103 958 läst · 229 svar
104k läst
229 svar
Elförbrukning villa, vad drar ström när man inte är hemma?
Jag har tyckt vi har väldigt hög elförbrukning, ca 20000 kWh på ett souterrängradhus om 160 kvm. Efter lite tester kom jag fram till att gilvvärmen på bottenvåning drar väldigt mycket. Men nu är vi bortresta några dagar, och slog av vv-beredare, golvvärme på båda våningar, datorer och TV. Ändå ligger vi på 12,5 kWh i går enl Greenelys app. Vi har två kylar, två frysar, en vinkyl och ett större vinskåp igång, är det rimligt att dom kan dra så mycket? Får väl hur som helst göra mer tester att slå av grupp för grupp när vi kommer hem
Här är en följd av dagens problem.
https://www.biltema.se/bygg/el/energimatare/
Slut i alla varuhus.
Man kanske skall sälja sin gamla elmätare.
Stickan
https://www.biltema.se/bygg/el/energimatare/
Slut i alla varuhus.
Man kanske skall sälja sin gamla elmätare.
Stickan
Husägare
· Stockholms län
· 299 inlägg
Vinkylar och vinskåp brukar inta vara särskilt energieffektiva, inte ens flertalet av de nya modeller som säljs idag. Jag köpte en mellanstor vinkyl tidigare i år efter en hel del letande och noterade att många var energitjuvar. Det är sannolikt viktigt för tillverkarna (därför att många kunder vill ha detta) att det ryms så många flaskor som möjligt (tunnare isolering) sant att det är viktigt att stora glasytor visar upp innehållet väl.E edthwes skrev:Jag har tyckt vi har väldigt hög elförbrukning, ca 20000 kWh på ett souterrängradhus om 160 kvm. Efter lite tester kom jag fram till att golvvärmen på bottenvåning drar väldigt mycket. Men nu är vi bortresta några dagar, och slog av vv-beredare, golvvärme på båda våningar, datorer och TV. Ändå ligger vi på 12,5 kWh i går enl Greenelys app. Vi har två kylar, två frysar, en vinkyl och ett större vinskåp igång, är det rimligt att dom kan dra så mycket? Får väl hur som helst göra mer tester att slå av grupp för grupp när vi kommer hem
Om man slutar dricka så uppnår man fler fördelar än att spara el.G Gillar att bygga skrev:Vinkylar och vinskåp brukar inta vara särskilt energieffektiva, inte ens flertalet av de nya modeller som säljs idag. Jag köpte en mellanstor vinkyl tidigare i år efter en hel del letande och noterade att många var energitjuvar. Det är sannolikt viktigt för tillverkarna (därför att många kunder vill ha detta) att det ryms så många flaskor som möjligt (tunnare isolering) sant att det är viktigt att stora glasytor visar upp innehållet väl.
Stickan
Köp 5 för 400 på Aliexpress istället.F Fumble skrev:Simbassängens filter drar 185W, visar det sig. =0
Om jag skulle stänga av det under dygnens dyrperioder, som jag antar är i snitt 6h/dygn (25%). Och höftar att dyrelen kostar i snitt 5kr/kWh under sommarhalvåret, blir det ungefär en krona per timme under dyrtiderna och 6kr per dygn. Ett fjärrstyrt utomhusuttag för z-wave kostar 700kr (Popp). Det tar då runt 100 dagar att tjäna in kostnaden för uttaget, vilket kanske kan likställas med en säsong. Just nu är det nog lågt räknat.
Tror det räknas som snabb payback. Jag gör det!
/Fumble
Edit: Popp:en är nere på 630kr. Jippi!
Verkar inte så! Ja menar även om ingen är hemma så har ju den aktivitet i någon form där den läser av husets sensorer mm.Stickan56 skrev:
Men ja, mitt mål är att försöka lista ut var dom där sista 150-200 W går någonstans! Men jag har skruvat ur alla säkringar och det som är kvar är ju just den tekniken.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 451 inlägg
Poolen tar enstaka kronor i månaden i elkostnad, iaf för mig som sätter på cirkulationspumpen när elen blir billig. Har ett gäng grejer jag kör bara när elen är billig. Pool är knappast en energi slukare om man har en modern passivd värmd pool.Magnus E K skrev:
vist om man har en värmare i poolen, men vem skjuton har de nu föritden?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 430 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 430 inlägg
Ventilation? Mesh wifi? Avfuktare? Element i garage/friggebod?E edthwes skrev:Jag har tyckt vi har väldigt hög elförbrukning, ca 20000 kWh på ett souterrängradhus om 160 kvm. Efter lite tester kom jag fram till att gilvvärmen på bottenvåning drar väldigt mycket. Men nu är vi bortresta några dagar, och slog av vv-beredare, golvvärme på båda våningar, datorer och TV. Ändå ligger vi på 12,5 kWh i går enl Greenelys app. Vi har två kylar, två frysar, en vinkyl och ett större vinskåp igång, är det rimligt att dom kan dra så mycket? Får väl hur som helst göra mer tester att slå av grupp för grupp när vi kommer hem
Spara och att inte ha något är väl ändå olika? Ska man spara pengar är det bästa att duscha o i kallvatten och sänka temperaturen ordentligt. Men de flesta väljer att inte göra det, för man gillar det. Samma sak med pool/badtunna, man gillar ju det man får ut av kostnaden.Magnus E K skrev:
kalldusch är dock bättre för håret huden och plånbokenAndersPS skrev: