H Hammarspik skrev:
nej fyfan jag bor själv med mina barn skulle aldrig ha någon inneboende. En kompis i nöd tillfälligt ja men annars absolut inte
Håller med. Det är mest problem. Men du kanske bodde i ett hus som var perfekt för att hyra ut en del. Måste fråga =)
 
D Dilato skrev:
Dyra äpplen kostar 17 kronor/kg, tidigare i år var medelpriset runt 12-13 kronor/kg.
Hittat på nätet i dag:
[bild]
Det var inte jag som sa att äpplen kostar 10:- styck, det var TS.
Att dyra äpplen kostar 17 kronor / kg stämmer inte här i Malmö i alla fall.
20-25:- per kg brukar vara de billiga.
 
  • Gilla
Mickis741 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Två mil pendling på elcykel i 15cm djup nysnö och snöyra eller i mörker och blixthalka är ingen höjdare.
Argumenten från bilberoende mot cykling brukar vara ungefär av samma kaliber som de avgasbilister som är religiöst emot elbilar. Man tar till det allra värsta scenariot som finns och så låtsas man att det är så varje dag. Har också cyklat i snöoväder, mindre roligt men det går. Men det var vad, en dag under en vinter..? Resten av dagarna, not so much.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Hade också gärna köpt ägg så.
Förstår inte riktigt varför de ska vara dyrare än vad de kostar i handeln. Vad får han för ett ägg när han säljer det normalt? Eller han har bara ägg som en liten sido grej?
För att det är dyrare att hålla höns i liten skala. Jag har egna höns och kan aldrig få lika billiga ägg som i affären; jag får köpa deras foder och strö i säckar medan en äggproducent köper en silo åt gången typ. Dessutom får jag fodra mina höns hela året inklusive de månader varje år som hönsen inte lägger ägg medan äggproducenterna avlivar sina höns när de skall rugga och köper in en ny besättning.
Jag har höns för att jag vill äta både ägg och kött från djur som haft det bra men det är absolut ingen ekonomisk vinning i det, det blir betydligt dyrare än att köpa ägg och kött i affären.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
ska tänka på det där med knäckemacke och mjölk och morötter. 2 barn spelar fotboll 2 dagar var i veckan på olika dagar. Så 4 dagar i veckan. Jag tycker det är självklart dom ska få träna fotboll med kompisar men nu blir det träning 4 dagar i veckan + matcher på helger ibland.

Mobilen och internet är på gång. Har betalat av mobilen såg jag och imorgon ska jag ringa och säga upp internetet och fixa fiber. Så kommer bli kanske 400 istället för 1200!
Där har vi det.
Du tycker att det är självklart att de skall få träna fotboll så att du skjutsar 4-5 kvällar i veckan. Fastän det innebär att hushållets vardagspussel omöjligt kan gå ihop.
Kan det vara så att du är en människa som vill så väl att det blir fel?

Pusslet måste gå ihop rent praktiskt. Annars blir man tvungen att försöka lappa igen hålen med pengar och då räcker ingen vanlig lön att leva på.
 
  • Gilla
Chentin och 5 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
nej fyfan jag bor själv med mina barn skulle aldrig ha någon inneboende. En kompis i nöd tillfälligt ja men annars absolut inte
Vi kollade, för vi tänkte man kunde dra in lite extra på sidan. Hittade en person. Denne var villig att betala 500kr/månad för ett rum inkl. vatten, värme, el.
Vi tackade nej.

Man vet som sagt inte vem man får som hyresgäst.
 
  • Wow
MiaV
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Där har vi det.
Du tycker att det är självklart att de skall få träna fotboll så att du skjutsar 4-5 kvällar i veckan. Fastän det innebär att hushållets vardagspussel omöjligt kan gå ihop.
Kan det vara så att du är en människa som vill så väl att det blir fel?

Kan vara så.. är själv med barnen och försöker vara mamma och pappa på samma gång. Gör allt för mina barn dom ska inte ha det sämre bara för jag är ensam
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Argumenten från bilberoende mot cykling brukar vara ungefär av samma kaliber som de avgasbilister som är religiöst emot elbilar. Man tar till det allra värsta scenariot som finns och så låtsas man att det är så varje dag. Har också cyklat i snöoväder, mindre roligt men det går. Men det var vad, en dag under en vinter..? Resten av dagarna, not so much.
Man kan inte bygga sitt liv kring tanken att det alltid är bättre dagar. De sämre dagarna kommer. Ibland är det -30 grader men till arbetet skall man om det skall bli inkomster.
Jag förespråkar att ha en fossildriven bil eftersom det just nu är den enda ekonomiskt överkomliga tekniken men använda den så litet som möjligt. Om man bara kör bil när man måste av rent praktiska skäl och cyklar däremellan blir det en radikal minskning av både utsläpp och utgifter utan att man behöver ge bort inkomster eller lägga ut stora pengar på oprovad teknik.

H Hammarspik skrev:
Kan vara så.. är själv med barnen och försöker vara mamma och pappa på samma gång. Gör allt för mina barn dom ska inte ha det sämre bara för jag är ensam
Fast jag tror att du i slutändan kommer att vara en bättre mamma om du inte låter de där skuldkänslorna styra.
En frisk mamma med balans i vardagen och ekonomin brukar ha ork att verkligen se och bry sig om barnen och ge dem en trygg och sund start i livet.
En slutkörd mamma som jagas av penningbrist och skuldkänslor brukar bli en prestationsrobot som visserligen ger barnen mycket materiellt men som är för trött och för bekymrad för att verkligen se och bry sig och ge vuxentrygghet.

Nu är jag fel person att uttala mig gällande föräldraskap men jag har kommit att diskutera saken med bekanta med olika slags familjebakgrund.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Argumenten från bilberoende mot cykling brukar vara ungefär av samma kaliber som de avgasbilister som är religiöst emot elbilar. Man tar till det allra värsta scenariot som finns och så låtsas man att det är så varje dag. Har också cyklat i snöoväder, mindre roligt men det går. Men det var vad, en dag under en vinter..? Resten av dagarna, not so much.
Det är rätt roligt argument från en som inte gillar bilar. De tar alltid till värsta tänkbara och menar att man kan cykla överallt.

6 dagar i veckan klarar jag själv inte mig utan bil i norra skåne ;) Lat är jag väl lite, men cyklade 7 mil denna veckan och kommer cyklar 10 mil nästa vecka och uppåt 15-20 mil nästa igen.

Man måste förstå ändå att livspusslet inte går ihop sig med en cykel alltid. Nu har ju ungarna här en bra hälsosam aktivitet, och ska de då hinna med så blir de ju kanske lite svårt med cykeln när de bor avsides.

Bor du i södra skåne som säger att det var en dag vinter i vintras eller förra vintern? I norra så var de vinter ganska många dagar =)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om jag inte minns fel bor TS i Småland så om bilen endast används när det är-30 och cyklar i övrigt blir det ju billigt. Fast väldigt dyrt per mil. Samma om gränsen sätts vid -20 eller kanske t.o.m. -15. Det enda rimliga är i så fall att ha en billig bil med endast trafikförsäkring.

(jag förstår att det var ett överdrivet exempel och jag överdriver själv). Om bilen endast används till jobb och träningar i närområdet behöver den iaf inte vara stor och då oftast dyrare och törstigare.
 
P Pin skrev:
Om jag inte minns fel bor TS i Småland så om bilen endast används när det är-30 och cyklar i övrigt blir det ju billigt. Fast väldigt dyrt per mil. Samma om gränsen sätts vid -20 eller kanske t.o.m. -15. Det enda rimliga är i så fall att ha en billig bil med endast trafikförsäkring.

(jag förstår att det var ett överdrivet exempel och jag överdriver själv). Om bilen endast används till jobb och träningar i närområdet behöver den iaf inte vara stor och då oftast dyrare och törstigare.
Bara det med -15 så blir det kanske en eller 2 dagar varannat år så långt ner i sverige.

;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Bara det med -15 så blir det kanske en eller 2 dagar varannat år så långt ner i sverige.

;)
Så är det ju. Ska man se egoistiskt privatekonomiskt på det cyklar man då när det är varmare och skolkar två dagar per år när det är kallare. Dock inget jag förespråkar eller skulle göra själv. Skolka alltså.

Att bo lantligt kommer med nackdelen att det saknas kollektivtrafik och att det blir bil till jobbet och skjutsande hit och dit. Det får vägas mot fördelarna. Både ekonomiskt och annat.
 
Som nämnts tidigare så är det inte självklart att teckna ett leasing-avtal i en situation med små marginaler.
*Men* även om det avfärdades av någon tidigare så finns det rätt gott om Nissan Leaf i lager för 3000kr i månaden med privatleasing på 24 månader.
Det inkluderar service och sommar&vinterhjul. I och med att det är nya bilar så räcker det med en halvförsäkring. Skatten är 360kr/år och kostnaden för drivmedel är en bråkdel av det du har idag.

Har själv tidigare kört ett par generationer av Leaf och det är väldigt trevliga bilar,
Familjen får plats utan problem och det går att packa en hel del i den.
Halv-kombi, så det fungerar att ha hunden med i bur om ni brukar köra så.

Dessutom är det en grymt härlig vinter-bil när man har ställt in så att den har kört värme-pumpen en stund och tinat upp bilen innan man ska iväg. Inga rutor att skrapa och varm och skön bil att sätta sig i, med rattvärme som bonus! :)

Så räkna lite på vad det innebär om du löser in bil-lånet, slipper skatten (den återbetalas när man säljer den), slipper nästa besiktnings-kostnad, byter till en halvförsäkring och minskar drivmedelskostnaden till några hundralappar.
 
  • Gilla
steve5432 och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som nämnts tidigare så är det inte självklart att teckna ett leasing-avtal i en situation med små marginaler.
*Men* även om det avfärdades av någon tidigare så finns det rätt gott om Nissan Leaf i lager för 3000kr i månaden med privatleasing på 24 månader.
Det inkluderar service och sommar&vinterhjul. I och med att det är nya bilar så räcker det med en halvförsäkring. Skatten är 360kr/år och kostnaden för drivmedel är en bråkdel av det du har idag.

Har själv tidigare kört ett par generationer av Leaf och det är väldigt trevliga bilar,
Familjen får plats utan problem och det går att packa en hel del i den.
Halv-kombi, så det fungerar att ha hunden med i bur om ni brukar köra så.

Dessutom är det en grymt härlig vinter-bil när man har ställt in så att den har kört värme-pumpen en stund och tinat upp bilen innan man ska iväg. Inga rutor att skrapa och varm och skön bil att sätta sig i, med rattvärme som bonus! :)

Så räkna lite på vad det innebär om du löser in bil-lånet, slipper skatten (den återbetalas när man säljer den), slipper nästa besiktnings-kostnad, byter till en halvförsäkring och minskar drivmedelskostnaden till några hundralappar.
Med leasing gäller dock att förare, barn/passagerare och parkeringsplats gör att man inte får många småskador på bilen, för det blir väldigt dyrt.
 
M Mortsken skrev:
Det var inte jag som sa att äpplen kostar 10:- styck, det var TS.
Att dyra äpplen kostar 17 kronor / kg stämmer inte här i Malmö i alla fall.
20-25:- per kg brukar vara de billiga.
Jag är i Malmö minst tre dar i veckan och ser dessa priser då. Men jag pratar inte ekologiska specialimporterade utan helt vanliga i påse.
https://www.willys.se/produkt/apple-Jonagold-Klass-1-100978836_ST
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.