Hoppas kunna få lite synpunkter på om yale l3 skulle passa min dörr. Har försökt ta lite bilder med olika mått om det kan vara till någon hjälp. Idag sitter där ett assa 8765
Mått på en dörr mätt med tumstock vid ett gammalt lås, i syfte att se om Yale L3 passar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tumstock mäter dörrlåsets dimensioner på en brun dörr, med synlig del av hallen inuti huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som visar måtten på en befintlig dörrlåsplatta mot en grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av dörrlåsmått med tumstock bredvid befintligt låshus på en grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband mot en dörrkant med ett guldfärgat ASSA 8765 lås och dörrhandtag i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O olofh skrev:
Hoppas kunna få lite synpunkter på om yale l3 skulle passa min dörr. Har försökt ta lite bilder med olika mått om det kan vara till någon hjälp. Idag sitter där ett assa 8765
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det var en gammal 8765, du kan montera ett doorman L3 i den dörren.
Slutblecket 351131 har ett plösmätt på 15mm och en tjocklek av 3mm.
ASSA 1487-2 har plösmått 16,5mm och en tjocklek 4mm.
Tjockleken brukar fungera bra ändå, när man byter från classic till connect låshus så ökar plösmåttet med 1mm alltså classic plös 15mm motsvarar connect plös 16mm.
1487-2 är 16,5mm men förhoppningsvis så fungerar det ändå då det endast är 0,5mm som skiljer.

Jag antar att ni inte använder extralåset Boda 428.
 
Redigerat:
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det var en gammal 8765, du kan montera ett doorman L3 i den dörren.
Slutblecket 351131 har ett plösmätt på 15mm och en tjocklek av 3mm.
ASSA 1487-2 har plösmått 16,5mm och en tjocklek 4mm.
Tjockleken brukar fungera bra ändå, när man byter från classic till connect låshus så ökar plösmåttet med 1mm alltså classic plös 15mm motsvarar connect plös 16mm.
1487-2 är 16,5mm men förhoppningsvis så fungerar det ändå då det endast är 0,5mm som skiljer.
hehe. Hänger inte med där med alla mått men om diffen är 0,5mm så låter det görbart. Gammal dörr
 
O olofh skrev:
hehe. Hänger inte med där med alla mått men om diffen är 0,5mm så låter det görbart. Gammal dörr
Det är "görbart" men då det står ruko på det gamla låshuset så kan det vara osym men då flyttar man endast stolpen 7,5mm i höjd genom att försänka stolpen 7,5mm uppåt.
 
Ok. Ja lite extra pill då kanske men tror jag ska ge mig på det. Och som svart ang frågan om extralåset så nä, det använda inte
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
O olofh skrev:
Ok. Ja lite extra pill då kanske men tror jag ska ge mig på det. Och som svart ang frågan om extralåset så nä, det använda inte
Det handlar endast om att "våga" göra det, det är inte så hög svårighetsgrad även om det tar lite mer tid som ovan.
 
1 123abc skrev:
Det handlar endast om att "våga" göra det, det är inte så hög svårighetsgrad även om det tar lite mer tid som ovan.
Jupp, ska taima in en dag här när barnen är på vift så man kan börja direkt på morgonen så jag har lite tid att fundera över respektive steg. Ska bara kolla vilken av paketen jag ska satsa på. ”Family” verkar räcka för de flesta om jag förstått det rätt
 
Det finns bra instruktioner så man kan se hur ett montage går till.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
ena knappen på V2 lyser inte längre men den funkar
nånting man kan fixa eller bara att låta det vara?
 
Hej! Har precis installerat ett L3 med tillhörande Connect och Yale Access-app. Allt verkar fungera, förutom när jag ska lägga till nya användare i appen (om man använder appen nollställs ju de eventuella koder och brickor man registrerat).
Jag har provat att lägga till via ”bjud in gäst”, både med ”tillgång via app”, ”endast personlig passet kod” samt ”endast nyckelbricka”. Inget funkar, utan jag får felmeddelandet ”Varning. Denna person är redan användare av detta lås”…

Några idéer?
 
C Carlf81 skrev:
Hej! Har precis installerat ett L3 med tillhörande Connect och Yale Access-app. Allt verkar fungera, förutom när jag ska lägga till nya användare i appen (om man använder appen nollställs ju de eventuella koder och brickor man registrerat).
Jag har provat att lägga till via ”bjud in gäst”, både med ”tillgång via app”, ”endast personlig passet kod” samt ”endast nyckelbricka”. Inget funkar, utan jag får felmeddelandet ”Varning. Denna person är redan användare av detta lås”…

Några idéer?
C Carlf81 skrev:
Hej! Har precis installerat ett L3 med tillhörande Connect och Yale Access-app. Allt verkar fungera, förutom när jag ska lägga till nya användare i appen (om man använder appen nollställs ju de eventuella koder och brickor man registrerat).
Jag har provat att lägga till via ”bjud in gäst”, både med ”tillgång via app”, ”endast personlig passet kod” samt ”endast nyckelbricka”. Inget funkar, utan jag får felmeddelandet ”Varning. Denna person är redan användare av detta lås”…

Några idéer?

Sitter i exakt samma sits, installerade min igår med alla tillbehör och får exakt samma meddelanden i appen.

Har fabriksåterställt låset, installerat om app mm. Men inget verkar funka.
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
J JYH skrev:
Sitter i exakt samma sits, installerade min igår med alla tillbehör och får exakt samma meddelanden i appen.

Har fabriksåterställt låset, installerat om app mm. Men inget verkar funka.
fick det att funka genom att bjuda in fru och barn till att använda appen. När deras konto skapats kan man välja att lägga till en kod. Och ta bort app-åtkomst igen om så önskas.
Frun gjorde jag till ”ägare” så hon kan se loggen. Det fick också till följd att hennes telefon går att använda för att låsa upp på distans via Wi-Fi.
Barnen blev ”gäster” och kan då låsa upp men bara via bluetooth. Oklart om det ska vara så men det är rätt bra tycker jag nog.

I övrigt funkar allt bra efter ett par dagars inkörning.
Mekaniskt har jag bara två klagomål efter installation i hyfsat modern dörr.
1. Gummipackningen under behören är inte perfekt i sin passning. Trycks ut lite fult när man drar åt skruvarna. Löste med lite tejp.
2. Handtagen är semi-sladdriga trots korrekt installation med ca 12 mm fyrkantspinne utstickandes från behören. Inte unikt för YD men rätt störigt på ett lås i den här prisklassen.
 
C Carlf81 skrev:
fick det att funka genom att bjuda in fru och barn till att använda appen. När deras konto skapats kan man välja att lägga till en kod. Och ta bort app-åtkomst igen om så önskas.
Frun gjorde jag till ”ägare” så hon kan se loggen. Det fick också till följd att hennes telefon går att använda för att låsa upp på distans via Wi-Fi.
Barnen blev ”gäster” och kan då låsa upp men bara via bluetooth. Oklart om det ska vara så men det är rätt bra tycker jag nog.

I övrigt funkar allt bra efter ett par dagars inkörning.
Mekaniskt har jag bara två klagomål efter installation i hyfsat modern dörr.
1. Gummipackningen under behören är inte perfekt i sin passning. Trycks ut lite fult när man drar åt skruvarna. Löste med lite tejp.
2. Handtagen är semi-sladdriga trots korrekt installation med ca 12 mm fyrkantspinne utstickandes från behören. Inte unikt för YD men rätt störigt på ett lås i den här prisklassen.
Håller med om att handtagen är sladdriga, det ena känns bra men det andra är sladdrigt, har haft vårat L3 över ett år nu och det har faktiskt funkat bra, men accepterar fortfarande inte riktigt känslan i handtagen, känns inte ok faktiskt
 
M Mapet890 skrev:
Håller med om att handtagen är sladdriga, det ena känns bra men det andra är sladdrigt, har haft vårat L3 över ett år nu och det har faktiskt funkat bra, men accepterar fortfarande inte riktigt känslan i handtagen, känns inte ok faktiskt
Nej, jag mätte noga och jämförde konstruktionen med andra handtag och det är märkligt hur slarvigt gjort det är. En genomgående fyrkantpinne med skruvfäste hade varit bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.