1 433 308 läst · 23 552 svar
1433k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 9 815 inlägg
Det är en iX40. 50 modellen får man nog räkna med leverans 2024 eller nått. Så länge gick inte att vänta. Dessutom fick jag denna med bonusen också.R Robert-san01 skrev:
Trivs jag med den så kanske jag beställer en iX50. Vi får se.
Idag Sthlm-Helsingborg inkl. 3 laddstopp på Ionity. Örebro, Mariestad och Värnamo. Fick vänta 5 min i kö i Värnamo, annars helt problemfritt. Körde hastighetsbegränsningen + 10-15 km/tim, dvs långa sträckor 120-135 km/tim.
Finns destinationsladdare på hotellet i Helsingborg, vilket är utmärkt. Sea U, garage + många laddare. Rekommenderas.
Finns destinationsladdare på hotellet i Helsingborg, vilket är utmärkt. Sea U, garage + många laddare. Rekommenderas.
Imorgon kommer jag också låta elbilen stå kvar hemma.R Rkarlsson skrev:På torsdag (nästa vecka) kommer vi köra 70 mil i ett svep, bara inom skövde för att plocka med mat och pinka typ 20 min max. Har med 2 st mtb cyklar plus väskor och allt utrustning man behöver.
Sen gör vi samma resa hem på lördagen.
Den hade faktiskt blivit lite jobbig med en elbil, då det inte finns en laddplats där vi ska hämta mat (halvvägs) och det finns bara 2 snabbladdare men de ligger på vad jag ser ett industriområde utan mat.
Sen när vi är där uppe (vid övernattningsplatsen) så finns där inga laddare alls.
Därifrån har vi 10 mil till sälen och vi måste köra på fredag morogon kl 06 för att vara i tid där vi ska. Finns ju laddare i malung men det betyder ju att vi måste köra ännu tidigare.
Sen när vi ska tillbaka till laddplatsen efter vi cyklat 9,4 mil, åkt buss så är man jävlar i de nog inte pepp på att stå på en jävla laddare för att ladda upp tillräckligt för att klara sig till skövde för att stå på en bilfirma
Nej jag klarar inte mig med elbilen köpte en skåpbil för att klara allt.
Har ett jobb som jag kommer till med ca 10% kvar i marginal av batteriet när jag är framme, där kan jag ladda med 2,3kW, men tiden räcker inte till för att få fullt, så vid tidigare resor dit har jag snabbladdat en liten skvätt på vägen hem. (det är ett jobb jag åkt till några ggr, imorgon blir sista resan).
Men imorgon kommer jag bara ha typ 4-5 timmar jobb = bara 50% i batteriet när jag åker därifrån, sen har jag tänkt åka till en annan grej bara 1-2 mil ifrån, en sak som bara tar en halvtimme på plats, och i den avkroken och på vägen hem därifrån så finns det inga laddnätverk som jag har avtal och laddbrickor etc med.
Absolut skulle jag kunna tråckla ihop denna resa med elbilen om jag verkligen bestämde mig för det, men det kommer gå någon timme extra så jag skippar det och kör tråkig ICE istället.
Laddning är fortfarande den största svårigheten för bilar som inte har jättestora batterier.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 264 inlägg
Ditt elbilsägande är på riktigt det som fascinerar, intresserar och imponerar mig mest. Det verkar vara kombinerat med ett inte obetydligt planerande och emellanåt förhandsdiskussioner med kunder om laddning på plats osv. Samtidigt synes du väldigt nöjd med ditt val.Mikael_L skrev:Imorgon kommer jag också låta elbilen stå kvar hemma.
Har ett jobb som jag kommer till med ca 10% kvar i marginal av batteriet när jag är framme, där kan jag ladda med 2,3kW, men tiden räcker inte till för att få fullt, så vid tidigare resor dit har jag snabbladdat en liten skvätt på vägen hem. (det är ett jobb jag åkt till några ggr, imorgon blir sista resan).
Men imorgon kommer jag bara ha typ 4-5 timmar jobb = bara 50% i batteriet när jag åker därifrån, sen har jag tänkt åka till en annan grej bara 1-2 mil ifrån, en sak som bara tar en halvtimme på plats, och i den avkroken och på vägen hem därifrån så finns det inga laddnätverk som jag har avtal och laddbrickor etc med.
Absolut skulle jag kunna tråckla ihop denna resa med elbilen om jag verkligen bestämde mig för det, men det kommer gå någon timme extra så jag skippar det och kör tråkig ICE istället.
Laddning är fortfarande den största svårigheten för bilar som inte har jättestora batterier.
Som teknikoptimist glädjer det mig att det redan finns drägligt välfungerande elbilar i flera prisklasser. Oavsett om de räcker för alla situationer eller ej.
Var det någon speciell anledning att du körde över Örebro? Jag kör alltid E4 den sträckan.J jocke31 skrev:Idag Sthlm-Helsingborg inkl. 3 laddstopp på Ionity. Örebro, Mariestad och Värnamo. Fick vänta 5 min i kö i Värnamo, annars helt problemfritt. Körde hastighetsbegränsningen + 10-15 km/tim, dvs långa sträckor 120-135 km/tim.
Finns destinationsladdare på hotellet i Helsingborg, vilket är utmärkt. Sea U, garage + många laddare. Rekommenderas.
En elbil skulle på den sträckan förbruka nånstans mellan 140kwh och 300kwh.R Rkarlsson skrev:
En fossilbil ligger runt 500-1000kwh
Kan bara konstatera att det finns energi i vår vardag, huruvida man använder den eller inte är ett val man änså länge kan göra
Ja, vi kör också alltid E4 normalt sett. Men vi gjorde en liten utflykt till Kinnekulle på vägen ner, därav omvägen.P Pin skrev:
Kan nu också konstatera att Skövde troligen har flest rondeller per invånare i hela Sverige.
När man åker på lite längre resor med elbil är det alltid lika kul att tjuvkolla på andra bilars laddprestanda. Kan ändå konstatera att min bil laddar rimligt snabbt. Börjar på typ 125 kW, droppar till 78 kW mellan 35-80% laddning och efter 80% ligger den på 34 kW till 90, då den droppar ytterligare i hastighet.
Normalt sett så laddar jag förstås bara till 80%.
Fick en uppdatering via OTA härom månaden som ger en bättre laddkurva efter 80%.
De bilar som laddar riktigt snabbt är Ioniq5, Kia EV6, MB EQS och framför allt Porsche Taycan som laddar stadigt med 150-200 kW. De laddar typ dubbelt så snabbt som min bil.
En vanlig laddning (ca 20-80%) tar en knapp halvtimme med min bil (68 kWh användbar kapacitet i batteriet). Så kanske 15 minuter med de bilar som laddar snabbare.
Nu har ju jag ingen Long Range, då jag inte gör så mycket långresor. Mach-E Long Range har 91 kWh batteri, men har förstås också längre räckvidd, 61 mil WLTP. Den laddar också med högre hastighet (upp till 150 kW).
Tycker att 25 min stopp var 30:e mil är fullt acceptabelt.
Normalt sett så laddar jag förstås bara till 80%.
Fick en uppdatering via OTA härom månaden som ger en bättre laddkurva efter 80%.
De bilar som laddar riktigt snabbt är Ioniq5, Kia EV6, MB EQS och framför allt Porsche Taycan som laddar stadigt med 150-200 kW. De laddar typ dubbelt så snabbt som min bil.
En vanlig laddning (ca 20-80%) tar en knapp halvtimme med min bil (68 kWh användbar kapacitet i batteriet). Så kanske 15 minuter med de bilar som laddar snabbare.
Nu har ju jag ingen Long Range, då jag inte gör så mycket långresor. Mach-E Long Range har 91 kWh batteri, men har förstås också längre räckvidd, 61 mil WLTP. Den laddar också med högre hastighet (upp till 150 kW).
Tycker att 25 min stopp var 30:e mil är fullt acceptabelt.
Tips till er som kör elbil och besöker Helsingborg, hotell Clarion Sea U har garage med jättemånga laddplatser. Typ 25 stycken i garaget under hotellet. Väldigt praktiskt.
Det enda irritationsmomentet är den usla märkningen av laddarna. Nästan omöjligt att se vilket laddnätverk det rör sig om. Men det är Mer.
Det enda irritationsmomentet är den usla märkningen av laddarna. Nästan omöjligt att se vilket laddnätverk det rör sig om. Men det är Mer.
Ditt inlägg låter anklagande och på något vis åt de här miljöaktivisterna. Har jag rätt?A Alexn72 skrev:
Jag har ju bytt ut 1760 mil om året till el, eller åtminstone nästan. De dagar det börjar snöa kommer jag köra med dieseln.
Eftersom vi pga ekonomi och miljö inte har snöröjning första dagarna vid snöfall längre så kommer jag förstöra elbilen om jag brukar den. Vid första sista snöfallet var snön så hög och hård att jag surfade uppe på med min förra bil. Det har jag ingen lust att göra med en batteribill som jag leasar.
Nej jag tog inte elbil pga miljö, bara pga att det ekonomist funkade bättre än att köpa en 3 år begagnad.
Tankställen är katastrof. Snabbare laddare behövs definitivt och lite fler på ställen de finns. Att komma till en kö där det står folk och väntar på att åka fram och ladda är inte görbart för mig iallafall.Mikael_L skrev:Imorgon kommer jag också låta elbilen stå kvar hemma.
Har ett jobb som jag kommer till med ca 10% kvar i marginal av batteriet när jag är framme, där kan jag ladda med 2,3kW, men tiden räcker inte till för att få fullt, så vid tidigare resor dit har jag snabbladdat en liten skvätt på vägen hem. (det är ett jobb jag åkt till några ggr, imorgon blir sista resan).
Men imorgon kommer jag bara ha typ 4-5 timmar jobb = bara 50% i batteriet när jag åker därifrån, sen har jag tänkt åka till en annan grej bara 1-2 mil ifrån, en sak som bara tar en halvtimme på plats, och i den avkroken och på vägen hem därifrån så finns det inga laddnätverk som jag har avtal och laddbrickor etc med.
Absolut skulle jag kunna tråckla ihop denna resa med elbilen om jag verkligen bestämde mig för det, men det kommer gå någon timme extra så jag skippar det och kör tråkig ICE istället.
Laddning är fortfarande den största svårigheten för bilar som inte har jättestora batterier.
Det är ju inte så att man brukar stå och vänta några längre tider även om det är mycket folk som ska tanka bensin och diesel.
Österlen anser jag var skit =)
Men likaså även norra skåne, Det finns ett fåtal snabbladdare på 50 i Hässleholm, det kan jag tycka är lite klent om man vill ha hit folk.
Mer ett konstaterande så ta det inte så hårtR Rkarlsson skrev:Ditt inlägg låter anklagande och på något vis åt de här miljöaktivisterna. Har jag rätt?
Jag har ju bytt ut 1760 mil om året till el, eller åtminstone nästan. De dagar det börjar snöa kommer jag köra med dieseln.
Eftersom vi pga ekonomi och miljö inte har snöröjning första dagarna vid snöfall längre så kommer jag förstöra elbilen om jag brukar den. Vid första sista snöfallet var snön så hög och hård att jag surfade uppe på med min förra bil. Det har jag ingen lust att göra med en batteribill som jag leasar.
Nej jag tog inte elbil pga miljö, bara pga att det ekonomist funkade bättre än att köpa en 3 år begagnad.
Men faktan kvarstår.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Mustangen ska man nog ta LR RWD på då deras AWD verkar vara permanent, kombinerat med det dåliga luftmotståndet blir räckvidden inte så imponerande.J jocke31 skrev:När man åker på lite längre resor med elbil är det alltid lika kul att tjuvkolla på andra bilars laddprestanda. Kan ändå konstatera att min bil laddar rimligt snabbt. Börjar på typ 125 kW, droppar till 78 kW mellan 35-80% laddning och efter 80% ligger den på 34 kW till 90, då den droppar ytterligare i hastighet.
Normalt sett så laddar jag förstås bara till 80%.
Fick en uppdatering via OTA härom månaden som ger en bättre laddkurva efter 80%.
De bilar som laddar riktigt snabbt är Ioniq5, Kia EV6, MB EQS och framför allt Porsche Taycan som laddar stadigt med 150-200 kW. De laddar typ dubbelt så snabbt som min bil.
En vanlig laddning (ca 20-80%) tar en knapp halvtimme med min bil (68 kWh användbar kapacitet i batteriet). Så kanske 15 minuter med de bilar som laddar snabbare.
Nu har ju jag ingen Long Range, då jag inte gör så mycket långresor. Mach-E Long Range har 91 kWh batteri, men har förstås också längre räckvidd, 61 mil WLTP. Den laddar också med högre hastighet (upp till 150 kW).
Tycker att 25 min stopp var 30:e mil är fullt acceptabelt.
Är väl Tesla och MEB(VW, AUDI, SKODA, SEAT/CUPRA) som är bra och effektiva AWD plattformar.