Ska det vara nån särskild skruv till golvspånskivor? Jag har försökt med två olika sorters spånskiveskruv (som jag förut använt till vanliga 12 mm spånskivor utan problem), men det är stört omöjligt att skruva i dom helt. Skruvskallen sticker upp ca 1 mm, mer pallar inte skruvdragaren. Jag provade för hand också, men efter ett tiotal skruvar så var både jag och skruvmejseln slut.

Låter som att du har en klen skruvdragare? Vanlig spånskiveskruv, typ 4,2x50-60 mm brukar försänka sig själva hur fint som helst.

Bigfoot skrev:
Ska det vara nån särskild skruv till golvspånskivor? Jag har försökt med två olika sorters spånskiveskruv (som jag förut använt till vanliga 12 mm spånskivor utan problem), men det är stört omöjligt att skruva i dom helt. Skruvskallen sticker upp ca 1 mm, mer pallar inte skruvdragaren. Jag provade för hand också, men efter ett tiotal skruvar så var både jag och skruvmejseln slut.
Jag har skruvat golvspån med min billiga 18v Hercules- (Bauhaus)-skruvdragare utan problem. Får ned skruvhuvudet iaf 1-2 mm utan problem...

En ny skruvdragare (alltid minst 14 V!) låter som det är dags för ?

Handskruva - mja - det skulle jag nog inte ge mig på frivilligt :)

/K

Ursäkta mig här alltså men en bra 12V räcker mer än väl. Makitan drar 6.5X120 utan problem.

Det vikigaste är två batterier och en laddare som är så snabb att den laddar det ena batteriet fullt medan du tömmer det andra

Handskruvandet var mest för att testa hur trögt skruven gick, ingen metod jag tänkt använda direkt.
Hur som helst så har jag provat med en ny och värre skruvdragare nu. Det funkar bättre, fast en del skruvar låter sig bara dras i helt om jag ställer in den på nära max åtdragningsmoment medan andra då försvinner ner i skivan om jag inte är snabb att stoppa. Det verkar vara rätt varierande hårdhet i spånskivorna med andra ord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.