Hösten snart här med ännu högre elpriser. Bergvärmen var dyr redan förra vintern till vårt hus på strax under 400kvm. Funderar nu över vedpanna med ackumulatortankar.

Den tidigare vedpannan från ca 1970 står kvar och är ansluten till vattenburna element, se bild, men ackumulatortankarna från samma tid revs ut och slängdes när bergvärmen installerades. Från läsning i trådar här verkar ”Diom” inte vara något folk tycker är bra och borde kanske bytas. Solceller är beställda men vi får se när de levereras/monteras. Bla växelriktare är visst bristvara idag. Det finns gott utrymmen för ved/pellets och även för att sätta in en ny panna.

Vad skulle ni titta på för lösning på de här förutsättningarna? Driftsäkerhet, brandsäkerhet och lite arbete (elda sällan) är prioriterat framför låg investering. Bra leverantör likaså.

Jag har hört att pellets kan trassla/fastna och dessutom innebär brandrisk. Likaså har jag läst nånstans att kombipannor med både ved/pellets har låg verkningsgrad och inte funkar i praktiken. Särskilt inte till större hus.

• En brun pannrumspanna från Diora med mätinstrument på framsidan, omgiven av rörledningar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
känns överdrivet att förkasta pellets för brandrisk...........det är nog ytterst få såna tillbud. Tyvärr har ju pelletspriserna skjutit i höjden de också..........

• Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
B bjogul skrev:
Hösten snart här med ännu högre elpriser. Bergvärmen var dyr redan förra vintern till vårt hus på strax under 400kvm. Funderar nu över vedpanna med ackumulatortankar.

Den tidigare vedpannan från ca 1970 står kvar och är ansluten till vattenburna element, se bild, men ackumulatortankarna från samma tid revs ut och slängdes när bergvärmen installerades. Från läsning i trådar här verkar ”Diom” inte vara något folk tycker är bra och borde kanske bytas. Solceller är beställda men vi får se när de levereras/monteras. Bla växelriktare är visst bristvara idag. Det finns gott utrymmen för ved/pellets och även för att sätta in en ny panna.

Vad skulle ni titta på för lösning på de här förutsättningarna? Driftsäkerhet, brandsäkerhet och lite arbete (elda sällan) är prioriterat framför låg investering. Bra leverantör likaså.

Jag har hört att pellets kan trassla/fastna och dessutom innebär brandrisk. Likaså har jag läst nånstans att kombipannor med både ved/pellets har låg verkningsgrad och inte funkar i praktiken. Särskilt inte till större hus.
Se till att du är uppdaterad på pellets priset och lägger på en uppskattning om prisökningar där oxå… Det är en exportprodukt liksom elen till kontinenten och ser ut att påverkas mycket.

• Gilla
bjogul och 1 till
  • Laddar…
Har mycket mindre yta att värma endast 130m2 och tycker det funkar bra med pellets. Hade jag plats och tid skulle ved oxå var bra. Valde ett ”veckoförråd” för pelletsen med rak matarskruv för att minimera risken för strul.
Böjda skruvar tror jag har problem oftare. Beställer pellets i småsäckar för att minimera spån i förrådet.
När det är som kallast på vintern får jag fylla mitt förråd ca 2 ggr i veckan.

Allan J Allan J skrev:
Se till att du är uppdaterad på pellets priset och lägger på en uppskattning om prisökningar där oxå… Det är en exportprodukt liksom elen till kontinenten och ser ut att påverkas mycket.
Ja, precis. Pellets riskerar man ju också att priset sticker iväg helt okontrollerat eller att det helt enkelt inte finns när man vill beställa. Ved går ju i princip att få tag på genom att fälla ett träd.

Eta, Fröling & hargassner är väl dom som ligger i toppklass, men man får ju betala där efter också.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Baxi har bra pannor. Den finns pellets luckor till dem också.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har du 400 kvm att värma så håller jag nog på att de tyska och österrikiska pannorna är något du ska titta på.
Dyra men effektiva och lättskötta.
Pellets kommner nog att vara helt ointressant i flera år framöver. Uppköpare i andra länder betalar fantasipriser för svensk pellets och då går vi fantasipriser här också.

• Gilla
bjogul och 1 till
  • Laddar…
Hej

Här är mina erfarenheter, vi har ca 190m² och eldar med ved, ca 20m³ (björk,stjälpt)/år.

En eller flera stora acktankankar är ju grunden för att slippa elda ofta, vi har 4,5m³ och klarar oss ca 2 dygn på vintern här i Sörmland. Blir det under minus 10-15 kan det nog bli eldning varje dag lite beroende på hur mycket det blåser, sol mm. Skulle kunna tänka mig ännu större tank, ju större desto mindre beroende av att elda vissa tider, skulle vara skönt att elda bara helger t.ex.

För att få bra skiktning är det bättre med hög och smal tank än låg och bred, men det beror ju såklart på vilken plats man har.

Köpte en Atmos 50kw panna från Polen som jag konverterade till lambdastyrning, skulle inte köpa en panna utan styrning idag.

Jag skulle idag i alla fall titta på dom Österrikiska/Tyska pannorna, en investering i vedeldning är något man lever med en lång tid och utslaget på den tekniska livslängden kanske det inte blir så stor skillnad. Dom brukar väl också ha shuntstyrning mm inbyggt, som kanske tillkommer på en billigare panna.

Sen är det vedhanteringen som man behöver få ett bra upplägg på, inte för långt att bära. Gärna två förråd så att man kan elda veden från förra året och låta årets leverans ligga och torka till nästa säsong. Vi har även två veckoförråd utanför pannrummet som vi tömmer ett i taget.

Vedeldning blir lite av en livsstil

• Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
M
Jag använder idag värmepump luft/vatten och kikat lite på pelletsbrännare då jag har en combipanna med accutankar som inte används längre. Men räknar man rent krasst så behöver elen komma upp i 4kr/kWh innan det skulle vara lönsamt att elda med pellets. Och då räknar jag enbart kostnaden för inköp av pellets kontra el. Det tillkommer ju en initial investering som brännare, matarskruv mm. men det går att hitta på blocket för några tusenlappar där folk har det liggandes då dom satt in värmepumpar.

Samma sak med ved. Billigaste jag hittar idag är 900kr/m3, det blir ungefär samma kWh-pris som för pellets. Så när värmepumpen snittar sina 3 i cop och man räknat bort verkningsgrad osv. för ved/pellets-panna så ligger även break-even för ved 'a 900kr/m3 vid ett elpris på 4kr/kWh.

M Markarbetaren skrev:
Jag använder idag värmepump luft/vatten och kikat lite på pelletsbrännare då jag har en combipanna med accutankar som inte används längre. Men räknar man rent krasst så behöver elen komma upp i 4kr/kWh innan det skulle vara lönsamt att elda med pellets. Och då räknar jag enbart kostnaden för inköp av pellets kontra el. Det tillkommer ju en initial investering som brännare, matarskruv mm. men det går att hitta på blocket för några tusenlappar där folk har det liggandes då dom satt in värmepumpar.

Samma sak med ved. Billigaste jag hittar idag är 900kr/m3, det blir ungefär samma kWh-pris som för pellets. Så när värmepumpen snittar sina 3 i cop och man räknat bort verkningsgrad osv. för ved/pellets-panna så ligger även break-even för ved 'a 900kr/m3 vid ett elpris på 4kr/kWh.
Nyfiken fråga bara: Vilket pelletspris räknade du på då?

En fråga rörande löv eller barrved, själv har jag egen skog och fri tillgång till ved.
Jag eldar allt, björk, al, sälg, asp och framför allt tall och gran.
Allt ger värme och inga problem i pannan.
Alla ni som bara skall ha löv, eldar ni alltid i öppen spis eller vad är anledningen till fixeringen runt lövträ?

• Gilla
bjogul och 1 till
  • Laddar…
Barrträ är i allmänhet gran. Som är lättare än i princip alla lövträd. Det är bara asp som är så lätt när det gäller löv.

Men jag eldar även gran och asp.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
M
Allan J Allan J skrev:
Nyfiken fråga bara: Vilket pelletspris räknade du på då?
Bauhaus, 3150kr för 44st 15,8kg’s säckar. Det blir 95öre/kWh. Jag vet att det blir billigare att hämta säckarna själv, men elen är ju levererad till uttag..så

Jo jag vet också att man kan beställa hem hela garageuppfarten med pallar och få ett lägre pris, hur långt man vill dra jämförelsen till sin spets är upp till var och en. Grejorna ska ju in i huset också, elen behöver jag inte bära in i pannrummet. Så min kalkyl på 1 krona/kWh för pelletsen tycker jag är rimlig enligt mitt synsätt, sedan kan man börja räkna på verkningsgrad på eldstället också, där kan det skilja mellan 60-90 (+)% beroende på utrustning.

I den bästa av världar så har man pelletsbrännare och värmepump i nån form. Timpris på elen och automatik som styr vad som ska värma huset enligt förutbestämt elpris. Vissa timmar, vissa nätter i vintras hade vi 7-8öre/kWh i elpris för att nästa morgon ligga på 5-600öre. Finns ju Tibber för optimera laddning av bilar när priset är som lägst så det är säkert fullt möjligt.

M
R Risarvaren skrev:
En fråga rörande löv eller barrved, själv har jag egen skog och fri tillgång till ved.
Jag eldar allt, björk, al, sälg, asp och framför allt tall och gran.
Allt ger värme och inga problem i pannan.
Alla ni som bara skall ha löv, eldar ni alltid i öppen spis eller vad är anledningen till fixeringen runt lövträ?
Energiinnehåll kontra lagringsutrymme. Vissa trädsorter är ju som att elda med hopknycklat tidningspapper. Björken är väl den som har störst energiinnehåll kontra vikt/volym utan att man får syrutfall i rökrör och andra tråkigheter. Men är det gratis så brinner ju dom flesta träslag bra:surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.