Kan dicotex funka på mossan jag har på mina takpannor
 
P Paxman skrev:
Det tror jag inte. Dicotex tar tvåhjärtbladiga ogräs, och det är inte mossa vad jag vet. Det finns en lååååång tråd på forumet om mossbekämpning på tak: [länk]
Jo det vet jag, men discotex har jag hemma inte det andra
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Kim B Kim B skrev:
Hej, lånar tråden lite.
Vi har ogräs i vår gräsmatta som skulle behöva bekämpas. Någon som har provat beställa från amazon.se?
Hittade denna och undrar om någon har erfarenhet av produkten och hur leverans från amazon har gått?

[länk]

MVH Kim
Hej
Har köpt några förpackningar via Amazon utan problem. Har dock inte provat ännu. Ev prov kommande dgar.
 
Shinue Hobbysnickarn skrev:
Hej
Har köpt några förpackningar via Amazon utan problem. Har dock inte provat ännu. Ev prov kommande dgar.
Okej, meddela gärna hur det går och tillvägagångsätt om du orkar! :)
 
Rätta mig om jag har fel, men detta är väl Jordreva?


Gräsmatta med Jordreva blandat med gräs och ett löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan man använda för medel för att bekämpa dom? Det skrivs en del om att man kan bekämpa dom med just Dicotex, men i så fall har mina jordrevor inte förstått det. ;). För de jordrevorna som har växt på samma ställa som klövern har fått sig en dos Dicotex. Klövern har försvunnit, men jordrevorna består...
 
nino nino skrev:
Kan dicotex funka på mossan jag har på mina takpannor
Jag skulle rekommendera Grön-Fri till takpannorna. Lite bökigt första gången, då man mekaniskt måste ta bort mossan. Men efter det så är du problemfri resten av livet ;). Bara att spruta ut var 5:e år, eller vilket intervall det är som gäller.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kan dicotex funka på mossan jag har på mina takpannor
Nej
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R
Går det bra att förvara ”Dr Stähler” i ett kallgarage? Där bli ju minusgrader på vintern och uppåt 30c på sommaren.
 
Stickan56
R Ramuu skrev:
Går det bra att förvara ”Dr Stähler” i ett kallgarage? Där bli ju minusgrader på vintern och uppåt 30c på sommaren.
Det här är det enda som står i specen:
Storage Store separately from food and feed, out of reach of children and only in the sealed original packaging.

Jag vet att vi förvarar glyfosat i kallförråd.

Stickan
 
R Ramuu skrev:
Går det bra att förvara ”Dr Stähler” i ett kallgarage? Där bli ju minusgrader på vintern och uppåt 30c på sommaren.
Det tanke på att dessa medel börjar bli svårare och svårare att få tag i så chansar jag inte med mina flaskor Dicotex...de står inomhus i rumstemperatur.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Kim B Kim B skrev:
Okej, meddela gärna hur det går och tillvägagångsätt om du orkar! :)
Enligt instruktionen ska man blanda 50 ml i 5 L vatten vilket ska räcka till att behandla 50 m2.
Jag blandad ca 15 ml i 1 L vatten och punkt besprutade diverse ogräs. Tyvärr har jag inte (ännu) sett någon effekt. Blir nytt försök med starkare dos. Återkommer med rapport.
 
  • Gilla
Kim B
  • Laddar…
Shinue Hobbysnickarn skrev:
Enligt instruktionen ska man blanda 50 ml i 5 L vatten vilket ska räcka till att behandla 50 m2.
Jag blandad ca 15 ml i 1 L vatten och punkt besprutade diverse ogräs. Tyvärr har jag inte (ännu) sett någon effekt. Blir nytt försök med starkare dos. Återkommer med rapport.
Jag tror att du ska vänta minst en vecka för att se resultatet.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Shinue Hobbysnickarn skrev:
Enligt instruktionen ska man blanda 50 ml i 5 L vatten vilket ska räcka till att behandla 50 m2.
Jag blandad ca 15 ml i 1 L vatten och punkt besprutade diverse ogräs. Tyvärr har jag inte (ännu) sett någon effekt. Blir nytt försök med starkare dos. Återkommer med rapport.
Har du besprutat någon Jordreva? I så fall är jag extra intresserad av resultatet. Dicotex verkar inte fungera på Jordreva, i.a.f i doseringen 1:100.
 
M Mad_Man skrev:
Har du besprutat någon Jordreva? I så fall är jag extra intresserad av resultatet. Dicotex verkar inte fungera på Jordreva, i.a.f i doseringen 1:100.
Dicotex och andra liknande preparat tar död på det mesta utom gräs. Observera att det finns grässorter som betraktas som ogräs men de blir kvar.
Jag har fått bort liknande växter (vet inte om det är jordreva, men är likt), i min gräsmatta mha Loredo Quattro. Stroller fungerade också.
De olika fabrikaten är litet olika, men liknar varandra, men alla borde funka. Att öka dosering är inte lösningen. Punktbehandling är effektivare. Spruta helt enkelt två ggr med 1-2 timme mellanrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.