A
tommib tommib skrev:
Nu är projektet igång igen...

[bild]
Äntligen!
 
tommib
Källarlokal under förberedelse inför arbete, med plastskydd, rör och synlig jordyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förbereder lite. Förhoppningsvis blir det hyra av bergborr snart...
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 10 till
  • Laddar…
tommib
Renoveringsprojekt med blå plasttäckning framför en betongvägg och synliga rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En källare under renovering med blottat fundament och en stege mot betongväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserat byggområde under renovering med verktyg, stege och kablar mot betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hoppas att jag inte jinxar morgondagen nu....
 
  • Gilla
keeej och 8 till
  • Laddar…
tommib
Nu kör vi Dammbefylld vy av en byggarbetsplats med synlig grävmaskin och sladdar, arbete påbörjat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
LaCa67 och 18 till
  • Laddar…
In i dimman!
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Se där, en effektiv "hålgörare". Hur djupt skall du sänka bergnivån?
 
R roli skrev:
Se där, en effektiv "hålgörare". Hur djupt skall du sänka bergnivån?
Dags för nästa våning!

Stanna då och då och lyssna efter trummor! :)
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
tommib
Nu är det färdigborrat för idag.

Fick en borr som inte var vattenspolad trots att jag specifikt bett om en. Eller ja, den hade en nippel för att ansluta vatten, men ingen slang. Riggade dit en snabbt med resultatet att exakt inget vatten kom ut ur borret och att den lik förbannat spolade med luft. Så, damm överallt eftersom jag tyvärr måste ha dörrarna in till tvättstugan och garaget öppna eftersom jag drar slangen den vägen. Min briljanta plan att dra tryckluften genom gamla avfuktarens utblås havererade då slangklämmorna var för stora och inte gick i. Orkade inte demontera allt, det röret är fastskummat så det hade tagit massa tid. Borde dock kollat det tidigare, typ för en vecka sedan.

Körde också fast en borr väldigt effektivt. Jag vet faktiskt inte varför den sitter men det gick inte att komma varken framåt eller bakåt med den konstigt nog. Verkar som att den har blivit igenkorkad. Trist eftersom den var helt ny för idag och skulle använts på många ställen. Fick använda gamla 400 mm borren och sedan komplettera med 1200 mm borren, vilket är otroligt irriterande när man inte behöver hela den längden då man måste balansera upp maskinen på den.

Jaja, det är världsliga ting. Jag tror att jag hann borra allt jag skulle, får se om ett par dagar när man kan gå ner igen, Just nu är det dimmigt där nere...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Pappa1986 och 5 till
  • Laddar…
Kanske kan vara värt att köpa en liten stump slang och nipplar som du ansluter till kompressorn och sedan bara ansluta saker på insidan nästa gång?
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
tommib
Jag hoppas att det inte ska bli en nästa gång.

Men ja, den tanken föresvävade mig för några år sedan... Gjorde dock aldrig slag i saken.
 
  • Gilla
dhil och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Jag hoppas att det inte ska bli en nästa gång.

Men ja, den tanken föresvävade mig för några år sedan... Gjorde dock aldrig slag i saken.
Lite som för 10 år sedan när jag absolut inte skulle skaffa bauhauskonto. Det var ju bara lite småsaker jag skulle ha.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
lite sent tips...
hyr en dustcontrol/pullman dammsugare ( dammsugare level11 liksom) och ställ utanför huset med slangen in i rummet där du borrar.
Det gjorde enorm skillnad då vi bilade ur grunden hos mig.
 
tommib
Tack för tipset.

Nu blir det förhoppningsvis inget mer borrande på den här nivån. Grundproblemet var att maskinen inte hade fungerande vattenspolning som den skulle haft. Det blev också värre av att jag inte kunde dra slangen som tänkt.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Den här funkar dock bra när den får vara inkopplad ensam på en 16 A grupp.
Najs, funderar på en liknande backup-lösning. Har du några tips på inköpsställen?

Angående säkringen gissar jag att det är konfigurationen av laddströmmen som spökar (eller ligger den på 5A konstant?), en av grejerna som Victron trycker på med multiplus är den höga laddströmmen och att den anpassar sig och maximerar denna utifrån effektuttaget på sekundärsidan.
 
tommib
C cpalm skrev:
Najs, funderar på en liknande backup-lösning. Har du några tips på inköpsställen?

Angående säkringen gissar jag att det är konfigurationen av laddströmmen som spökar (eller ligger den på 5A konstant?), en av grejerna som Victron trycker på med multiplus är den höga laddströmmen och att den anpassar sig och maximerar denna utifrån effektuttaget på sekundärsidan.
Batterier från batteriexpressen om jag minns rätt, växelriktare från Amazon där den kostade typ 60 % av vad den kostar i Sverige. Ogillar egentligen Amazon men prisskillnaden var så väldigt stor.

Ska kolla på laddström osv men oavsett vad borde den inte kunna dra mer än typ 800 W eftersom den laddar med max 25 A på batterisidan (det är vad den sista siffergruppen i 1200/24/25 står för om jag fattat det rätt).
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.