1 563 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Till-luftsventil i Tvättrum som också har Frånlufts-ventil till Frånluftsvärmepump ?
Sida 1 av 2
Jodå, springa under dörrar finns i alla rum och speciellt djup spalt i de rum som suger luft till pannan inklusive tvättrummet.BirgitS skrev:
Funderar på ifall jag skulle sätta igen tilluftsventilen till tvättrummet, redan på utsidan ...
Tack för svar !D DagEv skrev:
Du skriver "idag brukar man inte rekommendera tilluft i tvättstugor ...", såå du antyder att man kanske gjorde det "förr" ? Kanske t.o.m fanns byggnormskrav på det trots att huset från början är byggt med frånluftskanaler till den CTC Corus 3000 som sattes in från början?
Huset är byggt 1987 dvs 35 år sen och i ritningen på Ventilationsanväggning som tillhörde Bygglovet finns nogsamt inritat ett frånluftsdon don i taket med antal varvs öppning som det ska ha SAMT en friskluftsventil i väggen, DOCK utan uppgift om hur mycket den ska/kan/... vara öppen.
Jag fattar lixom inte varför en professionell arkitektfirma 1987 sitter och ritar in ventiler för både tilluft och frånluft i samma rum ?
Ett alternativ kunde ju vara att trots allt köpa ett nytt ventilhuvud som passar (och tätar) men att ha den ventilen mestadels stängd, åtminstone när man inte har blöt tvätt hängande. För övrigt har jag en fristående avfuktare i tvättrummet som suger upp finfint när jag har blöt tvätt hängande och den ger mest varm luft ut så den borde inte obstruera mot återvinningen av varm luft.
Krångligt det här när man börjar fundera...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 813 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 813 inlägg
Ja, det har funnits olika principer under olika årtionden. Går man tillbaks till tiden innan centralvärme så fanns det tilluft via fönstren och frånluft via murstocken i varje rum, vilket sen levde kvar även efter centralvärmens intåg. Men det var inte normalt 1987.D DagEv skrev:
I huset där jag växte upp och som var byggt tidigt 60-tal så fanns det väggventiler för tilluft både i tvättstugan och i pannrummet bredvid som användes som torkrum. På den tiden blev det blött och fuktigt på ett helt annat sätt i tvättstugan i och med att centrifuger ofta var fristående så sjöblöt tvätt bars över golvet och sen var inte centrifugeringen lika bra så det var mycket mer vatten som avdunstade under torkningen. I vårt fall med oljepanna så behövde den väldigt mycket tilluft varför två ventiler var bra av den anledningen också.
Jag har också bott i ett hus från 1989 och där var det bara ett vanligt frånluftsdon i tvättstugan för vidare transport till en frånluftsvärmepump.
Men var det också tilluftsventil i huset från 1989?BirgitS skrev:Ja, det har funnits olika principer under olika årtionden. Går man tillbaks till tiden innan centralvärme så fanns det tilluft via fönstren och frånluft via murstocken i varje rum, vilket sen levde kvar även efter centralvärmens intåg. Men det var inte normalt 1987.
I huset där jag växte upp och som var byggt tidigt 60-tal så fanns det väggventiler för tilluft både i tvättstugan och i pannrummet bredvid som användes som torkrum. På den tiden blev det blött och fuktigt på ett helt annat sätt i tvättstugan i och med att centrifuger ofta var fristående så sjöblöt tvätt bars över golvet och sen var inte centrifugeringen lika bra så det var mycket mer vatten som avdunstade under torkningen. I vårt fall med oljepanna så behövde den väldigt mycket tilluft varför två ventiler var bra av den anledningen också.
Jag har också bott i ett hus från 1989 och där var det bara ett vanligt frånluftsdon i tvättstugan för vidare transport till en frånluftsvärmepump.