Hej,

Jag skulle behöva byta riktning på fönstren i undervåningen, dvs. de är idag inåtgående, men jag skulle behöva att de var utåtgående (i synnerhet ett i köket!). Är detta möjligt och hur går man i så fall tillväga?

En annan, mer långsiktig plan, är att flytta ut fönstren så att de ligger i nivå med fasaden (om jag uttrycker mig rätt). I dagsläget är treglasfönstren från 80-talet placerade alldeles för långt in för att ge en harmonisk helhetsupplevelse av ett över 100 år gammalt hus.

Tacksam för kommentarer och förslag!

/Marie

• Gilla
hlph
  • Laddar…
M mfs skrev:
I dagsläget är treglasfönstren från 80-talet placerade alldeles för långt in för att ge en harmonisk helhetsupplevelse av ett över 100 år gammalt hus.
fönster skall sitta i den isolerade delen av väggen

M mfs skrev:
behöva att de var utåtgående (i synnerhet ett i köket!). Är detta möjligt och hur går man i så fall tillväga?
man kan använda h-fönster då tar de ingen plats på insidan när man öppnar de och man kan putsa in o utsida från insidan tex. Svensk fönstertillverkare - H-Fönstret i Lysekil (hfonstret.se)
kallas även vridfönster h-fönster - Sök på Google

• Gilla
mfs
  • Laddar…
T tergo skrev:
fönster skall sitta i den isolerade delen av väggen

man kan använda h-fönster då tar de ingen plats på insidan när man öppnar de och man kan putsa in o utsida från insidan tex. Svensk fönstertillverkare - H-Fönstret i Lysekil (hfonstret.se)
kallas även vridfönster h-fönster - Sök på Google
Tack tergo för svar!
Att fönstren ska sitta i den isolerade delen av väggen förstår jag, men de här har placerats alldeles för långt in. Fönstren ger ett ihåligt utseende till fasaden. Dessutom finns det inte tillstymmelse till fönsterbrädor på insidan av samma anledning.

Ska kolla fönstervarianten du föreslår!

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Gammaldags fönster har ytterbågen utåtgående och innerbågen lös men ofta moderniserad så den blir inåtgående. Med litet smärre moderniseringar är det ett mycket bra system än i dag.
Det går inte att bygga om inåtgående fönster till utåtgående. Det blir att snickra nya med karm och allt.

Vridfönster är ett elände. Mycket specialbeslag och komplicerade lösningar som sannolikt blir kortlivade och verkar vara omöjliga att få täta när originaltätningarna har tjänat ut.

• Gilla
mfs
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Gammaldags fönster har ytterbågen utåtgående och innerbågen lös men ofta moderniserad så den blir inåtgående. Med litet smärre moderniseringar är det ett mycket bra system än i dag.
Det går inte att bygga om inåtgående fönster till utåtgående. Det blir att snickra nya med karm och allt.

Vridfönster är ett elände. Mycket specialbeslag och komplicerade lösningar som sannolikt blir kortlivade och verkar vara omöjliga att få täta när originaltätningarna har tjänat ut.
Tack heimlaga för ditt svar! Då förstår jag att det måste bli fråga om ett större byte.

H heimlaga skrev:
är det pivå-fönster du tänker på?
vanliga h-fönster är det inga större problem att byta tätningslister på men lite lättare med sidohängda

T tergo skrev:
är det pivå-fönster du tänker på?
vanliga h-fönster är det inga större problem att byta tätningslister på men lite lättare med sidohängda
Jag tänker på alla fönster som inte är sidohängda på vanliga gångjärn och inte har vanliga tätningar som man kan köpa som metervara på Gummi-Järvinen.

• Gilla
mfs
  • Laddar…
Just h-fönster jobbar vi nästan uteslutande med och kvalitén är hög i mitt tycke. Va med och satte in mina första i ett hus vi bytte fönster i för sisådär 20 år sen. Va faktiskt i samma fastighet för några månader sen och gjorde lite andra jobb och tänkte då faktiskt på fönstren just för att de är uppe för diskussion här ibland. I mitt tycke inget att anmärka på fönstren, inga gloslistor som va blekta och inga lister jag tyckte kändes torra eller nåt. Ägaren hade slarvat lite med smörjning men en lite dusch silikonspray på gliddelar så gick de som ett nytt. Äldre än så har jag faktiskt inga referenser till men hat de funkat så länge utan några tendenser och utan underhåll så kan man ju kanske tänka sig att med underhåll kan dom ju hålla bra många år till..

• Gilla
mfs och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.