1 337 läst · 1 svar
1k läst
1 svar
Första altanbygget, fundering kring skarv samt avlastning betongplatta.
Hej!
Bygger nu en flytande altan på betongplattor och packad makadam. Makadamlagret är 15 cm tjockt med en markduk under och har legat och blivit trampad på i ca 2 år. Altanen är 7.20 lång så jag kommer få en skarv på det längsgående bärlinan. Bygger med 45x170 bärlina och har lite funderingar kring hur jag bygger skarven samt avlastningen ner till betongplattan. Min far, som är gammal byggingenjör sa att jag under bärlinan skall lägga en kloss av bärlineregeln som jag sen laskar med en tryckimpregnerat bräda som är 22 tjock som inte fick nudda marken. Jag tycker det känns lite klent och ville laska med bärlineregeln. Farsan tyckte det kändes onödigt dyrt att göra så då laskbrädan bara skall hålla klossen på plats. Skall ha en bräda på varje sida.
Vad beträffar skarven så tyckte han att det också räckte att använda en 1,5 meter lång tryckt bräda av 22 tjockt gods medan jag läst att man gärna skall skarva med antingen byggbeslag eller bärlina av samma dimension. Vad säger kompetensen i detta forum?
Vi kommer ha cc 60 på bärlinan och ca 2 meter mellan betongplattorna.
Vi har precis satt igång så det går att fixa till om något ser fel ut.
Tack för hjälpen.
Bygger nu en flytande altan på betongplattor och packad makadam. Makadamlagret är 15 cm tjockt med en markduk under och har legat och blivit trampad på i ca 2 år. Altanen är 7.20 lång så jag kommer få en skarv på det längsgående bärlinan. Bygger med 45x170 bärlina och har lite funderingar kring hur jag bygger skarven samt avlastningen ner till betongplattan. Min far, som är gammal byggingenjör sa att jag under bärlinan skall lägga en kloss av bärlineregeln som jag sen laskar med en tryckimpregnerat bräda som är 22 tjock som inte fick nudda marken. Jag tycker det känns lite klent och ville laska med bärlineregeln. Farsan tyckte det kändes onödigt dyrt att göra så då laskbrädan bara skall hålla klossen på plats. Skall ha en bräda på varje sida.
Vad beträffar skarven så tyckte han att det också räckte att använda en 1,5 meter lång tryckt bräda av 22 tjockt gods medan jag läst att man gärna skall skarva med antingen byggbeslag eller bärlina av samma dimension. Vad säger kompetensen i detta forum?
Vi kommer ha cc 60 på bärlinan och ca 2 meter mellan betongplattorna.
Vi har precis satt igång så det går att fixa till om något ser fel ut.
Tack för hjälpen.
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Jag tror visserligen att din far har rätt i sina resonemang, han kan nog sin sak. Men det finns en annan aspekt och det är hur du vill att det ska vara byggt, kommer du att ifrågasätta på 22mm virket så kommer du att göra det. Vad gäller klossarna så är det bäst att hålla sig till 22mm, du har inte mycket att skruva i och skulle du gå upp i virkesdimension behöver du gå upp i skruvdimension med risk för att klossen spricker.
Liknande trådar
-
Första altanbygget - ritning
Altan & Uteplats -
Sovstuga i lösvirke - förstagångsbyggare med funderingar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Funderingar inför köp av våran första tomt
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Tips på första altanbygget
Altan & Uteplats -
Mitt första husköp, funderingar
Köpa & Sälja hus