143 391 läst · 479 svar
143k läst
479 svar
Svindyr el och spabad
Farsan har med spa bad kommer blir jävligt dyrt i vinter men visst fan måsta man väll kunna tömma nu när det är varmt det bör väl torka upp ? Jag personligen hade chansat hade köpt nytt isf när elen sossarna byggt upp kärnkraften igen
Stäng av värmen helt men se till att vattnet cirkulerar vid minusgrader. Vatten i rörelse fryser inte förrän vid MYCKET låga temperaturer.M Magnushåkansson skrev:Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
V VetarN skrev:Nu kommer jag inte ihåg vad spabadet jag har drar men det drar under 300kwh alla gånger. Säg att du köpt ett bad för 100-150k då är ju ett par 100 kr i månaden ingenting. Det är ju en lyxprodukt. Eftersom jag inte kan kalkylen men ändå testat sänka är skillnaden inte särskilt stor nog att motivera att starta upp hela tiden när du ska bada.
Nu tror jag att Du skrivit fel, nog kommer det att gå ca. 3000 kWh/år
Precis köpt själv ett själv. Hade tidigare i förra huset. Tänkte värma på natten och vid behov. Man kan skaffa Tibber eller greenly en hubb och relä som stänger värmaren om priset på nordpool överstiger en viss summa. Extralock kan man bygga och sänka värmeförlust. I slutändan får man fråga sig om man inte ska sälja eller om man tycker det är värt kostnaden.M Magnushåkansson skrev:Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Jag kommer att skaffa timprisabbonemang hos min leverantör förs och testa med nattuppvärmning när priset är lägst. Funkar inte det blir det Tibber. Elbilsägarna är ju nöjda med nattladdning så det borde funka med spabad med. Min pool drar 1-2kwh per dygn vid -10 så då känner jag att jag har råd. Lite lyx får man unna sig
M Magnushåkansson skrev:Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Input värdesätts stort!
Fast problemet är väl ändå att vattnet i slangar och pump kan frysa långt innan det märks i poolen? Jag kan ivf inte stänga av värmen på mitt spa-bad och enbart köra cirkulationspumpen för att undvika detta. Så stängs strömmen av och vattnet blir stillastående kan det gå snabbt om det är kallt ute.Cruzze skrev: