MultiMan
H Hammarspik skrev:
Ursäkta hur kan man spara tusenlappar per år när man använder fast tvål och shampo? Jag lägger inte ens en tusenlapp på sånt per år!!!
Om du och dina barn inte lägger ens en hundralapp i månaden på hygienprodukter så är du nog rätt ovanlig. Bara en flaska enkelt schampo kostar minst 20 kr. En handtvål med pump 15-20, osv. Men, jag litar givetvis på vad du säger. Jag sparade iaf en massa pengar som ensamstående bara genom att byta till fast tvål.
 
MultiMan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur bor hon, hyresrätt på landet som inte är lgh. Man blir ju nyfiken
Där jag bor kan du köpa ett fullt beboeligt hus för 250'. Det lockar en hel del att köpa upp och hyra ut. Hyrorna skiljer betydligt mindre än huspriserna, jämfört med större städer.

Jag gav 80' för mitt hus. Visserligen 24 år sedan, men ändå.
 
Jag förstår dig att du vill bo på landet, det vill jag med. Med höns, köttkaniner, änder, odlingar... Tyvärr bor vi i stan, mannen vägrar flytta till landet. Tur att han har sina kvaliteter, som att veta att den här tråden skulle intressera mig. Privatekonomi är bland det roligaste som finns!

Vissa inlägg verkar ha försvunnit, men bortsett från det har jag läst hela tråden. Du prioriterar att bo på landet, ha bil, barnens fritidsintressen, djuren (jag kan ha missat något). Allt det är rimliga saker att prioritera. Jag tror att du kan ha förutsättningarna att klara det, och jag pratar mer än gärna om hur man kan spara pengar i vardagen. T.ex. om varför du kanske ska köpa bubbelplast och vad som är grejjen med 5 månader gammal yoghurt. Men ska det vara någon idé att gå in och gröta i detaljerna, och även om just spisklockan inte direkt drar någon el tycker jag du var på helt rätt spår där, så måste man ha koll på ekonomins övergripande riktning.

När jag läser dina inlägg tycker jag mig se tre teman i ditt tankesätt. Dom går lite in i varandra, men jag ska försöka redovisa för dem. Det här är ingen exakt vetenskap, jag har bara några inlägg på ett forum att gå på, men det här är mina reflektioner.


Du har samma tankesätt som i Lyxfällan

Du har nämnt några gånger att du inte gör som dom, att du inte strävar efter ett liv i lyx osv. Du har helt klart en poäng, och det kommer vara mycket lättare för dig att få stenkoll på ekonomin när din lycka kommer av att sitta i trädgården än av att dra på solsemester. Men du måste konfrontera det här tankesättet, för risken är att det annars sätter dig i skiten.

Dom i lyxfällan köper pizza för att de vill ha det utan att tänka på om de har råd. Du köper dyra ägg av omtanke av hönsen utan att tänka på om du har råd. Du flyttar till landet utan att tänka på om du har råd. Att du har en anledning, som hönsens liv eller ditt välmående, är irrelevant för din ekonomi.


Du tänker fel kring att prioritera
Har man fluff i ekonomin, eller om det är mer en konversation utan mål, kan man säga att man till exempel prioriterar barnens fritidsaktiviteter. Ska man ha en mer konkret diskussion om ekonomin är det däremot poänglöst. Man kan tycka X är viktigt. Man kan prioritera X över Y. Man kan inte prioritera X i ett vakuum. Du tycker att dina barns fritidsaktiviteter är viktiga. Du kan prioritera dina barns fritidsaktiviteter över att ha varmare än 15 grader hemma i vinter. Men om du enbart prioriterar dina barns fritidsaktiviteter, utan att prioritera ned något annat, så prioriterar du i praktiken aktiviteterna över en stabil ekonomi.


Du går inte plus minus noll

Du går back. Det här är nog det viktigaste att inse, för om du är med på att du går back är det lättare att välja bort sådant som inte är lika viktigt som barn och djur.

Om man bor i hyresrätt och inte har bil kanske ens inkomster och utgifter kommer att vara ungefär lika i augusti och december. Om det går jämt upp under sommaren kommer det gå jämt upp över året, för det ändrar sig inte så mycket månad för månad. Men bor man i hus och har bil säger det inget om ekonomin går jämt upp i juli, det betyder inte att det går jämt upp sett på årsbasis. Snarare tvärtom.

Du går plus minus noll nu, men just nu är du i dina billiga månader. Att du går plus minus noll nu innebär i praktiken att du går back. Du lånar inte pengar för att gå runt, men du lånar av ditt framtida jag genom att nu njuta av att bo i ett hus på landet utan att betala den faktiska genomsnittliga månadskostnaden. Du lånar av framtiden genom att slita på bildäck utan att lägga undan för det slitaget. För att gå plus minus noll måste du nu gå plus, i förberedelse för de dyra månaderna som är på ingång. Det är mer aktuellt nu än tidigare.

Nu betalar du 1300 för el, ca 5000 för mat och 1500(?) för diesel. Ett, långt ifrån orealistiskt, scenario är att i november är din elförbrukning fördubblad. Elpriset är också dubblat. Maten har gått upp ytterligare 15%. Diesel 15%. Då betalar du istället 5 200, 5 750, 1 725. Nästan 5 000 mer i månaden. Du får en otäck influensa och är sjukskriven i 1.5 vecka, samtidigt som kamskivebältbeläggningen på bilen rostar sönder och behöver lagas för 10 000. Och om några veckor är det jul. Det här är ett fullt rimligt scenario, men för din ekonomi är det redan en fullskalig katastrof.


Eller det skulle ha varit det, om du satt på skygglappar och tuffat på. Men du har bestämt dig för att få ordning på ekonomin, och istället för skygglappar har du satt på boxningshandskar och tänker ta fighten.
 
  • Gilla
  • Älska
Målartjejen och 16 till
  • Laddar…
MultiMan
C Classe73 skrev:
Jag har slutat helt med tvål, schampoo och balsam.. jo när jag oljat ner mig rejält använder jag tvål.. Hår och hud är i toppskick utan kemikalierna. Deo, rakskum och after shave används fortfarande ;)
Jag har väldigt kort frisyr, både för att jag gillar det och jag kan klippa mig själv gratis, därför är schampoo i stort sett onödigt. Dock har jag alltid svettats mycket vid ansträngning (oavsett kondition) och upplever inte att jag blir ren utan någon form av tvål, särskilt nertill, därför använder jag det fortfarande. Fast tvål är ju både väldigt drygt och oftast billigt även av bra kvalitet, så kostnaden är lätt att bära. :)

Jag vet andra också som säger sig bli rena utan tvål och det är bara att gratulera, mindre risk för hudirritationer och helt gratis!
 
MultiMan MultiMan skrev:
Om du och dina barn inte lägger ens en hundralapp i månaden på hygienprodukter så är du nog rätt ovanlig. Bara en flaska enkelt schampo kostar minst 20 kr. En handtvål med pump 15-20, osv. Men, jag litar givetvis på vad du säger. Jag sparade iaf en massa pengar som ensamstående bara genom att byta till fast tvål.
Klart vi använder hygien en billig tvål för 10-15 spänn som håller i ett halvår typ. Och 2 billiga shampo i månaden använder vi om ens de. Så max 50 kronor i månaden.
 
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
VARNING PÅ STAN ⛔️
Sånt här har jag sett mkt av på fb. Det är ett sätt att tigga. Man tar på sig offerkoftan och hoppas på att ngn blåst och lättlurad person skänker pengar.
Min kompis skänkte 2000kr till en tjej som inte hade råd med veterinär när hunden blev dålig. Hunden gick bort, då sade hon att hon önskade hon hade pengar till en urna och drog till värsta historien om det.

Detta inlägg är även detta märkligt. En normal person lägger inte ut sådana konkreta summor och på vad m.m. Detta är manipulationstiggeri och inget annat.
Visst kan jag ha fel men så märkligt att skriva om detta på denna sida.
TS har svarat. Vad svarar du nu? Killgissning de luxe. Det värsta lågvattenmärket jag sett på detta forum sedan jag började år 2004. Skäms!
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Grund har jag, om än något grumlig då inte själv redovisat några egna siffror utan bara en länk till beräkningar som naturligtvis blir något generaliserade.

Hursomhelst är TS situation inte som din då hennes bil är dyrare per månad/mil trots att den är värd mindre än hälften av din bil. Det hjälper henne inte att köpa din v90 för 300 000 för att få ner milkostnaden.
Det hjälper henne inte att du helt utan grund ifrågasätter mina bilkostnader.Det visade sig ju att du inte riktigt hade koll där.

25 kr/mil är en rimlig uppskattning av deltakostnaden, dvs vad man sparar på att ersätta en bilresa med annat. Nöj dig med det.
 
Redigerat:
A Argastesnickaren skrev:
Så om du tar en Moto g51 på billigaste stället så kostar den 2699 kr, dela det på 24 månader så blir det 112 kr.
Då har du 63 kr att skaffa abonnemang för i månaden.
Tycker nog fortfarande att Comviq håller bra priser.
Tror inte att man kan komma billigare undan:)
Hallon-abonnemang kostar 99 kronor per månad (efter välkomstperioden med 49 per månad). Jag har haft det i många år nu, är nöjd.
 
G gbgustaf skrev:
Vad är bilen värd? Du skulle kunna sälja den och köpa en billigare begagnad bil för att få ner det lånet. Till en sådan bil behöver du bara trafikförsäkring, så där sparar du också pengar.

Mat brukar vara en stor utgiftspost, speciellt när man har barn. Det är lönsamt att storhandla och planera menyer i förväg, och göra matlådor till jobbet.
Om man inte krockar och står utan bil och kontantinsats....
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Alla ni som rekommenderar olika billiga mobilabonnemang, tänk på att en hel del har problem med täckning ute på landet. Jag kan inte ha något annat än Telia (Halebop/Fello) om jag ska kunna köra från kusten inåt landet, där tappar alla andra vettig täckning. Så länge man håller sig längs kusten och större vägar funkar det mesta, men i övrigt måste man kolla noga med täckningskartor, som tyvärr ändå ofta inte stämmer särskilt väl.

Om möjligt bör man fråga andra med praktisk erfarenhet innan man byter.

Just nu är det extra föränderligt eftersom 3G håller på att läggas ner (påverkar bl a 4G-telefoner som inte kan köra Voice over LTE), 5G tillkommer (som många telefoner inte ens har stöd för) och frekvenser samt täckning påverkas.
 
  • Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
L L.I skrev:
Som någon skrev innan, det enklaste sättet är att spara pengar på mobil/internet. Har aldrig telefon på avbetalning. Har en gammal 7:a med billigaste kontraktet hos Tele2,249kr/mån. I stället för modem har jag ett simkort i Samsungtabletten med 100MB från Hallon, 249kr/mån. Hade jag varit mindre lat så hade jag bytt helt till Hallon och kört all datatrafik genom mobilen för att få det ännu billigare☺️. 3000 i avbetalning för bilen låter som du har en dyrare bil, kanske byta märke och storlek på bil? Kör en Citroën DS, lån 900kr/mån, en tank i månaden är 800kr.
Det där låter som jättedyrt mobil/internetanvändande för mig.
 
@MultiMan

Du behöver inte svara men jag har för mig att du har en akademisk examen?
 
Om jag skaffar fiber jag hittade för 229 i månaden. Då har jag fri surf hemma. Men jag lyssnar på Spotify hela dagarna på jobbet genom telefonen och sonen är ute och spelar mycket Pokémon på telefonen. Ska vi ha fri surf på telefonen med? Isåfall ser det ut som det blir en kostnad på 400-500 där med. Och då blir internetet vi har nu typ billigare? Nu betalar vi ca 700 och har fri surf hemma och fri surf på våra telefoner. Dålig teckning hemma men det är en annan sak..

blir bara en orosmoment om jag typ känner att nä nu lyssnar jag inte för att spara på surf
 
G gbgustaf skrev:
Är du lite händig?

Du kanske kan utföra något arbete på huset eller tomten som du hyr, i utbyte mot reducerad hyra?
Om du jobbar 10-20 timmar per månad mot att du får 1000 kr lägre hyra så är det visserligen en dålig timlön, men det gör skillnad för din ekonomi.
Kanske inte så bra lösning med tanke på att det kommer att räknas som svartjobb och dessutom kommer hyresvärden att redovisa in lägre hyra än vanligt. Banalt kan tyckas, men en onödig risk. Fast jag tror inte att Skatteverket av idag jagar mindre förseelser.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
kurre.eson kurre.eson skrev:
Kanske inte så bra lösning med tanke på att det kommer att räknas som svartjobb och dessutom kommer hyresvärden att redovisa in lägre hyra än vanligt. Banalt kan tyckas, men en onödig risk. Fast jag tror inte att Skatteverket av idag jagar mindre förseelser.
Tyvärr är jag inte händig Och allt är nyrenoverad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.