håller på med ett garageprojekt,ska börja fyllas och fixas grus nu på uppfarten...det jag undrar:ska man fylla med lite grövre i botten,16-32 eller 0-32?och sedan exempelvis 8-16 överst?Har nån en liten aning vad sånt kostar kubiken?och är det bobcat man borde ha för att skyffla ut det runt huset och på uppfarten?

Skulle göra det enkelt för mig och köra 0-18 rakt igenom. Blir hårt och stadigt. Vill du absolut så kan du lägga lite 8-16 ovanpå efter ett år eller så när 0-18 är packad och hård

Om du skall ha grus och vill göra det enkelt för dig i det långa loppet kan jag rekommendera följande: Kör 0-18 (0-23 eller motsvarande) och packa med maskin. Lägg därefter på markduk på området. Lägg sedan ett lager med sorterad kvalitet typ ärtsingel (naturgrus ca 1 cm i diameter). Kör du naturgrus så lägg inte ett tjockare lager än ca 7-8 cm för annars så finns det risk att bilen fastnar. Den stora fördelen med detta är att du håller efter ogräs nästan utan arbete alls. Med bara ett 0-x-lager få du ett elände med att få bort ogräs från cementartade ytor som inte trafikeras.

Jag gjorde på detta sätt 2001 och det ser fortfarande helt nylagt ut. Jag gjorde personligen erfarenheten att lägga på för tjockt med ärtsingel, inte kul när man kört ut 65 ton av denna sort i stort sett för hand (plockade bort 10 kubik året efter när besvikelsen lagt sig och då gick det fint att köra)... Men mycket snyggt är det och där lyxiga frasande ljudet är oslagbart!!

//Per

tack för era svar!ja,markduk ska väl behövas också,värt det..har även grävt ut där jag tänkt mig slipers/byggtimmer..grävt 30-40cm djupt,så då är det väl bäst om jag smockar i grus och "stampar" ihop det,och även slå ner armeringsjärn i backen?

Det är en bra metod för att få det stadigt ja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.