B
Har lite panik över dessa skenande elpriser som nybliven husägare och försöker hitta sätt att parera det värsta. Vi har ett mindre Älvsbyhus på 125 kvadrat i SE4. Totalt förbrukning ca 18 000kwh av förra ägaren men drar man av hushållsel och spabad så ligger värmeförbrukning på ungefär 11 000kwh/år med en Nibe 310P Fighter frånluftspump med vattenradiatorer. Deras innetemp var ca 21 grader varmt. Egentligen är detta ju inga katastrofsiffror. Men ponera att elpriset ligger på 6kr i vinter och vi lägger 1500kwh per månad på värme, då är det ca 9000 kr i bara el till värmen. Per månad. Tidigare var det ju inte så farligt när en 1kwh kostade 1-2kr men detta är ju en katastrof. Det finns också en vedkamin men vi har inte hittat någon ved tyvärr. Dessutom är ju pannan närmare 20 år och bör ju bytas snarast oavsett. Så då är frågan, vad?

Hade över lokala VVS firman. Enligt dem är alla Nibe FLVP helt slut och väntetiden är närmare 1 år just nu. Boschs motsvarighet är det dock snabbare leverans på. En Nibe 370 (eller motsvarande) är ju dock inte mycket bättre än 310 och går på 70 lax! En Nibe 730 kostar närmare 100 000kr nu och vad jag läst kan den låta rätt mycket också. ( jag stör mig redan på vår 310 som dönar något djävulskt). Då är ju en luftvattenpump kanske ett alternativ men det kostar ju också över 100 000kr och jag har hört att tillgängligheten är sådär just nu. Dessutom så tappar vi ju återvinningen då ventilationsluften bara blåses ut. Visst finns FTX men det är dyrt det också. Så då återstår egentligen bara att skaffa en LLVP just nu eller tänker jag fel? VVS firman sa att de kunde installera Hero II om 4 veckor, kostar drygt 30 000Kr totalt. Men jag vet inte riktigt hur mycket besparing en LLVP kan ge här. Har sonderat kvarteret då merparten här har samma eller liknande hus och jag kan inte se att någon som har en utdel på sin framsida. Är jag en idiot som skaffar LLVP?

Så en möjlig väg framåt är att skaffa LLVP (Med störande fläkt inomhus och allt vad det innebär) som kompletterar min nuvarande FLVP inför denna vintern. Men hur ska jag tänka nästa år när det förhoppningsvis är lite bättre tillgång på pumpar. Om jag sätter en 730 eller luftvatten, då har jag en LLVP i onödan eller? Hur hade ni resonerat här egentligen?
 
Inget bra svar hur du ska göra men med en Llvp kan du kyla med varma sommardagar.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
B
M Mapet890 skrev:
Inget bra svar hur du ska göra men med en Llvp kan du kyla med varma sommardagar.
Ja det är ju en trevlig funktion men i dessa tider inte något vi prioriterar.
 
11 000 kWh bara för värmen i ett relativt nytt hus på 125 mm2? Jag har ett hus 145 m2 från sen 80-tal, en Nibe Fighter 1245 i källaren och förbrukar runt 9-10 MWh.
Det finns troligen inga billiga quickfix för dig utan du får tänka långsiktigt, 20-30 år, och investera. Bergvärme är nog inte dumt, vattensystem har du ju redan. Då har du något rejält som jobbar tyst i många år.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
B
T Thomas_Blekinge skrev:
11 000 kWh bara för värmen i ett relativt nytt hus på 125 mm2? Jag har ett hus 145 m2 från sen 80-tal, en Nibe Fighter 1245 i källaren och förbrukar runt 9-10 MWh.
Det finns troligen inga billiga quickfix för dig utan du får tänka långsiktigt, 20-30 år, och investera. Bergvärme är nog inte dumt, vattensystem har du ju redan. Då har du något rejält som jobbar tyst i många år.
Ja FLVP är ganska dåligt, billig lösning man sätter i kataloghusen. Kompressorn ligger på max 1.6kw eller vad det nu är så elpatronen sköter det mesta.

Tyvärr så finns det ju inga långsiktiga lösningar jag kan sätta in innan vintern, pumparna är slut. Bergvärme känns overkill för vad vi har och är inget vi har råd med just nu, en luft/vatten kommer man nog långt med.
 
Redigerat:
Det var ett högt pris du fick för Hero II. Borde gå att få för 20-25 tkr om det inte är monopol bland återförsäljarna. En luftvattenvärmepump är säkert bra också när man bor i SE4.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B
J Josth skrev:
Det var ett högt pris du fick för Hero II. Borde gå att få för 20-25 tkr om det inte är monopol bland återförsäljarna. En luftvattenvärmepump är säkert bra också när man bor i SE4.
Priset jag fick var 23 500Kr sedan behövs det också dra fram el så säg strax under 30. Sen sa han att det kommer gå upp 500kr till den 1 september.
 
Ok, ja behövs det eldragning ända från el-centralen med egen säkring blir det ett tillägg. Annars om det finns el i närheten där utedelen ska sitta brukar det ingå. Hero II är en bra modell om bara innerdelen ryms där man tänkt.
 
B
J Josth skrev:
Ok, ja behövs det eldragning ända från el-centralen med egen säkring blir det ett tillägg. Annars om det finns el i närheten där utedelen ska sitta brukar det ingå. Hero II är en bra modell om bara innerdelen ryms där man tänkt.

Elskåpet är en bit bort så blir en extra kostnad. Så jag säger under 30 på ett ungefär.

En LLVP har ju ändå rätt bra SCOP nu när jag kollat lite närmare.
 
Låt byta fötter på kompressorn, så slutar frånluftsvärmepumpen väsnas.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
sunnis
Det går att använda bergvärme ihop med frånluftsåtervinning. Så det kan ju även vara ett alternativ.

En annan variant är att utjämna hushållets elkostnad med solceller. Kanske en Nibe F730 + Solcellsanläggning är en bättre affär än bergvärme + borrhål + frånluftsmodul eller ett FTX system.

Har ni tänkt att bo kvar i huset så är det antagligen lönsammaste över tid att montera ett så bra system som möjligt, vilket brukar oftast vara dyraste i installationskostnad också. SE4 kommer sannolikt lida av höga elpriser en lång tid framöver.

Det är i alla fall ingen idé att vänta på bättre tillgång, ska man ha något inför nästa vinter så är det att beställa nu, helst igår. Orderboken på värmepumpar är helt enorm, även om tillgången blir bättre nästa år så kommer det ta lång tid innan vi når ett mer normalläge med leveranstider.
 
Redigerat:
BirgitS
Bör man inte även titta på förbrukningen och inte bara hur man producerar el och värme?
Det går ju att spara el genom att sänka temperaturen, isolera väggar, täta fönster och ytterdörrar, ha snålspolande blandare osv. också. Sånt är det inga långa väntetider på.
 
  • Gilla
pdov och 2 till
  • Laddar…
Det är väl också attitydförändringar som krävs. Man kan göra en kritisk rundvandring i huset och utanför och kolla varenda förbrukare om den går när den ska och med den effekt som krävs. Jag kom på att jag har en gammal antennförstäkare igång på vinden som inte behövs sedan flera år tillbaka. Förmodligen liten effekt men över åren blir även det pengar.
En del säger: det lilla, det gör mig inte ont. Nej, såklart, men allas lilla bidrar till överföringsbrist och högre elpriser.
Och dom som bränner mer el för sin pool än jag för hela huset. Och som tycker det är en bravad att minska från 14 kWh/dag till 11 kWh/dag. 0 ska det vara.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B blork skrev:
Det finns också en vedkamin men vi har inte hittat någon ved tyvärr.
Allt det andra har du fått svar på, men jag noterade detta!
Ved går alltid att få tag på för den som tänker lite utanför boxen (vedlåren). Några tips:
Emballagevirke från lokala industrier. Hamnar ofta i en container annars, men kan bli din ved i utbyte mot en slant till kaffekassan eller en hembakt äppelpaj (eller vad som är gångbar valuta).
Spill från träindustrier, hamnar oftast också i containern hos mindre industrier (större har egen flistugg och dito panna).
Eftersom du har svårt att få tag på ved utgår jag från att du inte bor på landet (då hade du bara kunnat köpa ett gripkärrelass baggagranar av någon skogsägande granne).
Många kommuner äger s k tätortsnära skog, och där gallras och avverkas det ibland. Fråga kommunens ansvariga för skogsskötseln om du kan få gå och plocka ved i skogen! Vid röjning och ibland gallring låter man småträd ligga kvar i skogen, det är smidigt att kapa till kaminved. När man slutavverkar (kalhugger) lämnar man kraftiga grenar som också är väldigt energität ved.

Den som är lite om sig och kring sig kan ordna vedvärme som även gör gott i vinterns hushållsbudget.
 
  • Gilla
Blodpudding och 3 till
  • Laddar…
B
Isakare Isakare skrev:
Låt byta fötter på kompressorn, så slutar frånluftsvärmepumpen väsnas.
Haha nä, det kommer inte hjälpa i detta fallet dessvärre. Även fläkten låter rejält, även om det blev lite bättre efter rengöring.

sunnis sunnis skrev:
Det går att använda bergvärme ihop med frånluftsåtervinning. Så det kan ju även vara ett alternativ.

En annan variant är att utjämna hushållets elkostnad med solceller. Kanske en Nibe F730 + Solcellsanläggning är en bättre affär än bergvärme + borrhål + frånluftsmodul eller ett FTX system.

Har ni tänkt att bo kvar i huset så är det antagligen lönsammaste över tid att montera ett så bra system som möjligt, vilket brukar oftast vara dyraste i installationskostnad också. SE4 kommer sannolikt lida av höga elpriser en lång tid framöver.

Det är i alla fall ingen idé att vänta på bättre tillgång, ska man ha något inför nästa vinter så är det att beställa nu, helst igår. Orderboken på värmepumpar är helt enorm, även om tillgången blir bättre nästa år så kommer det ta lång tid innan vi når ett mer normalläge med leveranstider.
Men det finns inget sätt att använda frånluften med en luftvattenpump? :)
Ja solceller har jag funderat på och har bra söderläge för det så det kan säkert bli aktuellt. Det kan jag ju ha oavsett värmesystem. Men nu kostar det också i runda slängar 200 000kr så det är en ganska stor utgift för oss just nu. Vi ligger även på 85% belåning så vill inte låna mer. En 730 (eller motsvarande hos annat märke) eller en luftvatten känns som det seriösa alternativet tänker jag. Bergvärme känns lite överdimensionerat för vårt lilla hus.

BirgitS BirgitS skrev:
Bör man inte även titta på förbrukningen och inte bara hur man producerar el och värme?
Det går ju att spara el genom att sänka temperaturen, isolera väggar, täta fönster och ytterdörrar, ha snålspolande blandare osv. också. Sånt är det inga långa väntetider på.
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl också attitydförändringar som krävs. Man kan göra en kritisk rundvandring i huset och utanför och kolla varenda förbrukare om den går när den ska och med den effekt som krävs. Jag kom på att jag har en gammal antennförstäkare igång på vinden som inte behövs sedan flera år tillbaka. Förmodligen liten effekt men över åren blir även det pengar.
En del säger: det lilla, det gör mig inte ont. Nej, såklart, men allas lilla bidrar till överföringsbrist och högre elpriser.
Och dom som bränner mer el för sin pool än jag för hela huset. Och som tycker det är en bravad att minska från 14 kWh/dag till 11 kWh/dag. 0 ska det vara.
Detta har jag gjort! Alla listor ser bra ut, har bytt strålsamlare och duschmunstycken. Vet inte mer vad jag kan göra där egentligen. En sak jag ska göra imorrn är att ta mig mer i krypgrunden och kolla över avfuktaren. Har 30% fuktighet nu så jag kan kanske ställa ner den något.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Allt det andra har du fått svar på, men jag noterade detta!
Ved går alltid att få tag på för den som tänker lite utanför boxen (vedlåren). Några tips:
Emballagevirke från lokala industrier. Hamnar ofta i en container annars, men kan bli din ved i utbyte mot en slant till kaffekassan eller en hembakt äppelpaj (eller vad som är gångbar valuta).
Spill från träindustrier, hamnar oftast också i containern hos mindre industrier (större har egen flistugg och dito panna).
Eftersom du har svårt att få tag på ved utgår jag från att du inte bor på landet (då hade du bara kunnat köpa ett gripkärrelass baggagranar av någon skogsägande granne).
Många kommuner äger s k tätortsnära skog, och där gallras och avverkas det ibland. Fråga kommunens ansvariga för skogsskötseln om du kan få gå och plocka ved i skogen! Vid röjning och ibland gallring låter man småträd ligga kvar i skogen, det är smidigt att kapa till kaminved. När man slutavverkar (kalhugger) lämnar man kraftiga grenar som också är väldigt energität ved.

Den som är lite om sig och kring sig kan ordna vedvärme som även gör gott i vinterns hushållsbudget.
Jag i mindre tätort på gränsen till landet kan man väl säga. Ett stort problem är att vår bil är liten och saknar drag så transport är inte helt enkelt. Isåfall måste mängden vara såpass stor att det är lönt att hyra liten skåp/lastbil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.