C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Någonstans 2020 vaknade kommunens trötta byggnadsnämnd till och beslutade att vita fönster var OK trots allt i området. De som målade efter detta kunde söka bygglov i efterhand. 40 fall är fortfarande pågående.
Helt otroligt - så (för de som målat vitt förmodar jag) slutade det hela alltså bara med en massa onödigt pappersarbete och avgifter och sedan undrar folk varför det är så extremt långa handläggningstider på bygglov :seenoevil:

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Helt otroligt - så (för de som målat vitt förmodar jag) slutade det hela alltså bara med en massa onödigt pappersarbete och avgifter och sedan undrar folk varför det är så extremt långa handläggningstider på bygglov :seenoevil:
Det som kanske upplevs som mest orättvist är att för vissa innebär det byggsanktionavgift och återställande medan för andra är det byggsanktionsavgift och beviljat bygglov i efterhand. Allt beroende på när kommunen vände i frågan och hur det relaterar till överträdelsen i tid.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Områdena är väldigt sårbara. De är planerade med sådan stringens att de flesta tillägg och ändringar "rubbar cirklarna".
Lider man av OCD ska man kanske jobba med något annat än att stadsplanera.

Varför inte tillämpa samma metod på andra områden? I Vasastan ska det inte vara tillåtet med platt-TV. Har du en Saab 9-5 av de sista årsmodellerna så får du inte byta bil. Bor du i Enskede så går det bra att ha mobiltelefon, men då ska den sitta fast i väggen med spiralsladd.

Det här är så dumt så att klockorna stannar. De enda som rör sig i det där området är väl de som bor där? Låt de själva bestämma vad de vill ha för färg på fönstren. Eller åker tjänstemännen runt i kommunens bostadsområden på helgerna för den kulturella upplevelsen av att se bruna fönster?

• Gilla
  • Arg
  • Älska
Muhrman och 18 till
  • Laddar…
Empirin talar helt emot vad du uppger. Cirka 130 fall i ett enda område är uppe för tillsyn. Det är 130 familjer.

Hur stor andel av fastighetsägarna är detta?
Om folk begår regelbrott, ska man ändra på reglerna då bara för att folk är slöa och allmänt korkade?
Hårdare åtgärder och eventuellt lite kontroller i berörda områden någon gång per år.

Man måste ju kunna ha regler och krav samt lagar i ett land.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Håller med, idioti av kommunen.
De borde givetvis enbart ha krävt återställning av fönstren etc!

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
De borde givetvis enbart ha krävt återställning av fönstren etc!
Ja, antingen det, eller om man nu kommit fram till att vitt är okej, bara släppa det.
Att säga att brunt är det som gäller om du inte söker bygglov för då är det också okej med vitt är det som i mina öron är idioti.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Om folk begår regelbrott, ska man ändra på reglerna då bara för att folk är slöa och allmänt korkade?
Nej, man ska ändra reglerna för att de inte har något folkligt stöd. Det offentliga är till för medborgarna, inte tvärtom.

• Gilla
  • Älska
Muhrman och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hårdare åtgärder och eventuellt lite kontroller i berörda områden någon gång per år.

Man måste ju kunna ha regler och krav samt lagar i ett land.
Man måste ta hänsyn till vad empirin visar gällande invånarnas vilja att efterfölja nya regler. Annars bryter vårt demokratiska samhälle ihop genom att lagar och makten förlorar sin legitimitet.

Och här är det ännu värre, politikerna har smugit igenom ett regelverk utan stöd bland de boende, de enda som berörs av regelverket.

• Gilla
Oldfart och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
åker tjänstemännen runt i kommunens bostadsområden på helgerna för den kulturella upplevelsen av att se bruna fönster?
Nej, å i synnerhet inte i Skogås, då det ligger en mil (genom skog och landsbygd) från centrala Huddinge. Det är en kommunal koloni som genom historiska nycker kommit att tillhöra fel förortskommun. Det borde rimligen tillhöra Haninge eller vara en egen kommun med Trångsund, men det senare ville inte ens invånarna när det väl folkomröstades om det för 15 år sen.
Kartbild som visar Skogås läge i relation till Huddinge och omgivande områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Jag har numera svårt att känna något annat än förakt för sådant här. Här ska alla villor som kommunen ordnat mark åt, ha röda tak, sedan ett par decennier, när kommunen själva bygger daghem och skolor i dessa områden så är det aldrig röda tak som gäller, då blir det aluzink eller zedum osv..

I några år var det tom omöjligt att få sätta upp solpaneler på taken, dessa är ju inte så ofta röda :rolleyes:

Min tolkning varför det är på detta sätt, helt enkelt att det är för många anställda på kommunen som inte har något vettigt att göra, därför genomför man sådant här.:cry:

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snailman Snailman skrev:
Min tolkning varför det är på detta sätt, helt enkelt att det är för många anställda på kommunen som inte har något vettigt att göra, därför genomför man sådant här.:cry:
Det är nog mer att vi har ett rätt homogent skrå som utbildar sig inom arkitektur och samhällsbyggnad på våra universitet och högskolor. De får sedan anställning på kommunerna (och numera även på konsultbolag som kommunen upphandlar) och arbetar där systematiskt för att sin grupps värderingar ska få genomslag i samhället genom regleringar och kontroll. En stark professionskultur skulle man kunna säga.

Ovanpå detta finns ju starka legala och kulturella incitament för kommuner att hålla denna grupp sysselsatt och därmed vid köttgrytorna.

Lite mer pluralism och mångfald skulle nog denna sektor må bra av, den är som många delar av det kommunala Sverige lite skyddad och navelskådande.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Det är nog mer att vi har ett rätt homogent skrå som utbildar sig inom arkitektur och samhällsbyggnad på våra universitet och högskolor. De får sedan anställning på kommunerna (och numera även på konsultbolag som kommunen upphandlar) och arbetar där systematiskt för att sin grupps värderingar ska få genomslag i samhället genom regleringar och kontroll. En stark professionskultur skulle man kunna säga.

Ovanpå detta finns ju starka legala och kulturella incitament för kommuner att hålla denna grupp sysselsatt och därmed vid köttgrytorna.

Lite mer pluralism och mångfald skulle nog denna sektor må bra av, den är som många delar av det kommunala Sverige lite skyddad och navelskådande.
Det var nog den mest återhållna underdrift jag någonsin läst :)

I kulturmiljöprogrammet från 2019 ingår också någon övergiven skola i Skogås har jag för mig, nerklottrad och med plywood för fönstren. Oklart om den måste bevaras exakt i dagens skick...

Däremot planerar kommunen ett 16-vångingshus vid Fullersta torg, som utpekas som särskilt värdefullt i kulturmiljöinventeringen. Men det sticker så klart inte ut på samma sätt som vita fönster.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
A
Det är nog mer att vi har ett rätt homogent skrå som utbildar sig inom arkitektur och samhällsbyggnad på våra universitet och högskolor. De får sedan anställning på kommunerna (och numera även på konsultbolag som kommunen upphandlar) och arbetar där systematiskt för att sin grupps värderingar ska få genomslag i samhället genom regleringar och kontroll. En stark professionskultur skulle man kunna säga..
Bara för att man utbildat en massa folk till saker som inte behövs så MÅSTE man ju inte anställa den..
Dessa hitte-på tjänster kommer förhoppningsvis att ryka i den kommande lågkonjunkturen, åtminstone i det privata näringslivet. Kommunerna kommer man naturligtvis som vanligt spara genom att sparka de som tar hand om gamlingar och lagar VA system istället.

Och en passande länk: Professor: Akademiker massutbildas till kunskap ingen efterfrågar

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mnils skrev:
Bara för att man utbildat en massa folk till saker som inte behövs så MÅSTE man ju inte anställa den..
Dessa hitte-på tjänster kommer förhoppningsvis att ryka i den kommande lågkonjunkturen, åtminstone i det privata näringslivet. Kommunerna kommer man naturligtvis som vanligt spara genom att sparka de som tar hand om gamlingar och lagar VA system istället.

Och en passande länk: Professor: Akademiker massutbildas till kunskap ingen efterfrågar
Det är nog mer tvärt om. Först har det skapats en lagstiftning/verksamhet kring byggnadskulturvård och sen har utbildningarna kommit till.

Claes Sörmland
joakim_j joakim_j skrev:
Det var nog den mest återhållna underdrift jag någonsin läst :)
Tack, jag försöker mitt bästa att hålla emot. Kan ju inte vara ung och arg hela livet. Och sen insikten med stigande ålder att det inte blir bättre på denna front utan snarare tvärt om.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.