B
R Robert-san01 skrev:
Finns det utrymme, sätt en tät popnit i det gamla hålet och dra i nya skruvar. Försök få fatt i gängpressande skruv, dvs en som inte har borrspets. De drar typ 4ggr så mycket som dem med borrspets.

[länk]
Jodå, kör de utan borrspets (y)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hoppas den var billigare än till vår Miele, 7300kr :surprised:
1400:- kostade en ny original! :oops:
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Igår och idag har jag förvandlat en pelarborr

[bild]

till ett rörigt garage (edit: ännu rörligare)

[bild]

Nån som kan rekommendera ett bra medel för att ta bort färg? Roterande stålborste fungerar, men det är jobbigt, mest för att det är så många delar med vinklar och vrår.

Efter att ha grävt djupare i innanmätet kan jag konstatera att det är utmärkt skick på det mekaniska, alla drev och lager är superfina :)
Om det finns intresse kan det komma en renoveringstråd också.
Färgstripper kanske funkar, finns lite olika varianter. Denna ska vara bra men är lite omständig att använda https://www.maskinklippet.se/maskin...niLaz6UHM1Ow2FnbW1_OCbo-SHNq--XoaAv3eEALw_wcB
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
1400:- kostade en ny original! :oops:
Något mer överkomligt, var impellern som gått på vår också, synd att man måste byta hela pumpen.
 
Tillverkat & installerat en avancerad, soldriven klädtorkare

mjYw1Lxl.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
hobbs och 10 till
  • Laddar…
Monterade spottar i trapphålet idag, kom på att det nog är enklare innan trappan kommer på plats... Och nu är den där! Passade direkt utan någon justering, dom är nog duktiga, trappsnickarna
 
  • Nyinstallerad vit trätrappa i hemmiljö med infällda spottar i taket ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad trätrappa i ett hem med infällda spotlights i trapphusets tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Om det finns intresse kan det komma en renoveringstråd också.
Om det finns intresse? Klart det finns! Här finns alltid intresse för renoveringstrådar oavsett om det är för villor eller maskiner, så det är bara att börja dokumentera. :cool:
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Igår och idag har jag förvandlat en pelarborr

[bild]

till ett rörigt garage (edit: ännu rörligare)

[bild]

Nån som kan rekommendera ett bra medel för att ta bort färg? Roterande stålborste fungerar, men det är jobbigt, mest för att det är så många delar med vinklar och vrår.

Efter att ha grävt djupare i innanmätet kan jag konstatera att det är utmärkt skick på det mekaniska, alla drev och lager är superfina :)
Om det finns intresse kan det komma en renoveringstråd också.
Om du har en flaska bromsvätska stående så kan det vara värt att testa. Den löser upp en del färger väldigt effektivt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Har vart i garaget några dar nu... Blev tvungen att fixa lillbilen före älgjakten. Och ni som läst mina tidigare inlägg vet att jag hatar att vara mekaniker .. kanske därför bilen stått på bockar i en dryg vecka för 5 timmars jobb.

Intagskabel till motorvärmaren är bytt och flyttad då verkstaden som monterade mv 2011 monterat kontakten i plastgrillen. Kan ju meddela att det inte fungerade. Bilens front med en demonterad extraljusramp bakom grillen, synlig skada på intagskabeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabeln var dessutom skadad av att vara lös.

Men det viktigaste var att den ena extraljus rampen lossnat (fästet hade rostat sönder) och riskerade att punktera kylaren. Den satt alltså under nummerskylten bakom grillen.
En rostig extraljusramp med tre lyktor hålls framför en bil, tävlingsmatta syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är 17 år sedan jag köpte den på Mekonomen och har suttit på tre bilar. Kändes dags för pension.
Flyttade även ledrampen den har suttit ovanför emblemet men den hindras mindre där den är nu. Det gick dock ej att montera den där när den nedre rampen var på plats.
Bilgrill med märkesemblem och LED-ramp monterad under, tecken på mekaniskt arbete och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att hitta ett oljeläckage.. men det sparar jag till jag har tid och en ny packningssats. Det kryper olja vid oljekylare nämligen.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Passande matta i garaget :D
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
Då vi saknar kök och jag jobbar hemifrån idag så fick jag användning av skjutmåttet. Kunde då ställa in ett exakt avstånd mellan skänklarna för att perforera plasten till ”lunchen”. :geek:
 
  • Skjutmått används för att mäta avstånd på en färdigmatlåda på ett köksbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
nino och 18 till
  • Laddar…
Cheesen
mexitegel mexitegel skrev:
Passande matta i garaget :D
Ja vart ska en bilmatta vara om inte där bilen är?
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Bytt propeller till en som inte ser ut som om en haj varit framme!
 
  • Ny intakt båtpropeller bredvid gammal skadad propeller på grusunderlag med propelleraxel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Trädelar bearbetade till "väggvårtor" med hålsåg och sticksåg, samt sticksåg och sandpapper på rosa bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålsåg i pelarborren passade till ytter diametern. Sticksåg till inner dia då lämplig hålsåg saknades. Handöverfräsen till fasning av kanter. Lite vit färg på detta så ska det bli passande "väggvårtor" dit det idag bara varit hål i väggen.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Gersågat och limmat upp lister på hyllplan i vår garderob
 
  • Gersågade lister som bildar hörn på en vit hylla ovanför klädhängare i en garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytillverkade och monterade vita lister på övre delen av en garderob fylld med klädhängare och kläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.