Fantastisk tråd om snart en svunnen tid;)
 
  • Gilla
  • Haha
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Jobbade mina första år på /// med fast telefoni och växelsystem hos operatörer och detta har en varm plats i hjärtat hos mig.

Har dock svårt att förstå relevansen idag, men kudos till ett ärligt försök att få det att fungera.

Själv försöker jag eliminera all onödig teknik för att slippa underhåll och felsökning ☺️
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
T-dog T-dog skrev:
Jobbade mina första år på /// med fast telefoni och växelsystem hos operatörer och detta har en varm plats i hjärtat hos mig.

Har dock svårt att förstå relevansen idag, men kudos till ett ärligt försök att få det att fungera.

Själv försöker jag eliminera all onödig teknik för att slippa underhåll och felsökning ☺️
Aha, en "nybörjare";) Anställdes på LM Ericsson.
 
  • Gilla
  • Wow
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
L
Roligt om tråden kan underhålla!

Ja småtokigt att fördjupa sig i detta nu när tekniken är mer eller mindre "obsolete" - men lite kul är det faktiskt också :)
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
L
J Jocke Best skrev:
Brytfunktionen är att man kopplar traditionellt enligt min bild. Då bryter den lilla plastpinnen strömmen som går mellan nere och uppe så att signalen istället går genom varje telefon. Då kan man inte tjuvlyssna. Dock så får man problem med alla uttag som är slitna och smutsiga. Strömmen ska ju genom alla bleckplåtar etc och om man då skippar detta och kopplar ihop allt på de nedre skruvarna så blir det mindre förluster på sträckan. Det är typ inte rätt men kan funka bättre i ditt fall. Det kommer knappast sitta några tonåringar och skrika på att syrran tjuvlyssnar...
Tack för det, nej den risken är nog minst sagt marginell (tonåringarna).

Ok att eliminera brytpinnarna kan hjälpa i mitt fall - men är inte heller nödvändigt förmodar jag då?
 
L
J Jocke Best skrev:
Yes lyssna på etompau. Jag tror att det varit 2 separata abonnemang innan. Ett på vardera par. Endast ett par hänger ihop med de andra i huset.
De gulröda isolerar du bara och lämnar i väggen. Om det inte är dom som slutar vid nästa uttag. Är det så så isolerar du bara dom andra istället.
Detta förstod jag inte - de gula och röda är de enda som var i bruk på detta jack medan de vita och gröna är inkapslade och jacket var funktionellt innan jag gav mig på det och skruvade bort det nedre utanpåliggande jacket. Ska jag alltså istället testa med den gröna och vita?

Jag har försökt koppla de gula och röda på alla möjliga sätt (alltid gula till vänster och röda till höger men i övrigt tex uppifrån kommande gul och röd på övre plinten och vice versa, därefter tvärtom, därefter bägge gula och röda på nedre plinten, därefter tvärtom. Men jag har aldrig fått liv i det igen när jag har stoppat in splittern från fibern i jacket. Är det nödvändigt att skruva tåtarna på övre plinten i bägge skruvar? (det finns en skruv snett nedanför respektive av de översta skruvarna och de tåtar som satt överst var koppla i bägge dessa (den gula tåten i både den översta och näst översta skruven och den röda tåten på samma sätt i skruvarna på sin sida). Se bilden här gällande det övre jacket (som hänger på vänster sida) https://www.byggahus.se/forum/threads/dumma-fragor-om-bredbandstelefoni.463115/page-3#post-4847269
 
L
G GA Anderson skrev:
En viktig sak är att du drar ur inkommande gamla teleledningen in i huset, så inte åskan kommer in den vägen!!
Apropå detta - hur viktigt är det? Om det vore överhängande borde väl Telia ha gjort det? Menar du isåfall att jag ska gräva upp den gamla ledningen utanför så att jag kan dra ut kabeln helt och hållet ur väggen? Väggen är sten (tegel och Ytong).
 
L
Fick precis en liten framgång - nästa uttag (köket) kan jag nu faktiskt måta spänning i och få signal i (funkar dock inte att ringa ut).

fråga: måste alla jack vara omkopplade innan jacket jag vill använda som primära kommer att funka? (Tre jack på bv och tre på ov - varav ett därupoe bara är tjuvkopplat på ett annat).
 

Bästa svaret

J
L Lärospånet skrev:
Fick precis en liten framgång - nästa uttag (köket) kan jag nu faktiskt måta spänning i och få signal i (funkar dock inte att ringa ut).

fråga: måste alla jack vara omkopplade innan jacket jag vill använda som primära kommer att funka? (Tre jack på bv och tre på ov - varav ett därupoe bara är tjuvkopplat på ett annat).
Det blir lite förvirrat när du kopplar allt på en gång. Gör det systematiskt och börja med ett jack. Där som du vill ha ditt uttag. Närmast fibern. Vänster eller höger spelar ingen roll. Det är växelström. Kör som etompau säger med endast undre. När det enda uttaget fungerar så kopplar du vidare till ett uttag till. Om det är köket så kopplar du bort allt efter köket genom att lyfta bort dom övre och även undre om de ligger fast. Sedan kopplar du på trådarna från ditt nya uttag 1, med spänning på, till dom undre på ditt nya uttag 2. Sen provar du igen. Därefter kopplar du vidare på samma sätt ett i taget. För oss som inte är hemma hos dig är det svårt att hänga med i kök och bottenvåningar etc. Du bygger alltså ett helt nytt nät med befintliga kablar. Eftersom du vänder riktning så måste du koppla om. Speciellt om du har telefoner inkopplade på vägen. Alla på kedjan måste vara inkopplade? Den frågan hängde jag inte med på. Det måste vara rätt kopplat, i ordning, men jag är inte säker på att du förstår hur jag menar. Återigen, koppla inte allt på en gång. Ett i taget. Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
När du provar dig fram, så ha endast 1 telefon inkopplad tills du vet att allt är rätt kopplat. Risken finns annars att någon av dina telefoner är felaktig och inte kopplar vidare, som den ska eller har annat fel på funktionen vidarekoppling och det kan då förvirra dina mätningar och slutsatser.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
(funkar dock inte att ringa ut).
Om du har ett abonnemang måste leverantör ( Telia) öppna din router! Dom behöver mac-adressen som står på baksidan av routern.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Nu så! Äntligen framgång tack vare alla hjälpsamma forummedlemmar! Nu piper det och plingar i hela kåken så det står härliga till när man ringer in och man kan använda samtliga uttag obehindrat. Det hade jag aldrig fixat utan er. Stort tack!

Jag återkommer med några små funderingar i nästa inlägg :)
 
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
L
Kompletterande småfrågor som inte besvarats:

1: Bilden intill visar (gamla) huvudjacket. Det svarta längst ned är den gamla matarkabeln utifrån. Den är fortfarande kopplad till plintarna med tror jag tre tåtar. @GA Anderson tar i inlägg #27 upp att den gamla teleledningen måste avlägsnas pga risk för åsknedslag och brand. Är detta "normal procedure"?
En bild visar en väggmonterad telejacköppning med flera färgade kablar och ledningar som är löst förbundna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2: Hur viktigt var det att bryta bort brytarpinnarna på samtliga inkopplade lurar och splittrar? Allt funkar redan men kan det hjälpa ljudkvaliteten?

3: Bilden intill visar den övre delen av ett jack som jag mixtrat med (jag bytte plats på de två gula respektive de två röda ledarna). Fråga: Det finns 4 plintskruvar däruppe, och innan jag skruvade loss tåtarna som först satt däruppe så var de förankrade i två skruvar var, medan jag nu bara hastigt använde de två övre. Är det viktigt att göra detta så som det var med samtliga fyra plintskruvar? Det funkar redan nu - men fyra gör kanske ljudet bättre eller vad var syftet?
Gamla huvudjacket med matarkabel och omkopplade gula och röda ledningar till plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lärospånet skrev:
Apropå detta - hur viktigt är det? Om det vore överhängande borde väl Telia ha gjort det? Menar du isåfall att jag ska gräva upp den gamla ledningen utanför så att jag kan dra ut kabeln helt och hållet ur väggen? Väggen är sten (tegel och Ytong).
Det räcker att gräva ett hål och ta bort en bit av kabeln så det inte kan komma in i huset, om det slår ner
Luft ledningar plockar Telia ner, men kablar som ligger i jorden blir kvar och åskan kan följa dessa
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
J
Härligt! Bra jobbat! Och lite gratis lärdom på det! Fråga 1 hade du ju svar på. Det är väl lika bra att koppla bort så gott det går för att undvika åskan åtminstone på landet.
Brytpinnen skulle jag inte röra om allt funkar.
Att det är 4 skruvar beror på att man byglade över dom förr när det var många kablar.
Så uppdraget är nu slutfört (y)(y)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.