Hej Alla!
Undrar om någon vet vem som står för stopp i badrummets brunn/stam mellan våningarna? Jag eller bostadsrättsföreningen?

problem: har en duschkabin. När man duschar går inte vattnet ned ordentligt i brunnen. Det ligger något hinder som gör att vattnet inte vill åka igenom brunnen helt och hållet. Det bildas då som en stor vattenpöl i badrummet. sökt runt en massa om vem som står för ansvaret men får inget direkt svar på min fråga.

Köpte lägenheten i december och problemet fanns även då. Men jag märkte det några månader efter köpet. Hittade en ballong och massa skräp och gägga i brunnen. Vet inte var stoppet ligger. Det enda jag vet är att vattnet inte går ned i brunnen ordentligt. Är det jag som ska betala för rörmokare eller är det bostadsrättsföreningen? För föreningen påstår att det är jag som måste stå för kostnaderna, när det heller inte är jag som orsakat problemet. Eller är det säljaren för lägenheten som står för problemet? För det är i alla fall inte jag som står för orsaken.

vore super tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Brunnen ansvarar du för att hålla ren. Där efter ligger det på föreningen.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
tack för svar!

D Daniel 109 skrev:
nekar föreningen igen hävisar jag till dig, om det är okej. :)

Det brukar gå att ta ur insatsen ur brunnen. När du gjort det så kommer du åt att rensa ordentligt. Om du tagit ur insatsen och rensat men det fortfarande inte blir något flöde så borde det vara föreningens ansvar. Har du bett föreningen specificera och visa papper på var gränsen mellan ditt och föreningens ansvar går? Det borde framgå av dokument som du skall ha tillgång till. Säljaren har i alla fall ingenting med det att göra.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det brukar gå att ta ur insatsen ur brunnen. När du gjort det så kommer du åt att rensa ordentligt. Om du tagit ur insatsen och rensat men det fortfarande inte blir något flöde så borde det vara föreningens ansvar. Har du bett föreningen specificera och visa papper på var gränsen mellan ditt och föreningens ansvar går? Det borde framgå av dokument som du skall ha tillgång till. Säljaren har i alla fall ingenting med det att göra.

Nej Har inte frågat om föreningen om papper. Men saken är den att min brunn bara består av ett enda svart hål. Finns Ingen vit hink (eller vad det kallas) inuti som man kan rensa. Den är den full av vatten till halvvägs. Har tagit ut lite vatten för att nivån ska skunk. Vet inte hur
Jag mer ska rensa.

tack för att du hjälper mig!

BirgitS
Nog bättre att du hänvisar t.ex. till Bostadsrätterna som är en rikstäckande service- och intresseorganisation för Sveriges bostadsrättsföreningar:
Vems är ansvaret om det blir stopp?
– Svårigheten är att visa om det beror på ett stopp i stammen eller stopp inne i lägenheten. Gränsen går i princip där rören kommer ut ur väggen. Är det stopp i stamledningen så kan man inte ställa en enskild medlem till ansvar.
https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/hall-koll-pa-avloppet

Det finns rensband för att komma in en bit i röret från golvbrunnen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
M Mackan Mack skrev:
Men saken är den att min brunn bara består av ett enda svart hål. Finns Ingen vit hink (eller vad det kallas) inuti som man kan rensa. Den är den full av vatten till halvvägs.
Kan du ta en bild på hur det ser ut i brunnen och ladda upp?

Läs stadgarna. Det kan hända att du ansvarar för stopp i de horisontella stammarna under badrumsgolvet. Om det är stopp i de vertikala är det föreningens ansvar. Ta reda på detta och se till att du får en spolning gjord.

BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ta en bild på hur det ser ut i brunnen och ladda upp?[

Har inte tillgång till brunnen nu men har hittat liknande bilder på internet. Det är alltså en gammal brunn.
Så här ser brunnen ut:

• Rostig avloppsränna med vatten och ett PVC-rör, röd pil pekar på en detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet avloppsrör i betonggolv med anslutet vitt PVC-rör.
    Skapa konto
  • Bild på insidan av en smutsig, oljig maskindetalj som visar förslitning och behov av rengöring.
    Skapa konto
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läs stadgarna. Det kan hända att du ansvarar för stopp i de horisontella stammarna under badrumsgolvet. Om det är stopp i de vertikala är det föreningens ansvar. Ta reda på detta och se till att du får en spolning gjord.
tack så mycket för svar! :)

Så ser det ut när jag tar bort kabinen

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller vad menar du med horisontell och vertikal? Det är väl mitt ansvar att håll brunnen ren. Sen om problemet kvarstår är det väl föreningen som får träda in?

S
Är det där ens ett badrum? Ser mer ut som en grovkällare.

Du ansvarar för tätskiktet i badrummet så om det blir vattenskada på grund av ditt badrum så blir du ansvarig.

BirgitS
Oj, en mycket gammal gjutjärnsbrunn. Gissningsvis är den runda plattan med fyrkantigt hål ett lock till röret som går under golvet där man kan komma åt att rensa mer med ett rensband.

Har du planerat in en totalrenovering av badrummet?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.