S sinuslinus skrev:
Vad är det för befintliga fönster och vad är det för nya fönster? Och vad betyder ”inte helt kärnfriska”?
De befintliga är 2-glas (delningsbara) SP-fönster från husets byggår (-75). De nya jag kikar på är "SP balans" i aluminium.

"Inte helt kärnfriska" innebär att de antagligen kommer vara på fallrepet inom 10 år i bästa fall även om de underhålls med ny färg etc. Vissa är dessutom lagade en gång innan för att förlänga livet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
De befintliga är 2-glas (delningsbara) SP-fönster från husets byggår (-75). De nya jag kikar på är "SP balans" i aluminium.

"Inte helt kärnfriska" innebär att de antagligen kommer vara på fallrepet inom 10 år i bästa fall även om de underhålls med ny färg etc. Vissa är dessutom lagade en gång innan för att förlänga livet.
Byt alla, du kommer bara att reta dig på det annars.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Städat lite på baksidan. Virkeslagret har legat orörd senaste åren

Uppstädad baksida med organiserat virkeslager och en blå cykel parkerad intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ser bättre ut nu.

Städad trädgård med uppstädade virkeslådor och öppen gräsyta vid ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
S
mexitegel mexitegel skrev:
De befintliga är 2-glas (delningsbara) SP-fönster från husets byggår (-75). De nya jag kikar på är "SP balans" i aluminium.

"Inte helt kärnfriska" innebär att de antagligen kommer vara på fallrepet inom 10 år i bästa fall även om de underhålls med ny färg etc. Vissa är dessutom lagade en gång innan för att förlänga livet.
Aha, 70-tal. Riv skiten. :rofl:
 
Gräsänkling fredag till söndag, så har påbörjat förrådsbygge. Grunden var fixad sedan tidigare, men ändå kommit längre än jag räknat med som glad amatör.

Halvfärdigt träförråd i träkonstruktion med takstolar uppe och svart presenning som väderskydd på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Har många bollar i luften nu;
- sätter lister i vardagsrummet (2 kvar) + bättringsmålning
- foga mellan golv och marmorskiva i vardagsrummet
- river kök, hall och badrum ner till regelstommen :geek:
- ska börja montera utvändig vindslucka imorgon, så planerat för detta
- organisera garaget inför köksleveransen
- bygger tillfälliga väggar för att kunna leva samtidigt

Renoveringsarbete i vardagsrum med avlägsnade väggpaneler och exponerade reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Aha, 70-tal. Riv skiten. :rofl:
Det är som sagt inget fel på övriga fönster alls - så skit är det definitivt inte.
 
Hemma igen. Så jag avslutade målandet av plåttaket på gamla garaget (började i våras) och bytte en dörr. Den nya cirkelsågen med skena gjorde kapandet av dörren väldigt enkelt.
Skönt att ha en vass hyvel, smala listen mot bokhyllan behövde putsas och göras några mm smalare längst ned.
Våra enkla byggen av stolpar för soltak över altanen och hängstolen med mera fick lite lasyr så nu ser de snygga ut. Inte bara som några reglar man smällt upp…
Ny målad röd plåttak med en färgbunke och pensel på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vit dörr i träkarm med bokhylla full av böcker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ny dörr som kapats med cirkelsåg, hyvel, vinkelhake och trälist på en presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvel på träbräda med spån efter att ha gjort träet några millimeter smalare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med nyputsade trästolpar för soltak, hängstol och belysta glödlampor, mot bakgrund av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Satt klinkers efter att förra söndagen rivit ut plastmatta och uppreglat golv. Är långtifrån bra på att sätta klinkers men allt är bättre än hur det såg ut innan.
 
  • Rum med nyinstallerade klinkers på golvet, träpanel på väggar och en dammsugare mitt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
H Hammarfall skrev:
Det är för att den ser konstig ut. Blir väl till slut kanske en lekstuga eller vedskjul. Ligger grejer överallt för att det är bara skrot som används, betongplattor var gömda under gräset och ingen annanstans att ha dem just nu :thinking:

Inte genialiskt, bara dumt.
Dumt säger vissa, konst säger andra:
Konstnärlig konstruktion av träpinnar och grenar som liknar en kaotisk träkoja, placerad på klippiga mark vid skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Börjat bygga innerväggar i rummet i ladan.

Person bygger trästomme till innerväggar i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person som bygger en trävägg i ett rum, med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av trästomme för innerväggar i ombyggnadsprojekt av lada till förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående bygge av innervägg i lada med trästomme och OSB-skivor, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska bli ett "ingångsförråd" istället för garderoberna som stod där innan. Det blir lite bättre väggar att ställa bokhyllor mot och när tak och övriga väggar är klara kan vi sätta in en LLVP istället för direktelen som sitter där nu.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Nymålade vita blyinfattade fönster med färgat glas i ett rum, renoverade handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målat de blyinfattade fönsterna, innan var de härligt 70talsbruna, de enda fönsterna på markplan som inte målats av förra ägarna :thinking:

Lyfte dem rejält, och de färgade glasen syns betydligt bättre. Körde färgborttagning på handtagen som nu ser ut som nya.
 
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Äntligen. Man får väl säga att det är någon form av milstolpe, att äntligen börja få in de nya fönstren i uterummet

Nytt fönster installerat i tegelvägg med utsikt över grönska och andra hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
I vintras tänkte några fåglar att det var en bra idé att hacka hål i fasaden. Mindre begåvade som de är hackade de upp i nytt hål när de insåg att det inte var ett träd utan en vind de kommit in i.
Jag hade äntligen tid att smälla upp byggställningen för att komma åt de skadade plankorna sju meter upp på fasaden, och tog mig en tur till bygghandeln.

Pris för T-panel 120 mm bred år 2013: 36:- / lm
Pris år 2022 för samma: 119:- / lm

:worried:
 
  • Ledsen
  • Wow
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Återigen har jag rangerat om ställningen och brutit bort lite mer gammal panel.

Tydligen så 'måste' jag byta fönstren (övre) på bilden. De kommer inte överleva min livstid, så det blir väl nya antar jag :(
 
  • Gult hus med byggnadsställning, trädgård och borttagen panel, övre fönster synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.