Har betonggrund (källare) som har en oerhört hård puts på sockeln som behöver lagas på sina ställen. Då jag knackar i kanten på de ställen som behöver repareras får jag knacka relativt hårt för att få loss bitar. Det verkar som om sockeln är Putsad med betong. ca 20mm. Huset är byggt -57.

Går det att putsa med B-bruk? skall det isåfall vara ett bruk som är avsett för putsning eller går det med vanligt murbruk av B-kvalite?

Hilsen

Magnus

Finns det ingen som är dukting på putsning och murning som vet svaret på min fråga?

Är ingen expert på puts (stort mysterium för mig med de olika sorterna). MEN vår granne fick preoblem med att det sögs upp fukt längs grundmuren som även sögs upp i första lagret mexitegel som missfärgades.

Efter att ha grävt upp dräneringen och konstaterat att de tinet var något fel där, så visade det sig bero på att man använt kalkbruk (eller kalkhaltigt bruk) att putsa grunden med. Kalk suger fukt.

Efter någon veckas bilning så kunde de putsa med "rätt" bruk. Problemet försvann.
MEd detta vill jag bara ha sagt att det är tydligen viktigare än kanske tror vilken kvalitet av bruk det skall vara.

Tack för input,

Jag tror att sockeln idag är putsad med betong, vilket är bra och tätt sålänge det är helt. Då vi har garage i källaren har putsen i balken ovanför garageporten spruckit med följden att fukt sugits in på väggen och färgen har lossnat bakom elementet innanför balken. Då cement spricker blir det sprickor rakt igenom ooch därmed otätt. Jag skall knacka bort så mycket jag orkar och ersätta med rätt material när jag listat ut vad detta är.

Så frågan kvarstår om det är någon som vet vad sockeln egentligen skall putsas med.

Hilsen

Magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.