Hej
Håller på och lägger nytt tak på sommarstugan och har lagt underlagspapp än så länge. Planerar att lägga shingel sen. Har lite funderingar på hur jag ska göra med skorstenen nu.
Hur illa är det med skadorna dela i toppen och dels de mindre sprickorna som syns inomhus?
Vad borde jag göra åt delen ovanför taket innan jag fäster underlagspappen ordentligt, ska jag knacka bort all puts och börjar om eller bara försöka kleta i där det saknas eller behövs det muras om kanske?
Är det något annat jag borde tänka på i det här läget?

//Andreas

Slitet plåttak med en skadad skorsten i behov av renovering mot en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadat tegel och murbruk under en sliten metallkant, tecken på byggnadsförfall.
Skapa konto
Vägg med sprickor och avskalad puts, synliga kabel och hylla med dekorationer.
Skapa konto
Presenning delvis täcker en betongbas på en byggarbetsplats med synlig skugga av träd.
Skapa konto
En vitputsad kakelugn med öppen spjälldörr och figuriner på hyllan ovanför.
Skapa konto
Renoveringsarbete på husgrund med trästöd och isolering som tagits ner, omgiven av skog.
Skapa konto

Över tak behöver inte skorstensmuren vara putsad utan det räcker med att fogarna är ok, under tak däremot brukar sotaren kräva att den är putsad. Jag skulle knacka loss puts ovan tak och bättra på fogarna om det behövs. Är det en blyskodd skorstenskrona?

Ja det är en massa bly på toppen. Får man fortfarande ha det?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.