Är det en bra idé att lägga underak (vet inte om det är korrekt benämning, på engelska heter det drop ceiling) på/under ett befintligt tak i ett rum? Takhöjden kommer såklart att minska med 10-15 cm, men jag är sugen på fördelarna med ett undertak. Att enkelt kunna dra kablar, integrera spotlights med mera. Är detta en dum idé? Har normal takhöjd (240 cm nånting om jag minns rätt) i dagsläget.

Ledspotligts bygger bara någon centimeter så välj var du ska ha spotligtsen, skruva upp ribbor, dra vp-slang, hem med elektriker och montera ett "permanent" innertak.

Det är ju inte så att man gör ny elinstallation i taket med bara något år i mellan gångerna.
Jag fräste rännor i gamla innertaket för vp-slang + nya dosor och kunde fästa nya innertaket direkt i gammla utan någon glipa.
Detta var första gången installationen i taket förändrades sedan 50-talet, så det är nog ingen större förlust om man skulle behöva riva ner allt nästa gång.

Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Ledspotligts bygger bara någon centimeter så välj var du ska ha spotligtsen, skruva upp ribbor, dra vp-slang, hem med elektriker och montera ett "permanent" innertak.

Det är ju inte så att man gör ny elinstallation i taket med bara något år i mellan gångerna.
Jag fräste rännor i gamla innertaket för vp-slang + nya dosor och kunde fästa nya innertaket direkt i gammla utan någon glipa.
Detta var första gången installationen i taket förändrades sedan 50-talet, så det är nog ingen större förlust om man skulle behöva riva ner allt nästa gång.
Det är ju en smart grej jag inte tänkte på ens. Men tror att jag gillar lite flexibilitet med ett tak man kan modifiera lite hur och när man vill. T.ex. vill jag placera ut en trådlös accesspunkt med alla kablar dolda. Sedan rätt vad det är har tekniken gått så mycket framåt att man inte behöver några klumpiga accesspunkter. Då är det ju skönt att kunna köpa en ny platta och bli av med alla skruvhål med mera :).

Det finns dessutom ganska fina takplattor så man kan variera utseendet efter kanske 10-15 år om man får lust till det. T.ex. tyckte jag dessa var ganska fina om än lite svulstiga för en normal villa kanske: https://www.art3d.com/designs/a1090...x2--plastic-sheet-in-white(12-pack-48-sq-ft)/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.