35 008 läst · 80 svar
35k läst
80 svar
Varning för Byggmax produkter - ingen kvalitetskontroll
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Sist var det vinkeljärn och skruv som skulle vägas. Vågen funkade inte och man fick gå genom halva butiken för att hitta en våg som funkade och försöka memorera siffror och bokstäver för de olika varorna. När jag köpte vvs-prylar tidigare hade jag hunnit till kassan när jag fick veta jag skulle göras deras jobb också. Gissa om man blev irriterad.Jonas Persson skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Jämför priserna och du ser att det blir dyrt att märka alla dessa kopplingar. Igen, detta är inte unikt för Hornbach.imported_Benno skrev:Sist var det vinkeljärn och skruv som skulle vägas. Vågen funkade inte och man fick gå genom halva butiken för att hitta en våg som funkade och försöka memorera siffror och bokstäver för de olika varorna. När jag köpte vvs-prylar tidigare hade jag hunnit till kassan när jag fick veta jag skulle göras deras jobb också. Gissa om man blev irriterad.
Tänk vad mycket som byggts sen Byggmax öppnade. Folk gick man ur husen för att börja hemma snickra.
Innan dess hade väl knappt någon råd att bygga.
Själv gillar jag att handla där ibland.
Innan dess hade väl knappt någon råd att bygga.
Själv gillar jag att handla där ibland.
Jag har slutat köpa virke på byggmax. Är det inte krokigt redan i butiken så kroknar det på vägen hem. Dessutom är dom inte längre nämnvärt billigare än konkurrenterna.
Däremot har jag köpt mycket cement/betong, leca, armering och cellplast där - Prylar som är svåra att misslyckas med. Man får kolla datum på cementen så man inte får nån gammal bortglömd pall som stått ute i regnet...
Däremot har jag köpt mycket cement/betong, leca, armering och cellplast där - Prylar som är svåra att misslyckas med. Man får kolla datum på cementen så man inte får nån gammal bortglömd pall som stått ute i regnet...
Det misstaget gör man bara en gång Det är som med alla varor i alla butiker kommer man med något till kassan som saknar streck-kod så blir det problem. Jag gillar självplocket av skruv och beslag man kan dels undersöka så man verkligen får rätt modell då de inte är plastinbakade och man kan köpa precis så många som man behöver. Jag gillar däremot inte slarvpellar som lägger tillbaka saker de fingrat på i fel back så man kommer hem med 18 skruv av rätt längd och två som är för korta!imported_Benno skrev:Sist var det vinkeljärn och skruv som skulle vägas. Vågen funkade inte och man fick gå genom halva butiken för att hitta en våg som funkade och försöka memorera siffror och bokstäver för de olika varorna. När jag köpte vvs-prylar tidigare hade jag hunnit till kassan när jag fick veta jag skulle göras deras jobb också. Gissa om man blev irriterad.
Hornbachs personal är generellt bra, lite äldre och vet vad de snackar om, de yngre hjälper till med vad de kan och hämtar de äldre när de inte kan. Övriga bygglador verkar bara ha 20-åringar utan någon annan erfarenhet anställda.
Redigerat av moderator:
Men nog finns det kunder inom en mils radie från Byggmax?? Hela Svartbäcken/Nåntuna och Luthagen tex ligger ju där. Några av Uppsalas äldsta områden (ca 80 år). Vi har promenadavstånd till både Byggmax och K Rauta.Erik Jansson64 skrev:Det intressanta med Byggmax, förutom pris, kvalitet och service förstås, är lokaliseringen (var det ligger).
I mitten på 90-talet bodde jag ett par säsonger i Stenhagen, nyproduktion Uppsalahem (4 tusen för en 2:a). Samtidigt lades Konsumbutiken ner, och byggnaden (vid infarten på 55:an efter Flogsta) revs. Det gick inte ens att cykla dit från stan utan omvägar. Nu till poängen: Det fanns, i mitten 90-talet, inte ett j-la jota till butiker, service eller någonting i Uppsala väster och norr om Flogsta/ Luthagen. Nada, zilsh, niente!
Sedan slog Byggmax upp sina portar i Librobäck, bakom bilprovningen. Varför? Där fanns väl inga kunder inom en mils radie.
För att förstå byggvaruhandeln i Uppsala, bör man fundera över två saker: 1 varför lade den enda tidigare bygghandeln (f d Järlåsa brädgård, numera Woody) och flyttade till Fyrislunds industriområdes sydöstra delar. Svar: De gick inte så bra, BM konkurrerade och till slut gav de upp och blev uppköpta av Woody. Rätta mig om jag har fel.
2: Den enda andra hantverkarkedja, som också vänder sig till privatpersoner i hela norra och Västra Uppsala, valde samma område. Vilka? K-Rauta förstås.
Vad är då poängen med allt detta. I Fyrislund ligger alla andra tätt: Bauhaus, Woody, Beijer, IKEA, Jula, Biltema etc. All i samma korsningar. Varför bara två (2!) i norrort. Ja det är ju bara att titta på åt vilket håll Uppsala med omnejd bygger ut: åt söder och öster. I väster, längs 55:an mot Enköping/Västerås är det I princip byggstopp. Varför?
Fortsättning följer ...
Virke på Byggmax är värdelöst, webben säger bara att de 5250 löpmeter av en sort inte någon info om i vilka längder! Så dyrt som allting är numera så vill man köpa i så vettiga längder som möjligt, att behöva såga av en meter på varje regel blir dyrt! Man kan ha roligare än att stå på återvinningen och kasta en hög spillbitar man vet att man betalt 60kr styck för!useless skrev:
De Byggmax jag besökt har oftast haft en längd plockbar övriga har stått högt uppe i ställen och måste lyftas ner med truck och då skall man först hitta någon som får köra truck och sedan så skall inte någon annan kund ha hunnit parkera ivägen för det som skall ner. Hornbach och vissa Bauhaus är bättre på att ha alla sorter framme.
Ja vad är egentligen grejen med usla hemsidor i byggbranschen? Usel filtrering, sökfunktioner som inte hittar och ibland saknas lagersaldo. Tror det var XL-bygg där det stod "Ring butiken och fråga om lagersaldo" på varje produkt. Känns som postorder på 90-talet.mcr108s skrev:Personal förstår jag betyder mycket, har själv ingen bra erfarenhet av personalens kunskapsnivå. Men du säger att du shoppar runt alltså... inte direkt utesluter någon?
Men om du ska ha bruk, gjutning osv, var åker du då?
Är det någon som konsekvent förordar mindre typ Bolist framför kedjorna?
Det jag gillat med Byggmax är att de har den minst värdelösa hemsidan... och att det varit det närmaste för mig. Övriga handlares hemsidor är ju under all kritik.
Där slår ju Biltema och Jula alla andra med hästlängder. Lagersaldo på allt OCH plats i varuhuset. Ska man handla mycket får man ju springa runt som en yr höna på t.ex k-rauta där inget står var det är...
Jag har byggt ett hus på strax under 200 kvm i lösvirke med allt vad det innebär. I vår by har vi woody, xl, bejiers, byggmax och Jem & fix. Tycker att byggmax varit bäst på de flesta sätt och förmodligen den butik jag spenderat både mest tid och pengar i. Kvalitetskontrollen får man stå för själv och tekniska grejer köper man långväga för att få bättre märke och därmed kvalitet och garanti. Men gips, enkel cement, lättklinker och trävaror tycker jag att byggmax varit oslagbara på!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 371 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 371 inlägg
Byggmax har sina för och nackdelar men det är mer och mer sällan jag kliver in där för att det är så rackarns omständigt och tidskrävande att ta sig genom. Trävaror och byggskivor förutom gips och 15mm plyfa köper jag billigare och bättre på annat ställe. Har inte kollat dagspriserna men för 6mån sen var byggmax billigast i kommunen på ”badrumsplyfa” och t om företagen hade börjat hämta där.
På tryckimpregnerat verkar byggmax ha tappat sin spets och standardlängderna som byggladorna har gjorde det billigare för mig när jag gjorde min altan.
Sten och sånt har jag tyckt byggmax har haft bra sortiment och pris på. Prisvärda och bra laminatgolv hade dom också men osäker på hur det står sig idag.
På tryckimpregnerat verkar byggmax ha tappat sin spets och standardlängderna som byggladorna har gjorde det billigare för mig när jag gjorde min altan.
Sten och sånt har jag tyckt byggmax har haft bra sortiment och pris på. Prisvärda och bra laminatgolv hade dom också men osäker på hur det står sig idag.
Hade Hornbach legat närmare än 16 mil härifrån skulle jag inte tvekat, kollar man in deras produktval och priser är det ju en solklar vinnare.
Byggmax 6 mil och har köpt det mesta där då man inte behöver pruta och kan gå runt i lugn och ro utan att vara omsvärmad av flera ur personalen.
Har XL-Bygg och Optimera 1,5 mil ifrån men för varenda grej man ska köpa måste man ringa i förväg och bestämma priset och då även köpa typ en pall för att priset ska vara OK. Av princip borde man inte handla på sådana ställen. Ingen spontanhandel. Förstår att de är dyra för man kan få, frivilligt eller ofrivilligt, en eller två "personal shopper" när man är där.
Byggmax 6 mil och har köpt det mesta där då man inte behöver pruta och kan gå runt i lugn och ro utan att vara omsvärmad av flera ur personalen.
Har XL-Bygg och Optimera 1,5 mil ifrån men för varenda grej man ska köpa måste man ringa i förväg och bestämma priset och då även köpa typ en pall för att priset ska vara OK. Av princip borde man inte handla på sådana ställen. Ingen spontanhandel. Förstår att de är dyra för man kan få, frivilligt eller ofrivilligt, en eller två "personal shopper" när man är där.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Tyska Heco skruv är helt ok, rödflagg på BM:s egna märke.Nissens skrev:
Men Jula har ett bredare utbud på Heco så det inhandlas oftast där. Bla gillar jag 6x80 som är lagom lång när man sammanfogar två st 45 mm reglar.