Jag har från barnsben hört att man inte ska klippa gräsmattan när det regnar, även om jag inte kan minnas nån rent praktisk motivering. Gissar att det har nåt att göra med att grässtråna ändå bara böjer sig ned under knivarna. Har också hört att man bör klippa gräsmattan två gånger i veckan på sommaren eftersom det är En Obra Sak att kapa bort för stor del av grässtråna på en gång.

Hur får man den ekvationen att gå ihop när det regnar två veckor i sträck? Gräset växer mer än en decimeter på den tiden... Detta är min sista semesterdag så vädret lär väl bli bättre efter helgen, men frågan kvarstår.

Min erfarenhet är att det enbart påverkar kvaliten på klippningen. Där hjulen är på klipparen så blir det inte klippt så bra som där man undvikt att trycka ner gräset. Rätt självklart. Mattan blir lite ojämn pga de olika höjderna på gräset. Blir ju dock bra så fort man får chansen o klippa när det är torrt.
Jag kan inte se varför det skulle kunna skada helt enkelt!

Klippa 2 ggr i veckan gör jag minst, men det beror ju på att man är så korkad att man gödslar. Kan inte se varför det skulle vara en dålig ide, det har mina föräldrar gjort i 30 år och de har en fin matta.

På med regnkappan o klipp! :p

• Gilla
sunkann
  • Laddar…
Kan vara ganska tungt att klippa gräset när det är blött...hjulen slirar och när man ska styra gräsklipparen så kan man skada gräset...Men va fan det växer la igen...kör på!!!

Fräs av eländet, sen får du räfsa och finklippa när det torkar till.

Räfsar aldrig gräsmattan efter en klippning. Har multiklippare. För sjutton, det tar mig nästan tre timmar att bara klippa, hur lång tid skulle det då inte ta att gå omkring och odla valkar med en räfsa!?

FemTummar, 3 timmar och klippa? Har du en hel åker?
Jag har ca 1000 kvm, det tar 40-45 minuter. :)

FemTummar skrev:
Räfsar aldrig gräsmattan efter en klippning. Har multiklippare. För sjutton, det tar mig nästan tre timmar att bara klippa, hur lång tid skulle det då inte ta att gå omkring och odla valkar med en räfsa!?
Räfsandet var mer en estetisk fråga om du inte ville se tufsarna, räfsar aldrig själv heller, det mals ju ner nästa gång...

fresve, jag har ungefär 2000 kvadrat men på den ytan står det många fruktträd, buskar och andra saker som försvårar klippningen. Normaltid på en klippning är inte 3 timmar, men om jag låtit det komma upp för långt kan jag inte köra för fullt om multiklippningen ska hinna göra sitt. Gissar att en "normal" klippning tar 2-2.5 timmar.

• Gilla
Västkustfotografen och 1 till
  • Laddar…
vad avundsjuk jag blir på FemTummar... 2.5 timmespass som man inte kan smita ifrån utan att hela grannskapet avslöjar en. Blir många träningspass på gymmet som du "tjänar" där ... ;)

Särskilt som jag med flit köpte en klippare som inte är självgående utan måste skjutas runt hela tiden... :) Har inte tid att gå på gym längre nu när man fått hus och familj så då får motionen införskaffas på andra håll.

Har du råd, så köp en robotklippare. Den klipper och klipper och du slipper. Men, det är ju inte gratis.

• Gilla
Johan sm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.