T ToRy skrev:
Du menar att bilen skulle sluta bromsa in om jag blinkar? Det har jag faktiskt inte tänkt på att prova, kan vara värt ett försök. Iofs kvarstår ju problemet att biljäveln börjar bromsa långt innan jag tycker att den behöver det och då är det ju liksom för sent att blinka... Men jag ska testa i alla fall. (y)
Om det är farthållare ni pratar om så är det sannolikt så, autobroms och automatisk (radarstyrd) farthållare brukar ha ganska avancerad logik, som tar hänsyn till många bilar framför, hur deras "bana" ser ut, styrvinkel och pedaler. Om föraren trycker gasen, blinkar eller styr så man undviker radarmålen så behöver inte bilen bromsa. Jag har varit med på ett hörn för många år sen när sådan funktion skulle implementeras, dock som projektledare och bara för en delfunktion, så jag har fått mkt förklarat och fått testat lite nödbromscenarion när man kör mot rörliga och stillastående mål och hur fordonet ingriper. På min förra bil (Passat GTE) hade jag en funktion som kallades travel assist, den var ju mkt mer avancerad än de grejor jag jobbade med för 15 år sen och förbättrats en hel del. Fortfarande lämnar ju funktionerna mycket att önska och jag tycker man fortfarande ska se dem som stödfunktioner och inte nån slags autonom körning...
 
Håller med om att en del funktioner lämnar en del övrigt att önska... Ett annat exempel på min Optima är min lane assist. Om den tycker att jag inte håller i ratten så piper den till och i displayen står det "Håll i ratten!". Om jag fortfarande inte greppar ratten piper den igen och visar samma text i displayen.
Testade detta igår. Körde på farthållare. Fullt medvetet höll jag väldigt löst i ratten. Jag hade radion på men inte speciellt högt. Låt bilen pipa och klaga två gånger. Jag hörde det inte över radion och då lyssnade jag ändå aktivt efter ljudet. Gissa vad som händer sedan! Tror ni bilen bromsar in? Tror ni den avaktiverar farthållaren och saktar in? Tror ni bilen piper högre, vibrerar med ratten eller på något annat sätt försöker uppmärksamma föraren på att denne förmodligen somnat? Nope. Den stänger av lane assist och fortsätter på farthållaren. Så hade den fortsatt tills jag kört av vägen eller in i sidan på en annan bil. Totalt livsfarligt! Hur tänkte man där?
Men, tänker ni, förr hade man inte ens lane assist, det är ju inget som blivit sämre! Nej förvisso, men tekniken finns ju där! Pip högre, använd tutan, bromsa in bilen eller vad fan som helst! Stäng bara inte av det enda som håller bilen på vägen!
 
L LabanW skrev:
Vad ska jag göra när en bil inte kör ut framför eller efter mig utan placerar sig jämsides?
Ska och ska, du gör ju inget fel, så du ska inte göra någonting särskilt. Däremot är det förstås lämpligt att som erfaren bilförare försöka tänka åt andra också, och då löser man andras oförmåga genom att inte vara där de behöver vara om några sekunder.

Om det löses genom att gasa, sakta ner, byta fil eller något annat (oklart vad; tuta i extremfall kanske) beror på situationen.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Håller med om att en del funktioner lämnar en del övrigt att önska... Ett annat exempel på min Optima är min lane assist. Om den tycker att jag inte håller i ratten så piper den till och i displayen står det "Håll i ratten!". Om jag fortfarande inte greppar ratten piper den igen och visar samma text i displayen.
Testade detta igår. Körde på farthållare. Fullt medvetet höll jag väldigt löst i ratten. Jag hade radion på men inte speciellt högt. Låt bilen pipa och klaga två gånger. Jag hörde det inte över radion och då lyssnade jag ändå aktivt efter ljudet. Gissa vad som händer sedan! Tror ni bilen bromsar in? Tror ni den avaktiverar farthållaren och saktar in? Tror ni bilen piper högre, vibrerar med ratten eller på något annat sätt försöker uppmärksamma föraren på att denne förmodligen somnat? Nope. Den stänger av lane assist och fortsätter på farthållaren. Så hade den fortsatt tills jag kört av vägen eller in i sidan på en annan bil. Totalt livsfarligt! Hur tänkte man där?
Men, tänker ni, förr hade man inte ens lane assist, det är ju inget som blivit sämre! Nej förvisso, men tekniken finns ju där! Pip högre, använd tutan, bromsa in bilen eller vad fan som helst! Stäng bara inte av det enda som håller bilen på vägen!
Passaten jag hade fortsatte att göra en kort broms för att man skulle vakna, sen en kraftigare. Om man inte reagerar så stod det att den då skulle försöka bromsa in och ställa sig vid vägkanten. Jag hade aldrig tillfälle att prova detta på ett säkert sätt.

Jag hade två VW innan som hade lane keep + radarfarthållare, de hade en mer rudimentär funktion på detta, de kände om man vred på ratten men hade inte givare som kände om man hade händerna på ratten. De VW jag hade innan det hade bara radar, inte lane keep, då var funktionen än mer simpel. Men rattlägesgivare har nog alla, så bilen kommer alltid kunna förstå baserat på radarn var eventuella andra fordon finns och troligen bromsa för dem, men däremot inte kunna styra undan.
 
Maria T
Tänker inte kapa tråden men nu har ju mittfilskörarfrågan lösts upp lite emellanåt så sticker in en annan.

Att en inte ska (får, bör) bryta en konvoj känner jag till, och nu tänker jag militär eller polis, det senare som i "eskort av statspersoner från andra länder".

Men finns det någon oskriven regel vad gäller "konvoj av HD-åkare"?
På väg söderut från Borlänge i söndags eftermiddag hamnade jag bakom en räcka motorcyklar, många såna finåkare/glidare som inte kör mer än 80. Kommer inte ihåg exakt var 2+1-vägen börjar men med tanke på de relativt korta sträckor en har på sig att köra ut i vänsterfil och om så gjorde jag det vid nåt tillfälle mellan Borlänge och Avesta, hann väl köra om 3-4 stycken innan tvungen att ta mig in, med MC både före och efter mig.
Jäklar vad arga de blev vid nästa tillfälle att ta sig om, de låg i klunga och såg skräckinjagande ut (utom den sista som var en trike) och tog sig såklart förbi mig.
På ryggen på killen framför stod det Sala Bikers eller liknande och jag kände att va fan kan inte ligga här ända ner till Sala så valde att, alltför tidigt i in smak, köra av strax efter Avesta och ta en lång middagpaus.

Detta rörde sig alltså om gissningsvis 15-18 ekipage.... Är i vanliga fall positiv till 2+1-vägar (det är väl så de kallas?) men i detta fall höll jag på att bli hispig för att de körde under hastighetsbegränsningen och med sååååå långa avstånd.

Idag har jag kört väg 73 från Farsta till Nynäshamn tur och retur, inte något direkt konstigt att "rapportera" men jag njöt på en tom sträcka vid Ösmo att dra upp till lappen-ryker-hastighet, något som kanske ges tillfälle till en gång per år och just på denna väg, en vardagseftermiddag på sensommaren torrt väglag och inget annat fordon så långt ögat kan se.
 
Maria T Maria T skrev:
Men finns det någon oskriven regel vad gäller "konvoj av HD-åkare"?
Den är inte oskriven, den gäller dem med. Antingen kör du om hela konvojen eller ingen del alls. Om de längst fram breddar får du vackert backa undan.

Om de gör rätt i så fall? Självfallet inte, men det är inte direkt rätt folk att diskutera trafikförordningen med; de är trots allt med stor sannolikhet livsstilskriminella.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Tänker inte kapa tråden men nu har ju mittfilskörarfrågan lösts upp lite emellanåt så sticker in en annan.

Att en inte ska (får, bör) bryta en konvoj känner jag till, och nu tänker jag militär eller polis, det senare som i "eskort av statspersoner från andra länder".

Men finns det någon oskriven regel vad gäller "konvoj av HD-åkare"?
På väg söderut från Borlänge i söndags eftermiddag hamnade jag bakom en räcka motorcyklar, många såna finåkare/glidare som inte kör mer än 80. Kommer inte ihåg exakt var 2+1-vägen börjar men med tanke på de relativt korta sträckor en har på sig att köra ut i vänsterfil och om så gjorde jag det vid nåt tillfälle mellan Borlänge och Avesta, hann väl köra om 3-4 stycken innan tvungen att ta mig in, med MC både före och efter mig.
Jäklar vad arga de blev vid nästa tillfälle att ta sig om, de låg i klunga och såg skräckinjagande ut (utom den sista som var en trike) och tog sig såklart förbi mig.
På ryggen på killen framför stod det Sala Bikers eller liknande och jag kände att va fan kan inte ligga här ända ner till Sala så valde att, alltför tidigt i in smak, köra av strax efter Avesta och ta en lång middagpaus.

Detta rörde sig alltså om gissningsvis 15-18 ekipage.... Är i vanliga fall positiv till 2+1-vägar (det är väl så de kallas?) men i detta fall höll jag på att bli hispig för att de körde under hastighetsbegränsningen och med sååååå långa avstånd.

Idag har jag kört väg 73 från Farsta till Nynäshamn tur och retur, inte något direkt konstigt att "rapportera" men jag njöt på en tom sträcka vid Ösmo att dra upp till lappen-ryker-hastighet, något som kanske ges tillfälle till en gång per år och just på denna väg, en vardagseftermiddag på sensommaren torrt väglag och inget annat fordon så långt ögat kan se.
Håller de långa avstånd så ser jag det som en uppmaning att köra om och kunna gå in i högerfil någonstans emellan om det behövs. Jag tror inte de bråkar i onödan och vill dra uppmärksamhet till sig om de nu ens är kriminella.

I fredags låg gag bakom två bilar på enfiligt avsnitt av 2+1. Jag hade kommit ikapp båda bilarna som körde betydligt långsammare än mig. När det blir två filer kör (el)bilen framför mig den om första bilen i kön. Sedan går han in till höger och jag ökar då min hastighet lite till för att köra om honom. Men han ökar lika mycket i filen till höger om mig. Jag accelererar lite kraftigare. Han med. Jag trycker gasen i botten. Han också. Jag ser att snart är vi vid skylten som markerar 400 meter till en fil igen. Nu börjar han tappa och strax efter skylten är jag förbi och kan avsluta omkörningen med lite marginal, men 400 m går fort när hastigheten är närmare 200 km/h :dizzy:. Jag släpper på gasen och går ner i 10-15 km/h över skyltat och efter ett tag ser jag inte bilen mer i backspegeln. :rolleyes:

Jag borde väl avbrutit omkörningen och låtit honom ”vinna” istället gör att göra grovt övertramp på hastigheten. Men lite nöjd att min förbränningsmotor levererar i högre hastigheter. :cool::strong:
 
F
P Pin skrev:
Håller de långa avstånd så ser jag det som en uppmaning att köra om och kunna gå in i högerfil någonstans emellan om det behövs. Jag tror inte de bråkar i onödan och vill dra uppmärksamhet till sig om de nu ens är kriminella.

I fredags låg gag bakom två bilar på enfiligt avsnitt av 2+1. Jag hade kommit ikapp båda bilarna som körde betydligt långsammare än mig. När det blir två filer kör (el)bilen framför mig den om första bilen i kön. Sedan går han in till höger och jag ökar då min hastighet lite till för att köra om honom. Men han ökar lika mycket i filen till höger om mig. Jag accelererar lite kraftigare. Han med. Jag trycker gasen i botten. Han också. Jag ser att snart är vi vid skylten som markerar 400 meter till en fil igen. Nu börjar han tappa och strax efter skylten är jag förbi och kan avsluta omkörningen med lite marginal, men 400 m går fort när hastigheten är närmare 200 km/h :dizzy:. Jag släpper på gasen och går ner i 10-15 km/h över skyltat och efter ett tag ser jag inte bilen mer i backspegeln. :rolleyes:

Jag borde väl avbrutit omkörningen och låtit honom ”vinna” istället gör att göra grovt övertramp på hastigheten. Men lite nöjd att min förbränningsmotor levererar i högre hastigheter. :cool::strong:
Det han i batteribilen gjorde har jag också råkat ut för. Nån sorts barnslig reaktion om att inte tåla att bli omkörd i sin (dyra) elleksak. Att förhindra eller försvåra omkörning på detta sätt är ett uppenbart trafikbrott.
 
  • Gilla
ToRy och 3 till
  • Laddar…
Skulle tro att motsatsen är vanligare, alltså att exempelvis en avgas-Audi eller -BMW inte kan acceptera att bli omkörd av en elbil. Vilket leksakstramsargumentet skvallrar om.

Liks olagligt är det förstås oavsett.
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Det är ett oskick att köra långsamt på 1-biten och fort på 2-biten på 1+2 vägar. Men väldigt vanligt. Lika vanligt som att knö sig förbi och precis knö sig in när filen tar slut så det blir nästan stopp i slutet på 2-biten. 1+2 bygger på att man kör med ansvar, håller jämn hastighet oavsett 1 el 2 filigt och om man accelererar och kör om så måste man se att man kan fortsätta med den högre farten en bit efter man gått in i högerfilen annars måste man snällt vänta till nästa tillfälle. E18 till Norrtälje havererar vid midsommar (och jag tror några andra vägar upp mot skidorterna under den säsongen) när belastningen ökar över en viss gräns.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle tro att motsatsen är vanligare, alltså att exempelvis en avgas-Audi eller -BMW inte kan acceptera att bli omkörd av en elbil. Vilket leksakstramsargumentet skvallrar om.

Liks olagligt är det förstås oavsett.
Surt sa räven.. ;)
 
T
P Pin skrev:
Håller de långa avstånd så ser jag det som en uppmaning att köra om och kunna gå in i högerfil någonstans emellan om det behövs. Jag tror inte de bråkar i onödan och vill dra uppmärksamhet till sig om de nu ens är kriminella.

I fredags låg gag bakom två bilar på enfiligt avsnitt av 2+1. Jag hade kommit ikapp båda bilarna som körde betydligt långsammare än mig. När det blir två filer kör (el)bilen framför mig den om första bilen i kön. Sedan går han in till höger och jag ökar då min hastighet lite till för att köra om honom. Men han ökar lika mycket i filen till höger om mig. Jag accelererar lite kraftigare. Han med. Jag trycker gasen i botten. Han också. Jag ser att snart är vi vid skylten som markerar 400 meter till en fil igen. Nu börjar han tappa och strax efter skylten är jag förbi och kan avsluta omkörningen med lite marginal, men 400 m går fort när hastigheten är närmare 200 km/h :dizzy:. Jag släpper på gasen och går ner i 10-15 km/h över skyltat och efter ett tag ser jag inte bilen mer i backspegeln. :rolleyes:

Jag borde väl avbrutit omkörningen och låtit honom ”vinna” istället gör att göra grovt övertramp på hastigheten. Men lite nöjd att min förbränningsmotor levererar i högre hastigheter. :cool::strong:
Sicken idiot, hatar sådana individer.

Avskyr folk som inte blinkar när dom kör ut rondeller särskilt sådana som tror att dom är duktiga och blinkar vänster i hela rondellen och fortsätter blinka vänster när dom kör ur rondellen, vilka nötter.

Avskyr även folk som inte kan accelerera upp till 110 km/h när dom kommer ut på motorvägen från en påfart likaså med avfarter där det saktas ner till 80 km/h ute på motorvägen, imbeciller, oftast används inte blinkers för den delen heller.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Surt sa räven.. ;)
Ja, men alla har inte råd med en elbil, så du är ursäktad.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men alla har inte råd med en elbil, så du är ursäktad.
Behöver inte en till..;)
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Behöver inte en till..;)
Jag kan förtydliga att jag körde avgas-BMW och att min bil var dyrare än den jag körde om. Egentligen tvärtom första antagandet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.