Idag kom en elektriker hit och tittade på huset. Han rekommenderade att jorda hela huset, har mycket ojordade uttag. Vidare menade han att om jag gör så blir synergin, förutom att allt blir säkrare, att värdet på huset höjs.

Stämmer detta verkligen? Är eldragningen något man tittat på när man köper hus?
 
  • Gilla
NiLo och 1 till
  • Laddar…
Kan inte tala för andra, men personligen hade jag kunnat betala lite mer för ett jordat hus. Med det sagt kanske det inte motsvarar kostnaden för att göra det.
 
  • Gilla
redep och 12 till
  • Laddar…
Det är långt mycket viktigare (och billigare) att huset har jordfelsbrytare än att alla uttag är jordade.

Jag tvivlar på att värdeökningen är lika stor som kostnaden för jordning men det är knappast någon nackdel att ha gjort jobbet.
 
  • Gilla
Aleks12 och 39 till
  • Laddar…
Tack för svar. Kan ni enkelt förklara skillnaden mellan jordat och ojordat, vad menas egentligen med att det är jordat? Jag fattar att det inte är jord som man odlar med som vi talar om, men vad menas med ”jord” i det här sammanhanget?
 
  • Gilla
Daniel Larsson och 3 till
  • Laddar…
Vid en försäljning, och budgivning, tenderar värdet sättas först och främst till ytskickt, planlösning, hur gamla badrum och kök är, större renoveringar som tak, dränering och stambyten. Tvivlar på att priset på ett hus i normalskick blir annorlunda om det är jordat eller ej. Men om fallet är att huset säljs som "renoverat" och fräscht med nya badrum med mera, och det inte är jordat eller bytta stammar kan nog lite mer insatta köpare se igenom "renoveringen", så i det fallet tippar jag att priset kan påverkas negativt.
 
  • Gilla
MartinP666 och 16 till
  • Laddar…
Skyddsjord.

Om en apparat med metalliskt hölje, tex ett kylskåp eller en diskmaskin, går sönder så att höljet blir strömförande skulle användaren riskera att få en kraftig stöt vid beröring. Med skyddsjordat hölje leds istället strömmen undan och löser ut antingen säkringen eller jordfelsbrytaren innan beröring.

Med ojordade uttag så dröjer det tills någon rör vid apparaten innan jordfelsbrytaren löser ut. Den skall dock vara konstruerad så att den bryter innan strömmen blir (för) farlig.

Rent praktiskt så är skyddsjorden faktiskt förbunden med matjorden med ett sk jordtag, ofta ett rejält spett som är nerstucket i marken i närheten av en transformator.
 
  • Gilla
-MH- och 14 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det är långt mycket viktigare (och billigare) att huset har jordfelsbrytare än att alla uttag är jordade.

Jag tvivlar på att värdeökningen är lika stor som kostnaden för jordning men det är knappast någon nackdel att ha gjort jobbet.
zarkov zarkov skrev:
Det är långt mycket viktigare (och billigare) att huset har jordfelsbrytare än att alla uttag är jordade.

Jag tvivlar på att värdeökningen är lika stor som kostnaden för jordning men det är knappast någon nackdel att ha gjort jobbet.
Så är det absolut, men jag tar för givet att ett hus med skyddsjord har en jfb. Även om det inte alltid är så.

Men jfb är prio ett såklart, många apparater är dock dubbelisolerade och således inte i behov av jordning.
Även om det är lag i kök och badrum.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Skyddsjord.

Om en apparat med metalliskt hölje, tex ett kylskåp eller en diskmaskin, går sönder så att höljet blir strömförande skulle användaren riskera att få en kraftig stöt vid beröring. Med skyddsjordat hölje leds istället strömmen undan och löser ut antingen säkringen eller jordfelsbrytaren innan beröring.
Men i det fallet så ska väl säkringen gå, har det nått med en ev. jordfelsbrytare att göra?
 
Oavsett vad som är prioriterat viktigast, så vill jag påstå att du absolut får tillbaka pengarna. Ojordat visar på att anläggningen är gammal och omodärn. Det är bland det första man som ny ägare till ett hus vill ha ordning på. Sen utesluter knappast ett jordat system en jordfelsbrytare heller. Ett säkert och nytt elsystem är absolut något som höjer värdet ordentligt.
 
  • Gilla
Urban R och 4 till
  • Laddar…
Vid en försäljning så kan man sanningsenligt säga att man genomfört en renovering av elsystemet. Jag skulle nog öppna plånboken med 50tkr mer om jag vet att en sådan åtgärd är utförd. Men jag skulle nog önska att hela installationen blir genomgången och åtgärdad där så behövs.
 
  • Gilla
Drömtroll och 4 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Vid en försäljning så kan man sanningsenligt säga att man genomfört en renovering av elsystemet. Jag skulle nog öppna plånboken med 50tkr mer om jag vet att en sådan åtgärd är utförd. Men jag skulle nog önska att hela installationen blir genomgången och åtgärdad där så behövs.
Bara för att det är ojordat i rummen förutom kök och badrum, behöver ju inte betyda att anläggningen är dålig eller farlig i övrigt. Jag har rotat runt lite i morsans hus där elen drogs ca.1960 ,och kablarna ser fortfarande väldigt bra ut, plastisoleringen på kablarna är som nya vill jag påstå.
 
  • Gilla
PNF och 6 till
  • Laddar…
När allt fungerar så går ström från elnätet via din elcentral till ex. din lampa i en eltråd som kallas "fas". Den ena pinnen i en kontakt. Strömmen går igenom lampan, som lyser. Och tillbaka till elnätet via den andra pinnen i kontakten, Returledaren kallas "neutral" eller "nollan".

Om det blir ett fel, så att höljet på din lampa/apparat kommer i kontakt med fas inne i lampan. Så kan det gå ström igenom en person som rör vid lampan. Strömmen går då tillbaka till elnätet via jord. du är samtidigt i kontakt med något jordat (ex. står du på ett blött badrumsgolv, där vattnet kopplar ihop dig med jord, via rören i huset).

Det finns tre olika säkerhetsfunktioner som skall förhindra sådana här olyckor. Den första som numera är "förbjuden". Är isolerad miljö. Då får det inte finnas någotnting i rummet som kan tänkas ha kontakt med jord. Så om du tar i något strömförande, så kan inte strömmen ta vägen någonstans, det blir ingen ström igenom dig. Nackdelen med detta är att det i praktiken alltid finns föremål i ett rum som direkt eller indirekt är i kontakt med jord. Detta är teorin bakom gamla ojordade kontakter.

Metod två är skyddsjord. Man har en 3e kontakt i alla uttag, (jordblecken påp sidan av en jordad kontakt). OM det blir fel, så är höljet på din lampa kopplad till den här skyddsjordningen, strömmen som skulle kunna gå igenom dig tar den lätta vägen direkt till skyddsjord, blir ingen ström igenom dig, och det blir troligen dessutom så hög ström att säkringen i centralen löser ut och bryter. Motståndet i en människokropp är så stort att strömmen vid en olycka inte blir så hög att säkringen löser ut. Men det är fortfarande en livsfarligt stor ström. Denna metod (som gäller idag), förutsätter alltså att alla uttrag är jordade, och att alla apparater är avsedda att kopplas in i jordat uttag.

Man får aldrig blanda metod 1 och två. Ett rum med ojordade kontakter får inte även ha jordaded kontakter, för då har man ju fört in jord i rummet, det är inte längre isolerat.

3e metoden som skall ses som ett (väldigt bra) komplement, är jordfelsbrytaren, Den sitter i centralen och mäter hela tiden hur mycket ström som går in i huset via fasledare, och jämför med hur mycket ström som går ut ur huset via neutralledaren. Om det "fattas" ström, so ex. istället går ut via en felaktig apparat som du håller i och vidare ut genom vattenrör till jorden utanför. Då löser jordfelsbrytaren ut direkt och bryter strömmen.

Om du har en jordferlsbrytare som komplement i en ojordad installation, och det går ström igenom dig, så får du en (väldigt) obehaglig stöt, innan strömmen bryts, men du överlever.

Om du har jordfelsbrytaren som komplement i en jordad anläggning, så kommer en felström att gå ut via skyddsjord, redan innan du rör vid apparaten, och jordfelsbrytaren ser att det saknas returström och bryter, du slipper få en stöt. Detta OM skyddjorden finns där och är korrekt inkopplad. Det vet man oftast inte förrän när olyckan sker. Men i det läget så skyddar jordfelsbrytaren iallafall, men du får den obehagliga stöten.

En fjärde skyddsmetod kallas dubbelisolering. Det är att lampor och apparater får en kraftigare intern isolering, som inte anses kunna bli fel. En sådan apparat får anväåndas i jordad miljö, trots att den inte är skyddjordad. I princip alla lampor man köper idag, och de flesta "småapparater" är dubbelisolerade. De har den platta eurokontakten, som kan sättas i ett jordat uttag trots att kontakten saknar jordbleck. På andra apparater sitter normalstora kontakter, men utan jordblecken (euro kontakten får bara användas till apparater som drar väldigt lite ström).

Men att komplettera en elanläggning med jordfelsbrytare är den största säkerhetshöjniningen man kan göra och dessutom till relativt låg kostnad. Givetvis under förutsättning att dte inte finns allvarliga fel i anläggningen, typ. uttag som luktar bränt, saknar kåpa eller liknande, Sådant måsta man alltid åtgärda omedelbart.

Hur skall man då prioritera. Man vågar aldrig rekommendera någon att inte höja säkerheten. Men beroende på omständigheterna, kan det vara så att man bör göra vissa förbättringar före andra, om man inte har en helt obegrändsad budget. Personligen har jag sett till att vid renovering/ombyggnad av rum i vårt gamla hus, så har vi jordat elen i respektive rum. Men då har det gällt lite större ändringar än att bara måla om. Där vi ändå gjort ingrepp i elen i rummet. Men jag skulle inte beställt ut en elektriker bara för att dra fram jord i rum där det saknas. Men som sagt rena elfel, måste ovillkorligen åtgärdas, det måste ha högsta prioritet. Det gäller även till synes oskyldiga fel, som ett uttag som ibland inte fungerar, strömbrytare som knastrar, sådant kan börja brinna.
 
  • Gilla
  • Älska
Lekmanna och 61 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Bara för att det är ojordat i rummen förutom kök och badrum, behöver ju inte betyda att anläggningen är dålig eller farlig i övrigt. Jag har rotat runt lite i morsans hus där elen drogs ca.1960 ,och kablarna ser fortfarande väldigt bra ut, plastisoleringen på kablarna är som nya vill jag påstå.
Ja det är en viktig observation.

Det finns oftast ingen anledning att renovera hela eldragningen i ett hus bara för att den är gammal. Det beror lite på HUR gammal den är.

Fram till ca. 1955-1960 användes isolering som på olika sätt var baserad på gummi, det var 30 - 40 talens textilisolering, med någon sorts gummiartad impregnering, det var senare ren isolering i gummi. Detta åldras. De här isoleringarna är idag utbytta till nära 100%. Men de finns i enstaka hus. Förvandlas ofta till pulver om man råkar nysa i rummet.

Men där någon gång på -50 talet började man använda plastisolering, PVC. Trådar från den tiden är oftast fortfarande i nyskick idag. Det kan finna skäl att titta på trådarna i lampdosor i taket. Ibland har värmen från lampan gett värmeskador på isoleringen av trådar i dosan. I övrigt är det oftasr inget problem med de här ledningarna.

Utanpåliggande kablar tillverkades även på 60 talet (och kanske en bit in på 70 talet) i materiasl som åldras. Där kan man behöva renovera.
 
  • Gilla
Reyhn och 6 till
  • Laddar…
En annan tanke är ju hur många prylar har man som man kopplar in i rummen förutom kök som är jordade?
Jag kommer bara på stationära datorer så här på rak arm, resten av prylarna är väl ojordade nu för tiden.
 
  • Gilla
bsba och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.