339 772 läst · 5 325 svar
340k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
I söndags fick jag totalt psykbryt på alla semesterfirare på väg söderut mot och genom GBG, särskilt norrmän är sanslöst dåliga på att gå in i högerfilen. Värst var nog mamman med cykelställ som såsade omkring i 70 i vänsterfilen. Minst 4 bilar blinkande på henne och körde om på insidan. Inte en tillstymmelse till reaktion. Det borde ärligt talat vara skottpengar på sånt.T ToRy skrev:Idag, E6 söderut genom Göteborg. Ligger på påfart som blir höger fil av 3, har en långsammare bil en bit framför mig. När jag har möjlighet blinkar jag och går ut i mittfil och börjar köra om bilen framför. Närmaste bil framför denne är ungefär hundra meter bort, och kör fortare. När jag är cirka 10 meter bakom och en fil till vänster börjar bilen i högerfilen blinka och byta fil, självklart utan att se om någon redan befinner sig där. Blinkar med helljuset varpå den andre vinglar till lite och går tillbaka till högerfilen. När jag glider förbi gestikulerar föraren och ser irriterad ut. Och självklart, när jag är förbi går han ut i mittfil, trots att han kör långsammare än allt framför och har upphinnande bilar bakom... Idiot...
På motorvägar har det hänt att jag kört om nån på höger sida, för att byta till vänster och köra om lastbilen. Allt med farthållaren inne utan att röra den, med gott om marginal åt alla håll. Dvs helt utan att ändra fart eller köra ut strax framför / efter någon.
Pga att någon gått ut till vänster extremt långt innan när de ser en lastbil. Nej det är inte OK men å andra sidan är man extra på alerten för ev. konstiga rörelser då.
Å andra sidan låg jag senast idag i vänsterfil med en massa fordon framför, på motorväg omkörandes en lastbil. Tokmycket trafik så även vänster körfält var ofta fullproppat och inte sällan under hastighetsbegränsningen då det alltid är nån lastbil, buss eller såskopp som gnuggar på i 103km/h i vänsterfilen omkörandes lastbilar i hundra prick..
Kom upp en bakifrån i rejäl fart och lägger sig en halvmeter från kofångaren, antagligen irriterad att det var fler än han som ville köra om, så jag tänder bromsljuset för att få han att backa lite samt visar ett väl valt finger. När vi väl kommit om och jag lägger mig till höger så kommer dåren bakom och går in precis framför så jag tvingas nita, för att... ja jag vet inte riktigt men nån form av hämnd för att jag hade mage att kritisera hans idiot-körning skulle jag tro.
Synd min kamera inte funkade.
Så vet inte vad jag vill säga med detta annat än att man kan göra saker olagligt, köra för fort eller så, utan att det är särskilt farligt alls, eller man kan göra det på det mest medvetet idiotiska sättet.
Pga att någon gått ut till vänster extremt långt innan när de ser en lastbil. Nej det är inte OK men å andra sidan är man extra på alerten för ev. konstiga rörelser då.
Å andra sidan låg jag senast idag i vänsterfil med en massa fordon framför, på motorväg omkörandes en lastbil. Tokmycket trafik så även vänster körfält var ofta fullproppat och inte sällan under hastighetsbegränsningen då det alltid är nån lastbil, buss eller såskopp som gnuggar på i 103km/h i vänsterfilen omkörandes lastbilar i hundra prick..
Kom upp en bakifrån i rejäl fart och lägger sig en halvmeter från kofångaren, antagligen irriterad att det var fler än han som ville köra om, så jag tänder bromsljuset för att få han att backa lite samt visar ett väl valt finger. När vi väl kommit om och jag lägger mig till höger så kommer dåren bakom och går in precis framför så jag tvingas nita, för att... ja jag vet inte riktigt men nån form av hämnd för att jag hade mage att kritisera hans idiot-körning skulle jag tro.
Synd min kamera inte funkade.
Så vet inte vad jag vill säga med detta annat än att man kan göra saker olagligt, köra för fort eller så, utan att det är särskilt farligt alls, eller man kan göra det på det mest medvetet idiotiska sättet.
Ytterligare ett vanligt problem är "självutnämnda" och fjuniga unga och medelålders racerförare som kräver fri lejd och att alla andra alltid ska flytta sig så de kan köra med obegränsad hastighet oavsett gällande.B Bästerortarn skrev:Lånar tråden för en ny insikt gällande regionala skillnader i bilkörande.
Efter snart 4 veckors semester i Jämtland kan jag konstatera att man här har en förkärlek för att ligga och sniffa andra bilar röven. Trots att det så gott som alltid är snudd på tomt på vägarna i övrigt.
Fiskevägen (Lv340) är till största del 80 kmh men det går sällan långsammare än 90-95 kmh och det finns väldigt gott om vilt. Jag har själv dom senaste veckorna tvingats till kraftiga inbromsningar 3-4 gånger på grund av djur som sprungit ut på vägen.
Förutom att det är sunt förnuft att inte ligga 2-3 billängder efter varandra så kan man ju tycka att vilt-aspekten gör det ännu mer självklart att INTE sniffa röv på vägarna men det har uppenbarligen trög-jämtarna inte fattat.
En annat regionalt fenomen (eller kanske landsbyggdsstandard) är kepsfarbröder som agerar som självutnämnda trafikpoliser. Dom ligger och tuffar på 5-10 kmh under gällande hastighetsgräns och när man hinner upp dom så lägger dom sig demonstrativt i mitten av vägen för att förhindra att bli omkörda.
Redigerat:
Det låter ganska likt vad som hände mig igår utanför Jönköping.
Från 100 km/h till 60 vid korsning. En röd Chrysler kommer i... något mer än 60 ifatt mig som håller hastigheten. När jag har mage att inte hålla fritt avstånd bakåt blir han irriterad och ljustutar och gestikulerar.
När det är tvåfiligt något hundratal meter längre fram slänger han sig förbi, svänger in framför mig och tvärbromsar.
Från 100 km/h till 60 vid korsning. En röd Chrysler kommer i... något mer än 60 ifatt mig som håller hastigheten. När jag har mage att inte hålla fritt avstånd bakåt blir han irriterad och ljustutar och gestikulerar.
När det är tvåfiligt något hundratal meter längre fram slänger han sig förbi, svänger in framför mig och tvärbromsar.
kashieda skrev:Det låter ganska likt vad som hände mig igår utanför Jönköping.
Såna idioter har nog mer än en diagnos.kashieda skrev:Det låter ganska likt vad som hände mig igår utanför Jönköping.
Det finns väl snart inga unga som orkar cykla längre - dvs om inte cykeln är el- eller motordriven. Det verkar vara "farligt" att "vardags-anstränga" sig. Motion skaffar man sig i stället genom att åka till sitt gym där man köpt sitt dyra medlemskort.N Nyikåk skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Polisen gör faktiskt en liten miss här. Han kan absolut klaga på att taxichauffören kör 103 km/h där det är 70 km/h, eller att han köra slalom. Däremot är det inte otillåtet att köra om till höger där, eftersom hastighetsbegränsningen är 70 km/h. Klippet är lite gammalt och det har varit 80 km/h där innan, men eftersom han själv säger 70-sträckan så antar jag att det var 70 km/h då.F fusion skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Nja, att han är klockad på 70-sträckan är ju inte detsamma som att det (bara) var där han körde om på insidan.
Ja, du har kanske en poäng där. Antar att legget primärt åkte pga slalom körning + 33km/h över.
Synd att polisens bevisfilm inte lades ut i prorammet.
Har man 100% behov av körkortet i jobbet så måste man sköta sig.
Synd att polisens bevisfilm inte lades ut i prorammet.
Har man 100% behov av körkortet i jobbet så måste man sköta sig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Det är sant iofs. Vet bara att det är 70 km/h där polisen stod, nu. Hur det var för 4 år sen minns jag inte. De har ändrat mellan 70 och 80 där i och med vägarbeten som hållit på hur länge som helst. Kan varit 80 km/h vid Bredäng och så blev det 70 km/h längre fram, vid Skärholmen. Ser ut som de svängde av vid Kungens Kurva S, på den tiden avfarten var på höger sida.Nötegårdsgubben skrev:
Nja, ja, man får köra om på höger sida om det är max 70 km/h MEN man får inte sicksacka mellan filerna och ibland köra om på vänster sida å ibland på höger sida.Fairlane skrev:Polisen gör faktiskt en liten miss här. Han kan absolut klaga på att taxichauffören kör 103 km/h där det är 70 km/h, eller att han köra slalom. Däremot är det inte otillåtet att köra om till höger där, eftersom hastighetsbegränsningen är 70 km/h. Klippet är lite gammalt och det har varit 80 km/h där innan, men eftersom han själv säger 70-sträckan så antar jag att det var 70 km/h då.