Klantade mig med ena måttet, så fick göra om fönsterskyddet lite. Men nu har jag gjort om, och gjort rätt. Kompledig på fredag, så då blir det fullt ös hela helgen. Aldrig gjort fönster förut, så det blir spännande. Får jag ju testa nya inköpet också, speedheater cobra (y):D

Gjorde ett tillfälligt bord utav några pallar med. Perfekt arbetshöjd (y)
 
  • Röd träfasad med fönster, ett täckt med plast i syfte att renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Improviserat arbetsbord gjort av pallar med ett fönsterskydd och tre fönsterramar i ett skjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 9 till
  • Laddar…
Efter mycket eftersökning så kan jag stolt avsluta fiskbensgolvet.
 
  • Nylagd fiskbensparkett i ett rum med vit och gråmålad vägg samt en dörr ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Mrgerbik och 37 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Klantade mig med ena måttet, så fick göra om fönsterskyddet lite. Men nu har jag gjort om, och gjort rätt. Kompledig på fredag, så då blir det fullt ös hela helgen. Aldrig gjort fönster förut, så det blir spännande. Får jag ju testa nya inköpet också, speedheater cobra (y):D

Gjorde ett tillfälligt bord utav några pallar med. Perfekt arbetshöjd (y)
Spika eller skruva på några brädor i ett kryss så bordet blir stadigt.
Vi vill inte höra om hur bordet kollapsade och rutor krossades.

//AA
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Spika eller skruva på några brädor i ett kryss så bordet blir stadigt.
Vi vill inte höra om hur bordet kollapsade och rutor krossades.

//AA
Tänkte göra det, men jag drog ihop det med 6x160 skruv, inklusive mittenregeln, så det är stadigt som tusan (y);)
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Timrat vidare
 
  • Pågående timmerarbete på ett hus med synlig stomme och byggställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt timmer läggs till i en befintlig timmerkonstruktion, med verktyg och byggnadsmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Norrtull och 30 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Klantade mig med ena måttet, så fick göra om fönsterskyddet lite. Men nu har jag gjort om, och gjort rätt. Kompledig på fredag, så då blir det fullt ös hela helgen. Aldrig gjort fönster förut, så det blir spännande. Får jag ju testa nya inköpet också, speedheater cobra (y):D

Gjorde ett tillfälligt bord utav några pallar med. Perfekt arbetshöjd (y)
Speedheater Cobra är ett fantastiskt verktyg. Två tips:

1. Lägg en gammal filt, täcke eller något annat mjukt på bordet. När jag trixar med fönster gillar jag att är det är mjukt under. Inte för mjukt så att det wobblar såklart.
2. Om du har kvar fönstren i ramarna när du målar, så har jag konstaterat att det fungerar fint att lägga en låda, typ skokartong mitt på bordet och sedan lägga fönstret så att glasrutan ligger på kartongen. Då kommer du åt att måla hela ramen runt om utan att behöva lägga under träbitar eller liknande.
 
  • Gilla
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Speedheater Cobra är ett fantastiskt verktyg. Två tips:

1. Lägg en gammal filt, täcke eller något annat mjukt på bordet. När jag trixar med fönster gillar jag att är det är mjukt under. Inte för mjukt så att det wobblar såklart.
2. Om du har kvar fönstren i ramarna när du målar, så har jag konstaterat att det fungerar fint att lägga en låda, typ skokartong mitt på bordet och sedan lägga fönstret så att glasrutan ligger på kartongen. Då kommer du åt att måla hela ramen runt om utan att behöva lägga under träbitar eller liknande.
Jag har hört mycket gott om cobran, så jag har höga förväntningar :D

Tänkte lägga en handduk under bågen, borde fungera bra?
Glasen kommer tas ur, ska ge bågarna lite välbehövlig kärlek, då dom inte sett ut att ha fått det på ett tag. Ska även byta glaset i innerbågen till ett 4mm energiglas. Enligt en kollega så ska det gå bra, då han gjort det på ett flertal fönster. Har funderat lite på det, så att gångjärnen klarar den extra lasten som blir. Men jag testar väll och ser. I värsta fall får jag komplettera med ett extra. Men vore smutt att slippa :D
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Ett sätt att bygga ett fällbart tak.
Vagt OT. Ett utekök kan väl passera som verktyg.
På sargen sitter fyra förstärkta vinklar. En M10 gängstång går rakt igenom. Varje hörn har en fällbar bock som förstyvats diagonalt med en plyfabit.
Känns som om det tar evigheter att gänga runt muttrar för att få allt dar det skall vara.
Del av ett fällbart tak på ett utekök med förstärkta vinklar och en gängstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I andra änden sitter gängstången i övre läget. Diagonalstag från axel till axel ger stabilitet i andra riktningen.
Fällbart utekökskonstruktion med väderskyddat tak, byggt av trä, står vid en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fälls inte ner helt men ger lite bättre skydd i vinter hoppas jag. Nu är taktäckningen provisorisk. Lägger troligen korrugerad plast senare. Nu får en lättpressenning duga.
Ett halvfärdigt, fällbart träutetakkonstruktion vid en sjö med provisorisk presenning och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När det blivit grått kommer det se bra ut.
Fällbart tak på ett utekök under konstruktion med oskyddat trästomme och uppfällda fönsterluckor vid en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade tid att sätta upp fönsterluckorna. Därmed fick jag allt jag tänkt göra gjort denna resa.
Timrad stuga med sluttande tak och tillfälligt täckt med presenning, belägen i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I dag hemresa. Städa upp och släpa tillbaka verktyg och packning. Köket fungerar åtminstone till disk så här långt.
Halvfärdigt utekök med fällbart tak i trä, nära en sjö, med provisorisk presenning och verktyg på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
hugggos och 44 till
  • Laddar…
Tre halvdagar la jag förra veckan på att göra svärföräldrarnas fula balkong lite finare.

Före:
Före-renovering bild av en orenoverad balkong med smutsig betonggolv och alg-belagd räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Nytt trägolv på balkong med vattenpass och en pekande finger som visar det jämna resultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad balkong med nytt trägolv och tre personer som sitter under ett parasoll och njuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Allroad och 24 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Tre halvdagar la jag förra veckan på att göra svärföräldrarnas fula balkong lite finare.

Före:
[bild]

Efter:
[bild]
[bild]
Total makeover! :love:
 
  • Älska
Sthlm1891
  • Laddar…
Jag har öppnat en burk tjära med en skruvmejsel:
Öppnad burk med tjära, pensel och balsamterpentinflaska på träbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett lager:
Ett lager tjära applicerat på en del av en träplankdörr på ett rött träskjul, med verktygsbänk synlig inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyfsat svart.
Svartmålad dörr på en röd träladugård med en burk tjära och pensel på bord intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Tre halvdagar la jag förra veckan på att göra svärföräldrarnas fula balkong lite finare.

Före:
[bild]

Efter:
[bild]
[bild]
Verkligen snyggt!
Ett rejält lyft.
 
  • Älska
Sthlm1891
  • Laddar…
Byggt en liten pokal till dagens backgammon-turnering.

Två röda tärningar balanserade på en liten träkub som pokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 23 till
  • Laddar…
Provat VFDn jag köpte för 9år sen.

Fick tag i en Arboga E100S förra veckan men har inte 3-fas i garaget. @Höghus påpekade att detta var en lösning och det verkar ju som om VFDn jag hade liggande fungerar för ändamålet. Inte rätt motor i filmen, men VFDn är lagom specad till borren, om man kan D-koppla motorn i Arbogan.
 
  • Gilla
scooter och 13 till
  • Laddar…
Rev klinkers i hallen igår och skrapade loss löst fix, idag har jag spacklat upp bättre underlag för måndagens läggning av ny klinkers, sedan är hallen redo för trappa till ovanvåningen!
 
  • Nyspacklat golv i en hall med en dammsugare och skor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.