TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag antar att energiåtgången för cirkulationspumpen är insignifikant.
Mina tankar om systemen som sådana var om t ex effektiviteten av överföring av värme från värmekällan påverkades eller om värmekällans interna effektivitet påverkades.
Tänker att det är intressant i det här sammanhanget. Borde vara intressant att forska lite om det. Är förstås nästan uteslutande intressant när värmekällan är vedeldning eller motsvarande tror jag.
Värmen från cirkulationspumpen hamnar i vattnet och kommer därmed värmesystemet tillgodo. En cirkulationspump ökar styrbarheten och möjliggör ett högre flöde. När man värmer med eld av något slag utan att ha ackumulatortankar spelar det inte så stor roll vad man har för framledningstemperatur för effektiviteten. Ett system med självcirkulation kan då i princip fungera lika bra som ett med cirkulationspump. Värmer man med värmepump så vill man minimera framledningstemperaturen. Då blir det effektivare med cirkulationspump. System som jobbar mot ackumulatortankar betvivlar jag att de alls kan fungera med självcirkulation. Men man vill ha lågt flöde för minimal returtemp.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Menar du att värmen på vintern fungerar ungefär lika bra med avstängd pump?
Ja, men det är i grunden ett tämligen gammalt system. Jag tror inte att det är byggt för självcirkulation, men det ör grövre rör än på nya system. Det är egentligen bara ett element som nästan helt tappar flöde när jag stänger av pumpen.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag antar att energiåtgången för cirkulationspumpen är insignifikant.
Mina tankar om systemen som sådana var om t ex effektiviteten av överföring av värme från värmekällan påverkades eller om värmekällans interna effektivitet påverkades.
Tänker att det är intressant i det här sammanhanget. Borde vara intressant att forska lite om det. Är förstås nästan uteslutande intressant när värmekällan är vedeldning eller motsvarande tror jag.
Du behöver en källa med relativt hög temperatur så VP faller som sagt bort. Och man får också relativt hög retur så där faller även system med ackumulator i stort bort. Kvar blir någon typ panna som kan brinna långa tider med låg effekt det är en udda fågel. Dessutom inte så reglerbart sett till enstaka rum det blir oftast en övervärmning. Så även om man kan få till en panna som fungerar blir det inget direkt optimalt vid olika driftpunkter i mildare väder. Knappast för nutida krav på komfort och kommer dra betydligt mer bränsle än ett avpassat system med ack och normal pumpcirkulation.

Du kan söka på forumet det brukade förr vara trådar igång där detta gicks igenom ganska grundligt.
 
harka harka skrev:
nåja, reaktorn ska starta efter den årliga revisionen – en högst normal händelse i en reaktors vardag och inte någon särdeles dramatisk händelse som låter sig användas i några politiska charader
"..ska igång igen.." betyder idetta sammanhang ungerfär samma sak som "ska starta efter.." Men oavsett så har den levererat (förutom årliga revisiuoner) i 53 år. Barsebäck stängdes efter 28 år (en reaktor redan efter 24 år). Det största hotet mot en kärnkraftreaktor är politikerna och deras förutsättningar de sätter upp - som jag ser det.
 
TRJBerg
GK100 GK100 skrev:
Du behöver en källa med relativt hög temperatur så VP faller som sagt bort. Och man får också relativt hög retur så där faller även system med ackumulator i stort bort. Kvar blir någon typ panna som kan brinna långa tider med låg effekt det är en udda fågel. Dessutom inte så reglerbart sett till enstaka rum det blir oftast en övervärmning. Så även om man kan få till en panna som fungerar blir det inget direkt optimalt vid olika driftpunkter i mildare väder. Knappast för nutida krav på komfort och kommer dra betydligt mer bränsle än ett avpassat system med ack och normal pumpcirkulation.

Du kan söka på forumet det brukade förr vara trådar igång där detta gicks igenom ganska grundligt.
Givetvis är förutsättningen att källan inte behöver el för att det ska vara en poäng med det.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Givetvis är förutsättningen att källan inte behöver el för att det ska vara en poäng med det.
Finns knappast något givetvis i detta. Att ordna el för drift av pumpen är inget problem. Går tänka sig en termoelektrisk generator som utnyttjar temperaturpotentialen på rökröret Fördelarna med ett normalt byggt system är så stora att det är värt att ordna vad som krävs för drift med elnätet borta.

Har man inte el på platsen och vill ha lyxen med centralvärme går det ju bra att bygga med självcirkulation. Principen med sk överfördelningssystem eller Geyser och en kökspanna eller enkel vedpanna så är man hemma dock inget för nutida bekväma att sköta.
 
C
GK100 GK100 skrev:
Går tänka sig en termoelektrisk generator som utnyttjar temperaturpotentialen på rökröret
...som laddar en blyackumulator så att man kan pumpa varmvatten från ackumulatortanken även när man inte eldar och upprätthåller "temperaturpotentialen på rökröret".
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej

För den som planerar för att klara strömavbrott, kan det vara viktigt att de apparater som då skall drivas av el är energieffektiva.

Jag skrev i inlägg #551 om LED-lampor i E27 sockel, som har ett ljusutbyte på 210 lm/W
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-37#post-4722761

Den är inte dimbar, men har en nominell livslängd på 50 000 tim. och klarar 500 000 tändcykler.

De lampor jag har köpt (och som har ett ljusutbyte på 210 lm/W) uppfyller kraven på högsta betyg (A-klass) gällande de nya reglerna inom EU gällande belysningsprodukter som trädde i kraft för ca ett år sedan.

Philips, märker sina lampor med en grön ring vid sockeln (se bilden i länken) och presenterade sina LED-lampor så här; “Ultra energy-efficient LED with 50-year lifespan set to hit shelves”
https://www.climatechangenews.com/2...ficient-led-50-year-lifespan-set-hit-shelves/

Jag räknar med att fler tillverkare lanserar sina LED-lampor i energiklass A (210 lm/W). Men jag saknar en bra sökfunktion för att hitta de olika tillverkarnas LED-lampor i energiklass A.

Just nu så hittar jag, från Philips” två varianter av LED-lampor (i energiklass A, 210 lm/W) som skall motsvara 40 W respektive 60W ”glödlampor” (3000 K och 4000 K). Men har svårt att hitta andra storlekar (t.ex. motsvarande 75 W och 100 W) och andra fabrikat i handeln.

Ni får gärna skriva här om ni hittar fler varianter (och fabrikat) av LED-lampor, i energiklass A, 210 lm/W.
 
Hej

Idag skriver ett antal tidningar bl.a. Dagens Nyheter om : ”Farhågan i vinter: Elanvändare kan kopplas bort”
https://www.dn.se/ekonomi/farhagan-i-vinter-elanvandare-kan-kopplas-bort/

”Till hösten och vintern kan problemen med effektbrist i södra Sverige bli värre än någonsin. Allt beror på vilka följdverkningar kriget i Ukraina får på energimarknaden. Svaret på effektbrist är frånkoppling: att elanvändare helt enkelt får strömmen bruten för att rädda systemet från att falla samman, vilket även Sydsvenskan har skrivit om. Det kan ske automatiskt, genom fast installerad utrustning på elnät, elpannor och värmepumpar i södra Sverige, och sker sekundsnabbt. Det kan också ske manuellt, genom att myndigheten Svenska kraftnät beordrar nätägare att bryta strömmen till vissa användare. – Man släcker ner ett område, helt enkelt, säger Niclas Damsgaard, chefsstrateg på Svenska Kraftnät.”

Störst risk för frånkoppling är i elområde SE4 som har redan idag har återkommande höga elpriser vilket indikerar att där finns ett underskott i eltillgången gentemot elbehovet.

Tidningarna i Europa målar upp allvarliga scenarier gällande den kommande vintern. ”Svåra följder av brittiska energipriser: ”Fryser ihjäl” https://www.dagensps.se/bors-finans/svara-foljder-av-brittiska-energipriser-fryser-ihjal/

”Efter Putins gasstopp: Storstaden stänger av varmvattnet” https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1OmJWQ/gasbrist-i-europa-hannover-stanger-av-varmvattnet

Många länder förbereder sig redan nu, och försöker bl.a. spara, inför vinterns ökande energibehov. Vi kan alla försöka göra detsamma. Redan nu fylla på bränsle och vedförråd, inhandla de batterier, inverter, generator etc. som vi planerat för (eller borde planera för i god tid).

Blir det en frånkoppling i t.ex. elområde SE4 så vet man det en stund i förväg, men det handlar om korta tider. ”I och med att det ska gå så snabbt lär inte elanvändarna förvarnas. Men Niclas Damsgaard tror att situationen kommer vara extrem redan dagen innan en eventuell frånkoppling, inte minst vad gäller priserna. – Jag tror att kunderna kommer vara medvetna om att den här risken finns, eftersom vi sannolikt kommer ha haft en väldigt ansträngd situation. Om vi får det så kommer det ju kommuniceras från vår sida och säkert elbörsernas sida. Så jag räknar med att ni och andra medier kommer att skriva och kommunicera kring detta, det skulle vara en ganska uppseendeväckande situation.”

Ovanpå oron för att det pågår ett krig i Europa, med räntor som stiger och en ökad inflation gäller det samtidigt att ha en mental (och praktisk) förberedelse för att vi i Sverige för första gången kan vara tvungna att tillämpa frånkoppling, av elanvändare på grund av effektbrist.

För den intresserade så publicerade DN även en prioriteringslista; “Så prioriteras elanvändarna vid effektbrist
1. Elanvändare som redan på kort sikt (timmar) har stor betydelse för liv och hälsa.
2. Elanvändare som redan på kort sikt (timmar) har stor betydelse för samhällets funktionalitet.
3. Elanvändare som på längre sikt (dagar) har stor betydelse för liv och hälsa.
4. Elanvändare som på längre sikt (dagar) har stor betydelse för samhällets funktionalitet.
5. Elanvändare som representerar stora ekonomiska värden.
6. Elanvändare som har stor betydelse för miljön.
7. Elanvändare som har stor betydelse för sociala och kulturella värden.
8. Övriga elanvändare.
Källa: Förordning (2011:931) om planering för prioritering av samhällsviktiga elanvändare”
https://www.dn.se/ekonomi/farhagan-i-vinter-elanvandare-kan-kopplas-bort/

Är du förberedd?
 
TRJBerg
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Idag skriver ett antal tidningar bl.a. Dagens Nyheter om : ”Farhågan i vinter: Elanvändare kan kopplas bort”
[länk]

”Till hösten och vintern kan problemen med effektbrist i södra Sverige bli värre än någonsin. Allt beror på vilka följdverkningar kriget i Ukraina får på energimarknaden. Svaret på effektbrist är frånkoppling: att elanvändare helt enkelt får strömmen bruten för att rädda systemet från att falla samman, vilket även Sydsvenskan har skrivit om. Det kan ske automatiskt, genom fast installerad utrustning på elnät, elpannor och värmepumpar i södra Sverige, och sker sekundsnabbt. Det kan också ske manuellt, genom att myndigheten Svenska kraftnät beordrar nätägare att bryta strömmen till vissa användare. – Man släcker ner ett område, helt enkelt, säger Niclas Damsgaard, chefsstrateg på Svenska Kraftnät.”

Störst risk för frånkoppling är i elområde SE4 som har redan idag har återkommande höga elpriser vilket indikerar att där finns ett underskott i eltillgången gentemot elbehovet.

Tidningarna i Europa målar upp allvarliga scenarier gällande den kommande vintern. ”Svåra följder av brittiska energipriser: ”Fryser ihjäl” [länk]

”Efter Putins gasstopp: Storstaden stänger av varmvattnet” [länk]

Många länder förbereder sig redan nu, och försöker bl.a. spara, inför vinterns ökande energibehov. Vi kan alla försöka göra detsamma. Redan nu fylla på bränsle och vedförråd, inhandla de batterier, inverter, generator etc. som vi planerat för (eller borde planera för i god tid).

Blir det en frånkoppling i t.ex. elområde SE4 så vet man det en stund i förväg, men det handlar om korta tider. ”I och med att det ska gå så snabbt lär inte elanvändarna förvarnas. Men Niclas Damsgaard tror att situationen kommer vara extrem redan dagen innan en eventuell frånkoppling, inte minst vad gäller priserna. – Jag tror att kunderna kommer vara medvetna om att den här risken finns, eftersom vi sannolikt kommer ha haft en väldigt ansträngd situation. Om vi får det så kommer det ju kommuniceras från vår sida och säkert elbörsernas sida. Så jag räknar med att ni och andra medier kommer att skriva och kommunicera kring detta, det skulle vara en ganska uppseendeväckande situation.”

Ovanpå oron för att det pågår ett krig i Europa, med räntor som stiger och en ökad inflation gäller det samtidigt att ha en mental (och praktisk) förberedelse för att vi i Sverige för första gången kan vara tvungna att tillämpa frånkoppling, av elanvändare på grund av effektbrist.

För den intresserade så publicerade DN även en prioriteringslista; “Så prioriteras elanvändarna vid effektbrist
1. Elanvändare som redan på kort sikt (timmar) har stor betydelse för liv och hälsa.
2. Elanvändare som redan på kort sikt (timmar) har stor betydelse för samhällets funktionalitet.
3. Elanvändare som på längre sikt (dagar) har stor betydelse för liv och hälsa.
4. Elanvändare som på längre sikt (dagar) har stor betydelse för samhällets funktionalitet.
5. Elanvändare som representerar stora ekonomiska värden.
6. Elanvändare som har stor betydelse för miljön.
7. Elanvändare som har stor betydelse för sociala och kulturella värden.
8. Övriga elanvändare.
Källa: Förordning (2011:931) om planering för prioritering av samhällsviktiga elanvändare”
[länk]

Är du förberedd?
Antar att det handlar om max 3 timmar. Det kan jag ta utan särskilda förberedelser. (Har redan ficklampa och vevradio f ö.)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Antar att det handlar om max 3 timmar. Det kan jag ta utan särskilda förberedelser. (Har redan ficklampa och vevradio f ö.)

Hej TRJBerg

Tack för respons.

Jag tror att de flesta klarar av ett enstaka strömavbrott under max 3 timmar.

Svårare kan det vara för elsystemet att klara av att hantera den energiskuld som uppstår om man kopplar ifrån en mängd elanvändare under 3 timmar.

Antag att nätet frånkopplas på grund av att det är en effektbrist i samband med stark kyla vintertid och många av dessa elanvändare har elkraft för sin uppvärmning.

För en elanvändare med el för uppvärmning, i t.ex. ett hus, så förloras elenergi motsvarande den effekt som huset använde för uppvärmning gånger den tid som elnätet är bortkopplat.

Jag mätte i samband med ett strömavbrott vid ca 10–15 minusgrader, att mitt hus tappade ca 0,5 grader i timmen i temperatur inomhus. För att hämta igen den energiskulden måste mitt hus ta ut mer eleffekt än före strömavbrottet.

För att hämta igen temperaturminskningen för ett tre timmars strömavbrott på tre timmar så behöver dubbelt så hög effekt till uppvärmning (200 %) som före strömavbrottet. 150 % ökad effekt för att ta igen energiskulden på sex timmar etc.

Jag skrev bl.a. om problematiken i inlägg #289 så här;

”I sin doktorsavhandling, publicerad february 1999, “Cold Load Pick-up” studerade Evert Agneholm hur belastningen ser ut i elnät när man återstartar ett elnät efter bortkoppling.
https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/828/828.pdf

Det han kom fram till var att återstart av en industri, efter ett strömavbrott tar tid, Det blir ingen påtaglig energiskuld utan snarare ett produktionsbortfall i industrin.

Så här skriver Evert i sammanfattningen; “Due to the fact that the production can not start immediately after voltage is restored, the power consumption from the industrial sector will be lower after an outage as compared with the pre disturbance condition.”

Däremot så uppstår en hög effektlast vid inkoppling av bortkopplade bostadsområden med elvärme

”The measurements clearly indicate that the cold load pick-up for residential load has the opposite behaviour as compared with industrial load which means that it is (much) higher after an outage and then decreases to its normal level after a time.”

Studien, som även innehöll praktiska prov, gjordes i slutet på 1990-talet och vissa saker har förändrats sedan dess, men i den mån vi har områden som förlitar sig på elvärme (utan alternativ) så torde dessa uppträda på samma sätt idag.

Har vi några dagar (en veckas) strömavbrott utan alternativ uppvärmning då riskerar många hus att ”frysa ihop”.

Även om det inte går så långt så visar studien “Cold Load Pick-up” att det kan finnas stora bekymmer att överhuvudtaget återstarta elnät, där elkunderna har ett behov att ta igen den ”energiskuld” som uppstod vid frånkopplingen.”

Vi skall komma ihåg att frånkoppling är åtgärder som man av flera orsaker ytterst ogärna vill använda. Man tillgriper frånkoppling ”för att rädda systemet från att falla samman” som är ännu sämre. Det bästa är att elsystemet inte behöver frånkopplas manuellt vid effektbrist utan klarar effektbehovet
 
Redigerat:
Visst är det högre behov. Men just värmesystem begränsas efter avbrott. Just för att inte strula till återstart av elnätet. Det här är man medveten om. När det handlar om frånkoppling vid effektbrist roterar man av stängningen just för att saker inte ska frysa sönder eller innehållet i frysen förstörs.
 
D Daniel 109 skrev:
Visst är det högre behov. Men just värmesystem begränsas efter avbrott. Just för att inte strula till återstart av elnätet. Det här är man medveten om. När det handlar om frånkoppling vid effektbrist roterar man av stängningen just för att saker inte ska frysa sönder eller innehållet i frysen förstörs.
Hej Daniel 109

Man har infört blockering av återstart för många elpannor, min tidigare elpanna hade t.ex. en två timmars blockering. Men det löser inte problematiken med energiskulden om t.ex. kylan håller i sig en längre tid.

Man är väl medveten om problematiken med energiskulden som uppstår. Men det är viktigt att även vi elanvändare förstår detta och inte försvårar situationen genom att, vid effektbrist, och vid frånkoppling, i onödan lastar på elanvändning utan t.ex. accepterar en lägre inomhustemperatur till kylan bedarrat.

Det är inte ovanligt att man öppnar spisens ugnslucka (med påslagen ugn), eller tar in bilens kupévärmare i huset eller andra extraelement, för att hjälpa husets uppvärmning om inomhustemperaturen sjunker.

Vid hög effektbelastning i elnätet och risk för frånkoppling (eller efter en frånkoppling) så bör vi alla t.ex. satsa på en minskning av uttagen effekt även om det skulle innebära att det blir en lägre temperatur inomhus.
 
Elpatronen blockeras normalt inte helt, utan går in på låg effekt. På värmepumpar blockeras tillskottsvärmen.

Visst håller jag med om att man inte ska dra igång mycket last i en sådan situation.
 
D Daniel 109 skrev:
Elpatronen blockeras normalt inte helt, utan går in på låg effekt. På värmepumpar blockeras tillskottsvärmen.

Visst håller jag med om att man inte ska dra igång mycket last i en sådan situation.
Hur blockeras detta? Är det effektstrypning per fastighet? Finns tekniken för det? Undrar hur det funkar rent tekniskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.