1 845 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Hur utnyttjar man garantin på solceller?
Jag har ingen anläggning ännu men ska skaffa en.
Säljaren sa att de behåller garantidokumenten, typ att deras fakturor från solpaneltillverkaren gäller som garantibevis, och att de som installationsfirma skapar ett ärende hos tillverkaren om det skulle bli fel på min anläggning.
Är detta vanligt? Är det bra? Är det rimligt?
Jag skulle ju vilja ha garantin själv... Firman kan ju konka eller tappa bort papperen, och då har jag ju i praktiken inte några 25 års garanti...
Säljaren sa att de behåller garantidokumenten, typ att deras fakturor från solpaneltillverkaren gäller som garantibevis, och att de som installationsfirma skapar ett ärende hos tillverkaren om det skulle bli fel på min anläggning.
Är detta vanligt? Är det bra? Är det rimligt?
Jag skulle ju vilja ha garantin själv... Firman kan ju konka eller tappa bort papperen, och då har jag ju i praktiken inte några 25 års garanti...
Tycker inte det är rimligt. Även om firman inte kommer på obestånd så kan de ju byta ägare, bli uppköpta etc. Att i det läget hoppas på att en faktura ska fungera som garantibevis vet jag inte om jag skulle gå med på. Dessutom bör du ju ha samtliga garantivillkor skriftligt, annars kan ju dessa ändras med tiden.S Sir Duke skrev:Jag har ingen anläggning ännu men ska skaffa en.
Säljaren sa att de behåller garantidokumenten, typ att deras fakturor från solpaneltillverkaren gäller som garantibevis, och att de som installationsfirma skapar ett ärende hos tillverkaren om det skulle bli fel på min anläggning.
Är detta vanligt? Är det bra? Är det rimligt?
Jag skulle ju vilja ha garantin själv... Firman kan ju konka eller tappa bort papperen, och då har jag ju i praktiken inte några 25 års garanti...
Har ni själva fått egna garantidokument?T Tonka skrev:Tycker inte det är rimligt. Även om firman inte kommer på obestånd så kan de ju byta ägare, bli uppköpta etc. Att i det läget hoppas på att en faktura ska fungera som garantibevis vet jag inte om jag skulle gå med på. Dessutom bör du ju ha samtliga garantivillkor skriftligt, annars kan ju dessa ändras med tiden.
’har jag ju i praktiken inte några 25 års garanti’
Skrattar varje gång jag läser om den långa garantin på solceller. JAG kan garantera att om 25 år finns varken säljaren eller tillverkaren kvar.
Skrattar varje gång jag läser om den långa garantin på solceller. JAG kan garantera att om 25 år finns varken säljaren eller tillverkaren kvar.
Absolut. Och givetvis ska du ha alla garantipapper. Dessutom så är väl hela korrupta hantverkarbranschen i Sverige väl uppsatt för att konka regelbundet för att mygla pengar och skippa ansvar. Så vad händer med garantin när säljaren försvinner? Kan du gå till tillverkaren då?S Sir Duke skrev:
Medlem
· Södermanland
· 569 inlägg
Hej. Jag håller helt och fullt med om att det kan bli knepigt med garanti om 25 år, detta av flera skäl. MENB Bombus pratorum skrev:
JAG BLIR FLY FÖRBANNAD av påståendet om hantverkarbranchen tycks ha som mål att göra konkurs och undanta sig ansvar.
Jag själv arbetar på en ganska välkänt elteknikföretag. Företaget är 64 år gammalt och jag har arbetat här i 21 år. NEJ Inga konkurser eller ombildningar. Samma företag som växt och öppnat på nya orter i 64 år. Hoppas jag slipper dig och andra kunder som drar alla hantverksföretag igenom samma kam. FY FAN.
Produktgarantin gäller väl egentligen alltid gentemot tillverkaren. Men frågan du ställer är vettig -kan jag som slutkund ta över firmans garanti? Det är ju firman som köpt panelerna av tillverkaren eller grossisten...B Bombus pratorum skrev:
Ja, som slutkund kan du vända dig till grossisten för garanti om din återförsäljare kursat. Det står nånstans i lagen.S Sir Duke skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
Nu finns det ju en del företag och många nya företag som ser sin chans att göra snabba pengar. Därför ska man köpa solceller från företag som har hållit på ett tag och är seriösa, speciellt när det utlovas långa garantier. Det är även bra för seriösa företag att privatpersoner ifrågasätter och lägger ner tid att hitta seriösa företag som har varit med under många år, som t.ex. det företag du arbetar för.E Elajomannen skrev:Hej. Jag håller helt och fullt med om att det kan bli knepigt med garanti om 25 år, detta av flera skäl. MEN
JAG BLIR FLY FÖRBANNAD av påståendet om hantverkarbranchen tycks ha som mål att göra konkurs och undanta sig ansvar.
Jag själv arbetar på en ganska välkänt elteknikföretag. Företaget är 64 år gammalt och jag har arbetat här i 21 år. NEJ Inga konkurser eller ombildningar. Samma företag som växt och öppnat på nya orter i 64 år. Hoppas jag slipper dig och andra kunder som drar alla hantverksföretag igenom samma kam. FY FAN.