• Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ett utmärkt skäl till varför husägare i södra Sverige bör gå omkring med skjutvapen hela tiden :rofl:.

Fast vi får väl mer realistiskt hoppas på att det kommer en sprej för vildsvinen har jägarna inte hunnit skjuta av.

harry73
Tyskland har 45 miljoner bilar, så skador för 600 miljon kronor motsvarar 15 kr per bil. Det borde inte få alltför stora konsekvenser för försäkringspremien

• Gilla
maria01
  • Laddar…
vad konstigt jag har dok aldrig hört nåt om det problemet här nere

TRJBerg
Verkar vara läge för firmor som "nätar in" motorutrymmen och detsamma för hus.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Magnus E K
Varför skjuta den om den hjälper dig att inte bli ruinerad av elräkningar? (Och någon kanske kan tipsa den om var de riktigt feta kablarna finns...)

TRJBerg TRJBerg skrev:
Verkar vara läge för firmor som "nätar in" motorutrymmen och detsamma för hus.
Sitter fabriksmonterat mårdskydd på åtminstone vissa tyska bilmärken.

• Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ett utmärkt skäl till varför husägare i södra Sverige bör gå omkring med skjutvapen hela tiden :rofl:.
Trodde det var det de gjorde?

Av en händelse råkar jag veta att iaf mitt försäkringsbolag räknar musbo plus tillhörande avgnagda kablar som vagnsskada.

@
A Anders_Nilsson skrev:

Fast vi får väl mer realistiskt hoppas på att det kommer en sprej för vildsvinen har jägarna inte hunnit skjuta av.
Är det enda anledningen? :rofl:

Stenmården är ju ingen mus. Dem ger sig inte bara på kablar utan även gummislangar. Ibland svårt att hitta för en verkstad med dyra räkningar som följd.

Jag bytte tändkablar på en bil för något år sedan. På asken med de nya kablarna stod det att de var gnagarsäkrade. En normal tändkabel (för den som inte vet) brukar se ut som en sladd på några decimeter med gummianslutningar i ändarna. På de kablar jag monterade var den tjockaste gummiänden inklädd i rostfri plåt. Detta får mig att gissa att gummibiten är mer smaklig för gnagarna än själva kabeln.

harry73 harry73 skrev:
Tyskland har 45 miljoner bilar, så skador för 600 miljon kronor motsvarar 15 kr per bil. Det borde inte få alltför stora konsekvenser för försäkringspremien
Men försäkringspremien på landsbygden påverkas väl betydlligt mer?

wildeside
Perfekt nu när alla ska ha elbil

wildeside wildeside skrev:
Perfekt nu när alla ska ha elbil
Troligen mindre känsliga än bensinbilar dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.