Jag tänkte bygga en toalett på vår tilltänkta ovanvåning.

Nu undrar jag hur man kopplar till denna ”nya” toalett på det existerande avloppssystemet för nedervåningen.

Jag har läst något om att man använder sig av avluftnings-röret men jag kan inte hitta var jag läste det :(

Tacksam för alla tips och kommentarer.

Ja! Man går på avluftningsröret. En byggare sa till mig att avluftning måste sitta sist i systemet, men när jag frågade en rörmokare spelar det ingen roll tydligen. Tänk på att lutning på avloppsrör ska vara ca 1 cm per meter och man ska inte ha några 90° böjar, man tar två st 45° böjar istället för att få en mjukare rundning.

Ska du gå igenom golvreglar så måste dessa förstärkas med limmad plyfa eller motsvarande.

Lycka till!
/CC

Tackar, precis den informationen jag var ute efter :)

Så om jag förstår det rätt så är det bara att sätta ditt ett "T-stycke" (eller vad det nu kan ha för namn) på det nuvarande avluftningsröret och koppla till toalett och vask med minst 1cm fall?

Ja just det, fast du ska ju som sagt försöka undvika 90° böjar, så när du går på ska du göra det med en Y koppling (osäker på namnet). Hoppas du förstår vad jag menar.
/CC

Jag antar att det är en sån här du menar?

• avlopp_Y.jpg
Just precis!
/CC

Men om avluftningen endast är ett 50 (eller 75 minns inte just nu...) rör som hos mig så kan det väl inte vara någon bra idé va!? toalett måste väl vara 110?

Ja till toalett måste det vara 110 rör om man inte vill ha en kvarn på toan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.