220 426 läst · 1 949 svar
220k läst
1,9k svar
Hur tänker ni kring el inför höst/vinter?
Korta svaret. Den har hög priselasticitet.useless skrev:
Bonus fråga till supply/demand doktorerna.
Varför hittar man aldrig en "mycket" billigare Iphone i en butik mot en annan butik, fast priselactisiteten är skyhög på mobilmarknaden?
Kan du utveckla detta? Du menar att OK och CircleK inte är pissed på varandra, men båda har ett av OPEC kartellstyrt pris? Där håller jag med.D Daniel 109 skrev:
Sålänge priset inte är så högt att efterfrågan minskar i sådan mängd att försäljningsvolymen minskar så finns det inget direkt negativt för handlarna med ett högt pris, snarare tvärt om.
Man kan inte exemplifiera med andra produkter som vi faktiskt kan avstå. Det måste vara en produkt vi MÅSTE ha, där kanalerna att köpa den är få (eller bara en) i något led.
SL kort, tull på motorvägen, akutsjukvård, mediciner med bara en tillverkare är bra produkter att ta som exempel. Om SL kortet nästa månad kostade 5.000kr skulle många ändå tvingas köpa det, då de inte har tillgång till en bil och för långt för att gå eller cykla (och alternativa transporter tex buss antingen drivs av SL eller inte är tillåtna). Över tid skulle dock folk välja andra sätt att resa eller flytta. Vilket kommer hända även med elen om elpriset permanent hamnar på 20-30kr/kWh. Det bara tar tid att bygga bort sitt elberoende. Troligen så lång tid att de flesta hoppas på att man löser problemet innan dess och skiter i att lösa det.
Nej, det är priselasticitet. Det är derivatan på kurvan för efterfrågan beroende på pris. Det förklarar inte varför en vara kostar olika mycket på olika ställen.TotalControl skrev:
Priselasticitet är inte så relevant när det kommer till elpriset dock då det finns ett grundbehov i varje hushåll som inte går att göra avkall på.
Skillnad hade varit om det fanns finel och fulel att köpa men det enda som finns är exakt samma vara.
Eller om en producent vill ha in kunder och kör en drive.
Skillnad hade varit om det fanns finel och fulel att köpa men det enda som finns är exakt samma vara.
Eller om en producent vill ha in kunder och kör en drive.
Jag antar att ni också kollar/kollat på Maggans presskonferens där de skulle återföra Svenska Kraftnäts kapacitetsavgifter som nån form av återbäring som är högst oklar. Det som Daniel 109 sa inte skulle kunna gå.
Men i klassisk stil så finns det inga detaljer hur det ska gå till, så de har agerat i panik inför valet... För tusan, säg bara hur det ska gå till så vi kan se om det blir bra, förra förslaget var kasst.
Men i klassisk stil så finns det inga detaljer hur det ska gå till, så de har agerat i panik inför valet... För tusan, säg bara hur det ska gå till så vi kan se om det blir bra, förra förslaget var kasst.
Sossarna älskar att ta och ge. Synd att skapa ett system som först stjäl så mycket det går för att sen generöst dela ut på ett inte alltid så rättvist sätt... Jag har inte sett klippet än, då jag sitter på jobbmöten, men ska med spänning se dem i kväll!J JockeHX skrev:Jag antar att ni också kollar/kollat på Maggans presskonferens där de skulle återföra Svenska Kraftnäts kapacitetsavgifter som nån form av återbäring som är högst oklar. Det som Daniel 109 sa inte skulle kunna gå.
Ja alltså, jag tror jag propagerat rätt mycket i denna och andra trådar för att det är orimligt att Svenska Kraftnät drar in sånna sjuka pengar och att dessa borde användas, så det är det de vill göra.J JohanLun skrev:
Det positiva är att de även vill stödja företagen, för vi har många producenter av livsmedel och annat söderut som får sjuka kostnader.
Men i vanlig ordning så kan de inte säga något om hur "återbäringen" kommer se ut. Det ansvaret ger de till Svenska Kraftnät och vi står utan svar innan vintern.
Så en marknad där det knappast kan finnas överproduktion då det inte finns någonstans att stoppa överskottetD Daniel 109 skrev:
och en marknad där tillverkarna bestämmer utbudet, känt som kartell, är din representation av en ideal marknad.
Tror att du bara vill vara vrång och tvär ärligt talat.