär hur grejer fungerar och vilka risker som finns (jag läste ellära på 70-talet, då var jordfelsbrytare exotiska grejer).

En produkt jag saknar (till ett vettigt pris) är vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare.
Dom finns men kostar typ 1200-1500
[länk]
för det får man ju en hel byggcentral.
[länk]
Portabel kostar en hundring.
[länk]

Borde väl inte vara så märkvärdigt att bygga in i vanliga (jordade) vägguttag?

Om alla vägguttag hade sin egen jordfelsbrytare skulle väl säkerheten vara jättehög tycker jag.
Att du inte installerar en JFB i UC istället, då får du hela anläggningen skyddad till en rimlig kostnad. :)
 
TRJBerg
Försökte googla statistik på bränder orsakade av hushållsapparater (avsåg att se hur många som t ex orsakades av tvättmaskiner m fl).
Visade sig vara förvånande svårt. Sökte på olika varianter av "statistik bränder hushållsapparater", "statistik bränder hemmet" m fl varianter.
Hur jag än gjorde blev resultatet inte så användbart för mitt syfte pga:
- Pratartiklar utan siffror eller mycket begränsat med siffror.
- Statistik som hade siffror men utan detaljering på apparattypnivå.
- Statistik med mycket föråldrade siffror, typ upp till 30 år gammalt.
- Motsägande uppgifter (t ex på ett ställe påstås att lysrör är den vanligaste brandorsaken på annat ställe att den kommer på tredje plats o s v). Eller motsägande siffror i allmänhet.
- Väldigt få träffar från myndigheter/officiell statistik och de jag fick innehöll inte det jag sökte.

Källorna (dvs de ursprungskällor som artiklarna/träffarna refererade) var brandmän/brandkår, div myndigheter, försäkringsbolag o liknande.

Har någon länk till det jag efterfrågar dvs:
- Siffror detaljerat på apparattyp i hemmet
- Aktuella siffror (åtminstone inte äldre än 10 år)
- Tillförlitliga siffror (helst från officiellt statistik från brandmyndigheter, elsäkerhetsmyndigheter, elbranschen, försäkringsbranschen etc)
?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.