121 009 läst · 2 131 svar
121k läst
2,1k svar
Är det värt pengarna att vara med i facket?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Missade visst svara på denna. Facken var tonsättare till de välfärdsreformer som gjordes i slutet av 60-talet och som pågick fram till början av 90 talet när man drog i nödbromsen och införde marknadsreformer pga att Sverige var på väg mot total ekonomisk kollapsN Niq skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Men du tycker inte det är konstigt att ha en arbetsgivarfinansierad försäkring där alla löntagare betalat genom arbetsgivaravgiften men om man vill ta del av det man har finansierat så måste man köpa en biljett i form av att vara med i en a-kassa? Det sunda hade väl varit antingen ett helt statligt finansierat arbetslöshetastöd som omfattade alla som var en inkomst eller ännu hellre, lägre arbetsgivaravgift och en självfinansierad försäkring.E Etrompa skrev:
Vad kom det där med a-kassa efter 3 månader? Man behöver väl vara med i 12 månader för att få a-kassa eller?E Etrompa skrev:Tror dock att många som tidigare ej var med i a-kassan men som snabbt gick med under pandemin för att redan efter 3 månader skulle kunna få a-kassa då de blivit av med jobbet. Ganska osolidariskt, tycker jag som varit med i a-kassan o betalat hela mitt yrkesliv. Alla som vill få del av a-kassan ska ju också betala. Och inte bara plocka ut när det lider. Annars fallerar systemet. Tror dock att de som fick a-kassa var nöjda ändå. Så, vassego
Ja, i normala fall. Detta var i samband med pandemin, för att många som ej vevar med i a-kassan skulle kunna få a-kassa. Annars hade troligen många stått utan. Det är det jag menar. Det är det vi alla betalar till. Vi som är med i a-kassan. Att få skälig ersättning om jobbet ryker. Är man inte med, då har man ju tagit en kalkylerad risk. Att inte få a-kassa.F fsn skrev:
Det är väl lite så en del verksamhet funkar med skattepengar?F fsn skrev:Men du tycker inte det är konstigt att ha en arbetsgivarfinansierad försäkring där alla löntagare betalat genom arbetsgivaravgiften men om man vill ta del av det man har finansierat så måste man köpa en biljett i form av att vara med i en a-kassa? Det sunda hade väl varit antingen ett helt statligt finansierat arbetslöshetastöd som omfattade alla som var en inkomst eller ännu hellre, lägre arbetsgivaravgift och en självfinansierad försäkring.
Typ, sjukvård. Förvisso högkostnadsskydd men bara ett år.
Paniklösning i samband med pandemin. Då åkte många på en räkmacka. Sen gnällde många om att det tog någon månad innan de fick pengar och de kom snyftartiklar om att de aldrig varit så.F fsn skrev:
2008-09 var jag utan pengar i 4-5 månader pga finanskrisen. Men inte var de problem då heller.
Kan väl hålla med om att har man tagit rianen att bli bajsad i ansiktet så kan man inte förvänta sig att få full avspolning men det kanske gör dig lite mer avslappnad ändå att veta att det är inte avgiften på nån hundring som finansierar a-kassan även om man tror det.E Etrompa skrev:Ja, i normala fall. Detta var i samband med pandemin, för att många som ej vevar med i a-kassan skulle kunna få a-kassa. Annars hade troligen många stått utan. Det är det jag menar. Det är det vi alla betalar till. Vi som är med i a-kassan. Att få skälig ersättning om jobbet ryker. Är man inte med, då har man ju tagit en kalkylerad risk. Att inte få a-kassa.
Det är en viss skillnad. Det kostar en hundring att gå till doktorn, jag antar att det är för att man inte skall springa dit för ett skoskav. För min del kunde det ha kostat det dubbla men högkostnadsskyddet är ju rätt bra. Men det är inte alls samma sak som en avgift till a-kassa.R Rkarlsson skrev:
Tjänstemannafacken (TCO) och akademikerna (SACO) har tillsammans fler medlemmar än LO.Katten Jansson. skrev:
Vissa arbetsgivarorganisationer som Teknikarbetsgivarna har försökt sudda ut gränsen mellan arbetare och tjänatemän genom att få till ett gemensamt kollektivavtal. LO-sidan vägrade, tjänstemännen var positivt inställda.
Vitsen med gruppförsäkringar teckande för ett stort antal personer, t.ex. alla medlemmar i en fackförening, är väldigt mycket billigare än en privat försäkring.AndersMalmgren skrev:
Inkomstförsäkring som många fackföreningar - åtminstone på tjänstemannasidan - är i stort sett omöjlig att teckna privat.
Vitsen med kollektivavtal, att man har större möjlighet att påverka arbetsvilllkoren i grupp än som enskild, är i praktiken utsiktslös att hitta en privat försäkring för